Od dziś do końca roku nowa cena 2090zł na obiektyw 7Artisans 50mm F1.05 we wszystkich mocowaniach – zapraszamy na test i zdjęcia przykładowe wykonane na Sony A7R III
![7Artisans 50mm F1.05 do końca roku 2021 nowa cena 2090zł na InterFoto.eu](https://blog.interfoto.eu/wp-content/uploads/2021/12/kwadrat_1000_750.jpg)
Od dziś to jest od 6 grudnia 2021 do końca roku obiektyw 7Artisans 50mm F1.05 w InterFoto.eu na wszystkie mocowania, czyli: Canon RF, Leica/Panasonic/Sigma L, Nikon Z, Sony E, jest dostępny w nowej atrakcyjnej cenie 2090zł. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółowy test tego obiektywu wraz ze zdjęciami przykładowymi przeprowadzony przez Jarosława Brzezińskiego, znanego u nas ze szczegółowego podejścia do tematu. Serdecznie zapraszamy!
Wprowadzenie
7Artisans 50mm F1.05 to superjasny obiektyw standardowy dla pełnoklatkowych bezlusterkowców. Testowaliśmy go już na blogu tutaj na aparacie Nikon Z6 a teraz przyszedł czas na sparowanie go z Sony a7R III. Warto przypomnieć, że obiektyw jest dostępny w sklepie InterFoto.eu w czterech mocowaniach: Canon RF, Leica/Panasonic/Sigma L, Nikon Z, oraz Sony E, a więc dla wszystkich systemów pełnoklatkowych bezlusterkowców. W teście napisałem, że „to taki dobrze utemperowany obiektyw – wręcz nudny. Ktoś, kto oczekuje po nim typowych dla taniej optyki z Chin dawki poważnych wad optycznych i charakternego boke będzie nieco zawiedziony. 50/1.05 jest znacznie lepiej skorygowany od przeciętnej “chińszczyzny” i jego rysunek bardziej przypomina nowoczesne obiektywy niż „klasyczną” optykę sprzed kilkudziesięciu lat.” Takie samo wrażenie zrobił na mnie po zamocowaniu na Sony a7R III.
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Packaging](https://dl.dropboxusercontent.com/s/7jmxz827vrf9wgi/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Packaging.jpg?dl=0&raw=1)
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Top](https://dl.dropboxusercontent.com/s/mlr0s6u0q9miiu6/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Top.jpg?dl=0&raw=1)
7Artisans 50mm F1.05: podsumowanie zalet i wad
Zalety
- Bardzo płynne przejścia tonalne w nieostrościach
- Nieostre punkty światła oddane jako idealne okręgi nawet po przymknięciu obiektywu
- Neutralne oddanie barw
- Dobra ostrość w środku obrazu przy pełnym otworze przysłony i znakomita już przy f/2
- Rozsądna cena jak na parametry i jakość mechaniczną i optyczną
- Bardzo dobry kontrast już przy f/1.05
- Bardzo małe winietowanie
- Niska dystorsja
- Znakomita konstrukcja mechaniczna
- Pierścienie ostrości i przysłony działają płynnie a przy tym z należytym oporem
- Niewielkie rozmiary
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Side](https://dl.dropboxusercontent.com/s/e4jt3ssfl006f1j/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Side.jpg?dl=0&raw=1)
Wady
- Gorsza ostrość brzegowa przy dużych otworach przysłony
- Widoczna aberracja chromatyczna przy dużych otworach przysłony
- Minimalna odległość ustawiania ostrości aż 57 cm
- Oddychanie obiektywu
- Podatność na spadek kontrastu i flarę przy tylnym świetle
- Brak osłony przeciwsłonecznej w zestawie
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Front](https://dl.dropboxusercontent.com/s/xwzlm9gqlgarup7/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Front.jpg?dl=0&raw=1)
Dane techniczne
Typ obiektywu: standardowy pełnoklatkowy do bezlusterkowców
Budowa optyczna: 10 soczewek w 7 grupach w tym dwie ze szkła o niezwykle niskiej dyspersji
![](http://blog.interfoto.eu/wp-content/uploads/2021/05/7Artisans-50mm-f1.0-4.jpg)
Kąt widzenia na matrycy pełnoklatkowej: 46 stopni
Zakres otworów przysłony: f/1.05-f/16 ze zmianą bezstopniową
Konstrukcja mechanizmu przysłony: 13 zaokrąglonych listków
Minimalna odległość ustawiania ostrości: 57 cm
Długość: 86,2 mm
Średnica: 60,5 mm
Waga: 606 g
Średnica mocowania filtrów: 58 mm
Dostępne mocowania: Canon RF, Leica/Panasonic/Sigma L, Nikon Z, Sony E
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Dog Eye](https://dl.dropboxusercontent.com/s/0wfq60nwk78pltv/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Dog-Eye.jpg?dl=0&raw=1)
Wnioski z testu
Magia obiektywu 7Artisans 50mm F1.05 jaką dostrzegłem na aparacie Nikon Z6 trwa nadal na bezlusterkowcu Sony a7R III, co dobrze świadczy o budowie optycznej, bo przecież mówimy teraz o aparacie z matrycą o większej rozdzielczości a zatem bardziej wymagającej. To superjasne szkło łączy imponującą ostrość z niezwykle płynnymi przejściami tonalnymi w nieostrościach. W swojej klasie stanowi doskonałe połączenie jakości mechanicznej, optycznej, gabarytów i ceny, Dystorsja beczkowata i winietowanie są niewielkie, kontrast bardzo dobry a transmisja barw neutralna.
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Navigation](https://blog.interfoto.eu/wp-content/uploads/2021/12/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Navigation.jpg)
Aberracja chromatyczna pojawia się przy maksymalnych otworach przysłony, ale niewielkie przymknięcie redukuje ją do pomijalnych poziomów. Oczywiście zarówno ustawianie ostrości jak i wartości przysłony jest ręczne i nie ma styków dla przekazywania metadanych EXIF czy informacji dla systemu stabilizacji matrycy ale za to gabaryty są bardzo rozsądne jak na tak superjasny obiektyw standardowy. Płynne sterowanie przysłoną i łatwo wyczuwalny ruch pierścienia ostrości stanowię zaletę przy filmowaniu. Dodajmy do tego ogólną świetną ergonomię, jakość wykonania i mechaniki i mamy zwycięską kombinację.
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Bread Holder](https://dl.dropboxusercontent.com/s/535g0k3evifsfy1/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Bread-Holder.jpg?dl=0&raw=1)
Dobrze utemperowany obiektyw
I ponownie muszę podkreślić jak dobrze „utemperowane” jest to szkło na tle innych superjasnych manualnych obiektywów standardowych. Jego charakterystyka optyczna pokazuje jak szybką ewolucję przechodzą chińskie obiektywy. Wczesne pięćdziesiątki z Państwa Środka były bardzo tanie i bardzo „zakręcone”, czasem wręcz szalone optycznie. Sprawiało to, że świetnie nadawały się do eksperymentowania, zabawy za grosze ale nie do profesjonalnych zastosowań wymagających technicznej przyzwoitości.
![7Artisans 50mm F1.05 Sony A7R III Gingerbread](https://dl.dropboxusercontent.com/s/w9djnwd2etlo70p/7Artisans-50mm-F1.05-Sony-a7R-III-Ginger.jpg?dl=0&raw=1)
7Artisans 50mm F1.05 to dojrzały produkt, pracujący z dużą kulturą, naprawdę nieźle skorygowany i oferujący dobrze utrafioną równowagę między ostrością głównego obiektu i nieostrością tła przy dużych otworach przysłony. Jednocześnie jest to szkło wszechstronne, bo po niewielkim przymknięciu staje się znakomite technicznie. Zatem włączmy w tle Das Wohl Temperierte Clavier Jana Sebastiana Bacha i spójrzmy na świat poprzez aparat z obiektywem 7Artisans 50mm F1.05. Moje skojarzenie z muzyką baroku wynika stąd, że gładkie bokeh jest w tej optyce jak dobry kontrapunkt dla głównego obiektu zdjęcia a wszystkie elementy obrazu są jednocześnie w sposób wyrafinowany skomplikowane i jednolite.
Galeria zdjęć
Galeria zdjęć wykonanych obiektywem 7Artisans 50mm F1.05 i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony a7R III.
Zdjęcia w pełnej rozdzielczości
Cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości wykonane obiektywem 7Artisans 50mm F1.05 i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony a7R III.
Dostępne mocowania
Obiektyw 7Artisans 50mm F1.05 jest dostępny w sklepie InterFoto.eu w czterech mocowaniach: