Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport: czy o ten obiektyw nam wszystkim chodziło? Minitest
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport jest (przynajmniej na papierze), idealną opcją dla tych, którzy szukają w miarę kompaktowego i lekkiego długiego teleobiektywu. Maksymalna otwór przysłony F5.6 zapewnia dobrą równowagę między użytecznością a kompaktowością i umiarkowaną ceną. Obiektywy o ogniskowej 500mm i jasności F4 są bardzo drogie, duże i ciężkie. Sigma Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport jest znacznie lżejsza dla Twojego portfela i kręgosłupa. Czy zatem to jest tele, na które czekaliśmy? Po zdjęciach przykładowych nadszedł czas na minitest.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport została wypuszczona z mocowaniem Sony E i L-mount, i mój minitest dotyczy tego drugiego mocowania. Należy dodać, że wersja L-mount działa bez ograniczeń, które występują w przypadku wersji Sony E, ale o tym później.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sports: specyfikacje
- Konstrukcja obiektywu: 14 grup, 20 soczewek (3 soczewki FLD, 2 soczewki SLD)
- Kąt widzenia: 5°
- Liczba listków przysłony: 11 (przesłona zaokrąglona)
- Minimalna przysłona: F32
- Minimalna odległość ogniskowania: 320cm
- Maksymalny współczynnik powiększenia: 1:6
- Średnica mocowania filtrów: 95mm
- Wymiary (średnica × długość): 107.6 mm × 235mm
- Waga: 1370g
Stałka a zoom
Jako, że na rynku jest kilka zoomów obejmujących ogniskową 500mm warto się zastanowić nad powodami, dla których wybieramy obiektyw stałoogniskowy zamiast obiektywu zmiennoogniskowego o tej samej ogniskowej. Może chodić o większą jasność, lepszą jakość obrazu, i mniejsze gabaryty.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport ma bardzo niewielką przewagę w zakresie maksymalnego otworu przysłony nad zoomami obejmującymi ogniskową 500mm, Jakość optyki rozważę w dalszej części natomiast niewątpliwie Sigma jest mniejsza i lżejsza od zoomów obejmujących 500mm a producent reklamuje ją jako obiektyw poręczny.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport: mechanika i funkcjonalność
Jako przedstawiciel linii Sport, Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport ma najwyższy stopień uszczelnień. Sigma lubi mieszać różne materiały w teleobiektywach linii Sport, aby znaleźć równowagę między wytrzymałością a wagą. Tutaj mamy mieszankę elementów ze stopu magnezu z wysokiej klasy tworzywami sztucznymi, które nazywa TSC, czyli “stabilnymi termicznie kompozytami” i robi to na tyle dobrze, że trudno odróżnić, który element z czego jest zrobiony.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport ma przycisk Focus Hold/Custom w trzech różnych pozycjach w pobliżu przedniej części obiektywu, co oznacza, że masz do niego łatwy dostęp niezależnie od tego, jak obiektyw jest obrócony. Funkcję tego przycisku można ustawić z korpusu aparatu. Dostajemy też szereg innych przełączników, w tym taki, który zmienia sposób sterowania przysłoną z zaskokowego na płynny a pierścień przysłon ma pozycję pozwalającą na sterowanie wartością z aparatu. Część funkcji obiektywu można spersonalizować poprzez stację dokującą, ale dotyczy to tylko wersji L-mount. Posiadacze wersji Sony E nie mają takiej możliwości.
Jeśli korzystasz z wersji L-mount tego obiektywu i stacji dokującej USB, będziesz mógł również dostosować odległość zastosowaną w ograniczniku ostrości i przypisać nową wartość do przycisków niestandardowych. Sigma zastosowała tutaj nowy i ulepszony system stabilizacji obrazu o wydajności 5 EV. Dobra stabilizacja jest niezwykle ważna w przypadku tak długiego teleobiektywu, Użytkownicy obiektywów z mocowaniem L-mount mogą korzystać z telekonwerterów TC-1411 (1,4x) lub TC-2011 (2,0x),, natomiast wersja Sony E nie może korzystać z żadnych telekonwerterów, ale to jest ograniczenie narzucone przez Sony.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport wykorzystuje stopkę statywu, która jest kompatybilna ze standardu Arca-Swiss, co oznacza, że można ją zamontować bezpośrednio na statywie bez potrzeby stosowania szybkozłączki. Z jakiegoś dla mnie niezrozumiałego powodu ani Sony ani Canon nie stosują standardu Arca Swiss w stopkach statywowych. Sigma jest jednym z ostatnich producentów japońskich, którzy mogą się pochwalić tym, że jej obiektyw są nadal produkowane w Japonii.
Autofokus, wideo i serie zdjęć
W zeszłym roku Sigma opracowała i wprowadziła na rynek nowy, wysokowydajny liniowy silnik ustawiania ostrości o nazwie HLA (High-response Linear Actuator). Było to zdecydowane ulepszenie w stosunku do silników krokowych używanych przez Sigmę w przeszłości i nie jest zaskakujące, że Sigma włożyła go do nowego teleobiektywu. Ten silnik liniowy sprawia, że autofokus jest wystarczająco szybki, aby obiektyw zasługiwał na oznaczenie “Sport”. Szybkość autofokusa w testach ostrości jest bardzo dobra a wykrywanie oka działa zgodnie z oczekiwaniami. W wideo ustawianie ostrości działa przyzwoicie, ale widać efekt oddychania obiektywu.
Warto zwrócić uwagę na kolejne ograniczenie, jakiego doświadczą użytkownicy wersji Sony E a które również jest wymuszone przez Sony. Otóż szybkość serii zdjęć jest sztucznie ograniczona w szybkich aparatach Sony (seria a9 lub Alpha 1) do 15 klatek na sekundę w trybie seryjnym dla jakiegokolwiek obiektywu innej firmy niż Sony. Oznacza to, że nawet na nowym a9III, gdzie teoretycznie możliwe jest uzyskanie do 120 klatek na sekundę z obiektywem Sony, można uzyskać tylko 15 klatek na sekundę z obiektywem Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport. Tego ograniczenia nie ma w przypadku wersji z mocowaniem L-mount, choć niestety w tym systemie nie ma tak naprawdę żadnych bardzo szybkich aparatów, które byłyby odpowiednikiem a9 lub Alpha 1.
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport: optyka
Nowa Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport ma konstrukcję optyczną składającą się z 20 soczewek w 14 grupach, w tym 3 soczewek FLD i 2 soczewek SLD. Jak już wspomniałem, jeśli mamy wybrać stałkę zamiast zoomu, stałka musi być lepsza optycznie. Czy udało się to osiągnąć?
Duża przednia soczewka oznacza, że obiektyw ma znacznie mniejsze winietowanie niż obiektywy zmiennoogniskowe przy najdłuższej ogniskowej. Ponadto, większość zoomów w tym zakresie ogniskowych wykazuje dystorsję poduszkowatą a tu zniekształcenia są minimalne. Niezwykle dobrze skorygowane są również podłużne aberracje chromatyczne, które pojawiają się jako obwódki przed i za płaszczyzną ostrości, a poprzeczne aberracje chromatyczne praktycznie nie pojawiają się.
Obiektyw ma niezwykle wysoki kontrast i rozdzielczość na całej powierzchni kadru. Świetny jest też mikrokontrast obiektywu. Jakość, ostrość, kontrast i szczegółowość obrazka przewyższa to, co widziałem w przypadku każdego zoomu obejmującej zakresem ogniskową 500mm. Mówiąc w skrócie przy tej ogniskowej i cenie Sigma nie ma żadnej konkurencji w systemie Sony E i L-mount. Obiektyw jest znakomity przy pełnym otworze przysłony i chociaż przymknięcie do F8 minimalnie poprawia ostrość i nieco zwiększa kontrast, na większości korpusów zaczyna się wtedy już pojawiać efekt dyfrakcji.
Jest to tradycyjny teleobiektyw stałoogniskowy i nie jest on zoptymalizowany pod kątem ustawiania ostrości z bliska. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 320 cm a maksymalne powiększenie wynosi zaledwie 0,166x, Bokeh jest bardzo dobre, z pewnością ładniejsze niż w przypadku zoomów. Gdy słońce znajdzie się w kadrze, Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport wykazuje dobrą odporność na flary. Przenoszenie barw przez obiektyw jest wierne.
Podsumowanie
Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sport jest bardzo pożądanym dodatkiem do oferty firmy Sigma. O taki obiektyw wielu fotografów prosiło przez lata. Jest stosunkowo mały i lekki, oferuje wysoką jakość optyczną, dobry autofokus i stabilizację obrazu przy dość przystępnej cenie. Dla osób korzystających z systemu L-mount może to być właśnie to. Jest kompatybilny z telekonwerterami, oferuje pełen zakres opcji personalizacji i nie ma sztucznych ograniczeń wydajności.
W przypadku Sony (zdecydowanie największego rynku dla tego obiektywu) istnieją pewne bardzo niefortunne ograniczenia, które nie są winą Sigmy. Brak kompatybilności z telekonwerterami jest jednym z poważnych ograniczeń. Osoby korzystające ze takich szybkich korpusów Sony, takich jak Alpha 1 lub seria a9, również zauważą, że szybkość zdjęć seryjnych jest sztucznie ograniczona do 15 klatek na sekundę. Arbitralne ograniczenia Sony dotyczące obiektywów innych firm zaczynają być uciążliwe, a ten skądinąd doskonały obiektyw cierpi z powodu tych ograniczeń być może bardziej niż jakikolwiek inny obiektyw innej firmy do tej pory.
Ale w wersji L-mount nie ma tych ograniczeń a jest to wyjątkowy teleobiektyw, który spełnia wiele wymagań. Jest dobrze zbudowany, ma szybki autofokus, jest bogaty w funkcje, daje niesamowitą jakość optyczną i jest wystarczająco lekki, aby nosić go ze sobą bez potrzeby korzystania z monopodu. Cena jest adekwatna do jakości i osoby, które się zdecydują na zakup obiektywu nie będą rozczarowane.
Galeria zdjęć 1:1
Galeria zdjęć wykonanych obiektywem Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sports na bezlusterkowcu Panasonic Lumix DC-S1R. Zdjęcia zostały zapisane w formacie RAW a następnie wywołanie w pełnej rozdzielczości do formatu jpeg w aplikacji Adobe Camera Raw.