Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Nikkor Z 85mm F1.8 S: tak blisko ideału że aż nudno

Nikkor Z 85mm F1.8 S został zapowiedziany w lipcu 2019 r. Jest to umiarkowanie jasny obiektyw stałoogniskowy do portretów i sportów halowych. Charakteryzuje się dość złożoną konstrukcją optyczną, która obejmuje dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo niskiej dyspersji) w celu zmniejszenia aberracji chromatycznej. Obiektyw ma również powłoki Nano CrystalSuper Integrated firmy Nikon, które redukują efekt flary i duszki. Podobnie jak inne obiektywy z tej serii, Nikkor Z 85mm F1.8 S jest przeznaczony zarówno do zdjęć, jak i filmów, a dwa silniki AF typu krokowego zapewniają płynne i ciche ustawianie ostrości. Obiektyw jest odporny na kurz i wilgoć.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc7696

Niedawno pokazałem zdjęcia przykładowe z obiektywu Nikkor Z 85mm F1.8 S i pokrótce przedstawiłem jego wady i zalety opisując też właściwości mechaniczne. Dzisiaj skupię się wyłącznie na właściwościach optycznych. Oczywiście wszystkie zdjęcia wykonałem moim ulubionym obecnie pełnoklatkowym bezliusterkowcem Nikon Z f.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc7822

Nikkor Z 85mm F1.8 S: dane techniczne:

TypMocowanie Z firmy Nikon
FormatFX/135
Ogniskowa85mm
Maksymalny otwór względnyF1,8
Minimalny otwór względnyF16
Budowa optyczna obiektywu12 soczewek w 8 grupach (w tym 2 soczewki ED i soczewki z powłoką nanokrystaliczną)
Kąt widzeniaFormat FX: 28° 30′, format DX: 18° 50′
System ustawiania ostrościSystem wewnętrznego ustawiania ostrości
Minimalna odległość zdjęciowa0,8m od płaszczyzny ogniskowej
Liczba litków przysłony9 (zaokrąglony otwór przysłony)
PowłokaPowłoka nanokrystaliczna
Rozmiar filtra67 mm (P = 0,75 mm)
Średnica x długość (odległość od mocowania obiektywu)Około 75 mm (maksymalna średnica) x 99 mm (odległość od kołnierza mocowania obiektywu w aparacie)
MasaOkoło 470g
Ustawianie ostrościAutomatyczne, ręczne
Akcesoria dostarczone w zestawieZatrzaskiwana przednia pokrywka obiektywu LC-67B o średnicy 67 mm, pokrywka tylna obiektywu LF-N1, osłona z mocowaniem bagnetowym HB-91, futerał na obiektyw CL-C1
Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc8751

Na skróty

Podsumowując to, co najważniejsze, Nikkor Z 85mm F1.8 S ma bardzo wysoką i jednolitą ostrość przy wszystkich wartościach przysłony i należy do najlepszych Nikkorów kiedykolwiek zrobionych. Typowo dla wszystkich nowoczesnych krótkich teleobiektywów, Nikkor ma bardzo niewielką dystorsję na poziomie 0,1%. Dodatkowo winietowanie jest na niskim poziomie bo zaledwie około 1 EV przy pełnej dziurze. Niewielka jest też aberracja chromatyczna.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf 3

Analiza szczegółowa

Nikkor Z 85mm F1.8 S ma bardzo dobrą ostrość przy wszystkich wartościach przysłony, może z wyjątkiem F22, gdzie efekty dyfrakcji są wyraźnie zauważalne, ale tego należy się spodziewać. Przy pełnym otworze przysłony F1.8 jest już niezwykle ostry w centrum kadru, z niewielkim ale widocznym spadkiem ostrości w kierunku brzegów obrazu. Po lekkim przymknięciu Nikkor Z 85mm F1.8 S osiąga szczytowe wartości ostrości  w centrum, ale brzegi zaczynają doganiać środek dopiero przy F4-5.6 a przy F8 jakość jest wyjątkowo jednorodna w całym polu obrazowym, ale ogólna ostrość zaczyna odrobinę padać z powodu dyfrakcji.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc9675

Obiektywy stałoogniskowe mają zazwyczaj niski poziom bocznej aberracji chromatycznej a zastosowanie szkła ED w konstrukcji w jeszcze bardziej ją redukują. Złożona konstrukcja Nikkora i szkło ED utrzymują poprzeczną aberrację chromatyczną na bardzo niskim poziomie przy wszystkich wartościach przysłony. Aberracja chromatyczna praktycznie nie występuje w centrum kadru, i chociaż jest nieco widoczna na brzegach kadru, nawet tam jest bardzo niska.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc9626

Krótkie teleobiektywy, zwłaszcza w okolicach ogniskowej 85mm, rzadko wykazują dużą dystorsję i tak też jest w tym przypadku. Nikkor Z 85mm F1.8 S ma tylko bardzo niewielką dystorsję poduszkowatą na pzziomie 0,1%. Winietowanie jest stosunkowo niskie przy pełnym otworze przysłony, osiągając maksymalnie zaledwie -1EV, i znacznie się zmniejsza przy F2.8. Co ważne Nikkor Z 85mm F1.8 S ma świetną transmisję światła na poziomie prawie nie odbiegającym od deklarowanego maksymalnego otworu przysłony F1.8.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc7843

Moim zdaniem

Wraz z przejściem na bezlusterkowce, poczzątkowo Nikon skoncentrował się głównie na zoomach o jasności F4 i stałkach o jasności F1.8, wśród których najnowszym modelem jest opisywany przez nas obiektyw Nikkor Z 135mm F1/8 S Plena. To ciekawe, bo pokazuje, że podstawową grupą docelową Nikona byli raczej amatorzy w przeciwieństwie do Canona, który zaczął rozwijanie optyki do pełnoklatkowych bezlusterkowców od jasnej optyki w celu przyciągnięcia uwagi profesjonalnych użytkowników. Nikkor Z 85mm F1.8 S jest z pewnością dobrze skorygowanym obiektywem o doskonałej ostrości przy wszystkich wartościach przysłony. I chociaż cena może wydawać się nieco wygórowana jak na obiektyw o jasności F1.8, jakość optyczna plasuje go obok najlepszych obiektywów stałoogniskowych na rynku i to niezależnie od ceny.

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc8572

Galeria zdjęć 1:1

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem Nikkor Z 85 mm F1.8 S na bezlusterkowcu Nikon Z f. Zdjęcia zostały zapisane w formacie NEF a następnie wywołanie w pełnej rozdzielczości do formatu jpeg w aplikacji Adobe Camera Raw.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto,eu:

Obiektyw Nikkor Z 85 mm F1.8 S

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z f

Nikkor Z 85mm F1.8 S Nikon Zf Dsc8203
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński. Rocznik 1962. Malarz, fotograf, autor kilkuset artykułów dla polskich miesięczników fotograficznych oraz oryginalnego wydania książki „Canon EOS System”. Tłumacz i copywriter, kiedyś członek zespołu negocjującego wejście Polski do UE. Obecnie w ekipie InterFoto.eu. Wielbiciel wszelkich psów ze szczególną słabością do rudzielców. Kinoman od zawsze i na zawsze.
"Spoiwem robionych przez mnie na przestrzeni kilkudziesięciu lat zdjęć jest aspekt literacki a nie piktoralny: czasem w codzienności objawia się to, co wykracza poza nią, albo pod powierzchnią rzeczy czai się piękno tak jak je rozumiał de Lautréamont, który pisał o pięknie przypadkowego spotkania parasola i maszyny do szycia na stole sekcyjnym. Sztuka to jedyny wehikuł pozwalający nam na transcendencję w duchu Baudelairowskiego „Gdziekolwiek, gdziekolwiek, byle poza ten świat.”

Artykuły: 2249

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane