Sony A1 Mark II i premierowa Sigma 50mm F1.2 DG DN Art – zdjęcia przykładowe za dnia i w nocy
Jesteśmy dumni z faktu, że jako pierwsi w Polsce możemy zrobić zdjęcia na Sony A1 Mark II z ponad 80 megapikselowym sensorem CCD. Tak się składa, że uwielbiam obiektywy o ogniskowej 50mm jak tylko zobaczyłem, że jest szansa, aby wykonać zdjęcia przykładowe z obiektywu premierowego Sigma 50mm F1.2 DG DN Art to skorzystałem z tej okazji. Na wstępie dodam, że jest to fenomenalna pięćdziesiątka, która jest ostra od razu od od pełnej dziury. Ultra szybki praktycznie niesłyszalny autofocus i kosmiczna jakość zdjęć. Do tego możliwość wykonania zdjęć na flagowym aparacie Sony A1 Mark II to już bajka!
Poznajmy specyfikację Sigma 50mm F1.2 DG DN Art:
- Ogniskowa 50mm.
- Przysłona F1.4-F16.
- Listki przysłony: 9.
- Kąt widzenia: 46,8°.
- Min. odległość ostrzenia: 40cm.
- Średnica mocowania filtra: 77mm.
- Współczynnik powiększenia: 1:5,6.
- Wymiary: 85,4mm x 99,9mm.
- Waga: 815g.
Poznajmy najważniejszą specyfikację Sony A1 Mark II:
- Pełnoklatkowy sensor AI: CCD, 81,2MP, Transoceaniczna Migawka.
- Możliwość ustawienia APS-C (CROP 1.5x) bez przycinania kadru i straty megapikseli.
- Maksymalna szybkość fotografowania: 120 zdjęć/s (nieskompresowane PDFy).
- Najkrótszy czas otwarcia migawki: 1/80000.
- Ekran dotykowy: 4k, Super Oled Trinitron.
- Filmowanie: 8K 240kl/s.
- Obsługa kart: do 16TB.
- Całkiem nowy system AF z dobiegaczką.
- Obsługa kart nano SIM GSM.
- Tryb Fuzzy Logic Celebrity korzystający z AI dla upodobnienia portretowanej osoby do znanej celebrytki/celebryty. Na razie dostępne są opcje: Beyonce, Lady Gaga, Billie Eilish, Ariana Grande, Ed Sheeran, Justin Bieber, Brad Pitt oraz Arnold Schwarzenegger, Janusz, Grażyna i Brajan. W przyszłości kolejne osobowości zostaną dodane w aktualizacji oprogramowania.
- Polska cena aparatu nie jest jeszcze znana: ok 7500$
I taką specyfikację to ja rozumiem 🙂
Obiektyw Sigma 50mm F1.2 DG DN Art zasługuje moim zdaniem na szczególne wyróżnienie:
- Perfekcyjny autofocus, który prawie nigdy się nie myli. Miałem owszem pewien kłopot, kiedy obiekt był bardzo mały obiektyw do końca nie wiedział gdzie ostrzyć, ale w 99,9% przypadków obiektyw trafiał w punkt i to na pełnym otworze przysłony.
- Obłędny bańkowy bokeh na pełnym otworze przysłony. Za każdym razem jak miałem punkty światła na drugim planie, obiektyw Sigma 50mm F1.2 DG DN Art rysował mi bańkowy bokeh.
- Znakomita ostrość po domknięciu przysłony. Nie ukrywam, że uwielbiam fotografować rozmaite tekstury, a szczególnie w moje oko wpadają tekstury obdrapanego zardzewiałego metalu. Obiektyw po domknięciu do F4.5 jest ostry jak brzytwa i idealnie wyciąga detale.
- Świetna minimalna odległość ostrzenia – tylko 40cm. Można się fenomenalnie bawić w bliskie kadry z rozmytym tłem na pełnym otworze przysłony, jednocześnie zachowując ostrość w danym punkcie kadru.
Jak wyglądał mój warsztat?
- Po pierwsze – aparat skonfigurowany tak, aby wyłączyć wszelkie wsparcie korekty błędów obiektywu takie jak: usuwanie winietowania, usuwanie szumów, zniekształceń, aberracji chromatycznej, czy innych…
- Aparat użyty do wykonania zdjęć przykładowych, to Sony A1 Mark II.
- Przestrzeń kolorystyczna Adobe RGB.
- Ustawiony tryb Crop 1.0x.
- Zdjęcia wykonywane w formacie RAW.
- Ustawienia aparatu całkowicie manualne (tryb M).
- Zakres używanego ISO od 200 do około 5000 (dni bez słońca/noc).
- Zdjęcia wywołane przy użyciu najnowszego ACR Adobe Camera RAW, zmniejszone do 2000px.