Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di i Pentax K-1: w oczekiwaniu na następcę klasyka makrofotografii
Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di to jeden z długiej linii makroobiektywów Tamrona o ogniskowej 90 mm. Warto przypomnieć, że w 1979 roku Tamron wprowadził swój pierwszy obiektyw makro 90 mm, SP 90 mm F2.5, który zrewolucjonizował makrofotografię dzięki doskonałej jakości obrazu i świetnemu bokeh. Nazywana przez fotografów “Tamukyu”, seria dziewięćdziesiątek makro Tamrona ewoluowała i wydawało się że zakończyła się na omawianym dzisiaj obiektywie Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di z 2016 roku, ale ostatnio, 45 lat po premierze pierwszego modelu, Tamron wprowadził na rynek najnowszą wersję zaprojektowaną do pełnoklatkowych bezlusterkowców.
Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di: specyfikacje
Producent | Tamron |
---|---|
Model | SP AF 90 mm F2.8 Di Macro |
Typ obiektywu | Teleobiektyw stałoogniskowy |
Ogniskowa | 90 mm |
Jasność | F2.8 |
Pole widzenia | 27 o |
Ostrość od | 0.29 m |
Maksymalne powiększenie | 1:1 |
Minimalna wartość przysłony | 32 |
Liczba listków przysłony | 9 |
Mechanizm ustawiania ostrości | AF |
Konstrukcja optyczna | 10 soczewek / 9 grup |
Rozmiar filtra | 55 mm |
Tryb Makro | Tak |
Stabilizacja | Nie |
Dostępne mocowania | Canon EF Nikon F Sony A / Minolta Pentax K |
Wymiary | 97 x 71.5 mm |
Waga | 405 g |
Autofokus i walory optyczne
Autofokus
Przełączanie między ręcznym i automatycznym ustawianiem ostrości jest możliwe za pomocą mechanizmu sprzęgła ostrości, poprzez przesunięcie pierścienia ostrości do przodu i do tyłu w połączeniu z przełącznikiem AF/MF aparatu. Typowo dla większości konwencjonalnych obiektywów z mocowaniem Pentax, Tamron nie ma wewnętrznego silnika AF i opiera się na śrubie napędowej obsługiwanej przez aparat. W rezultacie AF generuje umiarkowany poziom hałasu. Szybkość AF jest w porządku, ale jeśli nie używasz obiektywu do makrofotografii, dobrym pomysłem jest skorzystanie z ogranicznika ostrości, aby uniknąć nadmiernego polowania AF w całym zakresie ostrości.
Optyka
Typowo dla stałoogniskowego obiektywu średniego tele, a zwłaszcza obiektywu makro, poziom dystorsji jest absolutnie nieistotny. Winietowanie jest niewielkie przy F2.8 a przy F5.6 staje się całkowicie pomijalne. Typowo dla większości obiektywów makro, Tamron wypada świetnie pod względem rodzielczości. Obiektyw jest już bardzo dobry lub doskonały przy F2.8 i osiąga szczyt wydajności około F5.6. Powyżej F11 dyfrakcja jest czynnikiem ograniczającym ostrość.
Poprzeczne aberracje chromatyczne są generalnie pod kontrolą i nie stanowią problemu. Przyglądając się uważnie, można zauważyć pewne ślady podłużnych aberracji chromatycznych. Nie jest to duży problem przy F2.8 i zmniejsza się przy F4, ale może być widoczny. Bokeh czyli jakość rozmycia jest ważnym aspektem pracy obiektywów makro/portretowych, ponieważ często jest istotną częścią sceny. Tamron jest bardzo popularnym obiektywem na tym rynku, a częścią jego sukcesu jest również gładkość generowanego bokeh. Rozmycie jest bardzo jednolite, nawet w przypadku dużej ilości detali w tel. Okrągły kształt przysłony jest ładnie odzwierciedlony w nieostrych światłach. Na krawędziach widać jednak lekki efekt konturowania. Ogólnie rzecz biorąc, obiektyw ten zasługuje na reputację, jaką się cieszy.
Werdykt
Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di to doskonały obiektyw bez znaczących wad i jest co najmniej tak dobry, jeśli nie nawet nieco lepszy niż jego droższy rodzimy odpowiednik Pentax. Rozdzielczość jest imponująco wysoka, winietowanie jest marginalne, a dystorsja praktycznie nie występuje. Występują śladowe ilości poprzecznych i podłużnych aberracji chromatycznych, ale nie w w stopniu mogącym stanowić większy problem. Bokeh jest bardzo gładkie, więc obiektyw bardzo dobrze nadaje się do scen z małą głębią ostrości. Jakość wykonania jest przyzwoita. Biorąc pod uwagę atrakcyjna cenę, Tamron to nadal znakomita propozycja.
Galeria zdjęć zmniejszonych do 2000 pikseli na dłuższym boku
Galeria zdjęć wykonanych obiektywem Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di i aparatem Pentax K-1. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pikseli na dłuższym boku.
Pliki 1:1
Galeria czterech zdjęć wykonanych pełnoklatkową lustrzanką Pentax K-1 i obiektywem Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw. Poniżej znajdziesz linki do 4 zdjęć w pełnej rozdzielczości (1:1):
Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych
Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu.
Obiektyw Tamron 90mm F2.8 Macro 1:1 SP Di
Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax K-1
Jesteś aktywnym i uznanym fotografem, jesteś zainteresowany przetestowaniem tego obiektywu?
Napisz do nas na adres marketing@interfoto.eu. W wiadomości e-mail zamieść linki do Twojej aktywności na social mediach.