Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS: zoom weekendowy

Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS jest mały i stosunkowo lekki mimo, że plasuje się w kategorii super-zoomów oferując 10-krotny zakres ogniskowych z “dołem” zaczynającym się od ogniskowej 24 mm i “górą” dochodzącą do 240 mm. Jeśli dodamy do tego powiększenie do 1:3.6, Sony jawi się jako rozwiązanie typu „wszystko w jednym” umożliwiające fotografowanie przez cały weekend bez konieczności zmiany obiektywu. Jakiś czas temu pisałem już o tej optyce na naszym blogu, a dzisiaj kolejna porcja weekendowych zdjęć pokazujących wszechstronność obiektywu Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS.

Sony FE 24-240mm __dsc8845
Sony FE 24-240mm __dsc9078

Do wszystkiego, ale tym razem nie do niczego

Jest takie powiedzenie, że „jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego” ale obiektyw Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS przeczy temu. Fotografując w niedzielę na lokalnej imprezie mogłem zrobić praktycznie wszystko, co chciałem i nie napotkałem sytuacji, w której ta optyka by sobie nie poradziła. Duża grupa wykonawców na scenie? Proszę bardzo. Ciasny portret jednej osoby? Nie ma problemu. Szybka akcja? Da się. Można zrobić wszystko, ale to co się zrobi wcale nie jest do niczego.

Sony FE 24-240mm __dsc9194

Oczywiście nie jest tak, że wszystko jest idealne i nie ma się do czego przyczepić. Stabilizacja optyczna obrazu jest przeciętna, maksymalna wartość przysłony nie zachwyci nikogo szczególnie przy dłuższych ogniskowych a to samo dotyczy ostrości „na pełnej dziurze” powyżej ogniskowej 105 mm. Ale te wady nie czynią pracy z obiektywem problematyczną ani obrazków przez niego generowanych bezużytecznymi. Przy dobrym świetle i po lekkim przymknięciu wszelkie problemy stają się niezauważalne i niedotkliwe więc nie ma co dzielić włosa na czworo.

Sony FE 24-240mm __dsc9238

To mi przypomniało, że nie musimy zawsze zabierać ze sobą obiektywu idealnego – cokolwiek by takie określenie nie znaczyło i abstrahując od tego, ze taki obiektyw w istocie nie istnieje. Najczęściej obiektyw „wystarczająco dobry” jest właśnie dokładnie taki i skoro daje nam to, czego w danej sytuacji potrzebujemy, nie ma sensu rwać włosów z głowy z powodu tego, że gdybyśmy zabrali ze sobą optykę doskonalszą, uzyskalibyśmy obraz charakteryzujący się nieco mniejszą dystorsją i winietowaniem czy też rozdzielający kilkanaście linii na milimetr więcej. Tym bardziej, że uzyskanie lepszej korekcji wad optycznych wymagałoby zazwyczaj zabrania kilku stałek zamiast jednego zoomu, i to w sumie znacznie cięższych.

Sony FE 24-240mm __dsc9290

Na dodatek, nie jest powiedziane, że fotografując stałkami zdążylibyśmy w każdej sytuacji zmienić obiektyw aby uzyskać optymalny kadr. Zazwyczaj zanim założymy właściwy obiektyw na aparat, chwila, którą chcielibyśmy uwiecznić już minęła i zostaje nam żal z powodu utraconej sposobności. Zawsze zdjęcie niedoskonałe technicznie jest lepsze od żadnego, a wystarczająco dobry obiektyw, którego mogliśmy użyć w danej chwili jest lepszy od obiektywu doskonałego, którego użyć nie zdążyliśmy. I dlatego mając z tyłu głowy ograniczenia obiektywu Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS doceniam to, że jego uniwersalność czasem pokonuje innego rodzaju ograniczenia pozwalając mi zrobić coś, na co inny obiektyw by mi nie pozwolił.

Sony FE 24-240mm __dsc9136

Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS: specyfikacje

  • Ogniskowa [mm]: 24-240
  • Kąt widzenia [stopnie]: 84–10 (matryca pełnoklatkowa)
  • Przysłona [F]: 3.5-6.3
  • Minimalna odległość ostrzenia AF/MF [m]: 0,5–0,8
  • Stabilizacja tak/nie: tak
  • Budowa: 17 soczewek w 12 grupach
  • Skala odwzorowania: maksymalne powiększenie 0.27x
  • Osłona przeciwsłoneczna: w zestawie
  • Mocowanie: Sony FE (pełna klatka)
  •  Średnica filtra [mm]: 72
  • Waga [g]: 780
  • Wymiary (średnica x długość) [mm]: 80.5 x 118.5
Sony FE 24-240mm __dsc9091

Galeria zdjęć przykładowych z kombinacji Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS + Sony A7c

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych kombinacją obiektyw Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS + pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7c. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu.

Obiektyw Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7c

Sony FE 24-240mm __dsc9131
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński. Rocznik 1962. Malarz, fotograf, autor kilkuset artykułów dla polskich miesięczników fotograficznych oraz oryginalnego wydania książki „Canon EOS System”. Tłumacz i copywriter, kiedyś członek zespołu negocjującego wejście Polski do UE. Obecnie w ekipie InterFoto.eu. Wielbiciel wszelkich psów ze szczególną słabością do rudzielców. Kinoman od zawsze i na zawsze.
"Spoiwem robionych przez mnie na przestrzeni kilkudziesięciu lat zdjęć jest aspekt literacki a nie piktoralny: czasem w codzienności objawia się to, co wykracza poza nią, albo pod powierzchnią rzeczy czai się piękno tak jak je rozumiał de Lautréamont, który pisał o pięknie przypadkowego spotkania parasola i maszyny do szycia na stole sekcyjnym. Sztuka to jedyny wehikuł pozwalający nam na transcendencję w duchu Baudelairowskiego „Gdziekolwiek, gdziekolwiek, byle poza ten świat.”

Artykuły: 2251

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane