Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: pochył i przesuw w nierzeczywistym świecie

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED to obiektyw z mocowaniem Nikon F do kontroli perspektywy zapewniający do 8,5º pochyłu i ±11,5 mm przesuwu. Jest to jeden z czwórki tego typu obiektywów zaprojektowanych przez firmę Nikon, umożliwiających precyzyjną kontrolę nad perspektywą w fotografii architektury, wnętrz oraz fotografii produktowej o ogniskowych 19mm, 24mm, 45mm i 85mm. Cała czwórka ma bagnet Nikon F ale ja tym razem przetestowałem obiektyw Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED głównie na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ, chociaż kilka zdjęć zrobiłem na lustrzance cyfrowej Nikon D850.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Shepherd
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. He shall feed his flock.
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Door Never Shut 2
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon D850. Door never shut.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: geneza

Obiektyw Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED został wprowadzony na rynek w styczniu 2008 roku. Daje wystarczająco duże pole obrazowe, aby umożliwić przesuw o ±11,5 mm. Tutaj testuję obiektyw Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED z adapterem Nikon FTZ na aparacie Nikon Z7 II, gdzie takie funkcje jak możliwość łatwego powiększania detali obrazu czy focus peaking ułatwiają pracę z obiektywem typu tilt/shift. Należy dodać, że krążek krycia obiektywów pełnoklatkowych do korekcji perspektywy jest na tyle duży, że świetnie pracują na obecnych bezlusterkowych aparatach średnioformatowych, co w przypadku optyki Canona linii TS-E pokazałem na aparacie Fujifilm GFX 50S II.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Dug Up Treasures 2
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon D850. Dug up treasures.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: podstawowe specyfikacje

Typ mocowania: Nikon F

Ogniskowa: 45mm

Maksymalna przysłona: F2,8

Minimalna przysłona: F32

Format: FX (pełna klatka)

Maksymalny kąt widzenia (format DX): 34°50′

Maksymalny kąt widzenia (format FX): 51°

Maksymalny współczynnik reprodukcji: 0,50x

Liczna soczewek/grup: 9/8

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED Diagram

Zgodne formaty: FX, DX, FX w trybie DX, film formatu135

Liczba listków przysłony: 9

Informacje o odległości: Tak

Powłoka nanokrystaliczna: Tak

Soczewka ze szkła ED: 1

Minimalna odległość ogniskowania: 0.25m

Tryb ostrości: Ręczny

Rozmiar filtra: 77mm

Akceptuje typ filtra: nakręcany

Wymiary w przybliżeniu: 82,5mm x 122mm

Waga (w przybliżeniu): 740g

Dostarczone akcesoria: Osłona HB-43, miękki futerał CL-1120, przednia osłona LC-77, tylna osłona LF-4

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Graveyard In Snow 2
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Graveyard in snow 2.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: mechanika i optyka

Jest to solidnie zbudowany obiektyw z 9-listkową przysłoną. Pierścień ustawiania ostrości ma rzut około 120 stopni, co zapewnia bardzo dobrą precyzję ostrzenia. Przy najbliższej odległości ogniskowania, obiekt znajduje się stosunkowo blisko przedniej części obiektywu, co sprawia, że obiektyw utrudnia oświetlenie fotografowanego obiektu.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED The Isle Of The Dead 2.
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. The Isle of the Dead 2.

Minimalna odległość fotografowania wynosi 25cm, ale należy pamiętać, że jest to odległość od płaszczyzny matrycy. Maksymalne powiększenie 0,5x jest przydatne, ale trzeba zaznaczyć , że przy bliskich odległościach ogniskowania, funkcja pochyłu obiektywu daje znacznie mniejszy zakres pochylenia płaszczyzny ostrości. Ostrość rozciąga się nieco poza nieskończoność, co jest dobre, ponieważ zapewnia większą elastyczność w ustawianiu płaszczyzny ostrości podczas korzystania z funkcji pochyłu. Oznacza to jednak, że trzeba ustawiać ostrość na fotografowany obiekt, a nie tylko ufać ogranicznikowi ustawienia ostrości.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Shadows Of The Evening Crawl Across The Years
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Shadows of the evening crawl across the years.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: ruchy obiektywu

Przesuw i pochył są kontrolowane za pomocą małych pokręteł, które mają blokady. Przy ustawieniach zerowych mamy zaskok ułatwiający wyczucie, kiedy ruchy są wyzerowane. Ustawienie pochyłu obiektywu jest mierzone w stopniach. Przycisk obok pokrętła pochyłu służy do przymknięcia przysłony do wartości roboczej w trybie automatycznym. Stopień skomplikowania regulacji funkcji tilt/shift może wydawać się zniechęcający, wobec czego moja rada dla osób początkujących z tego typu optyką jest taka, aby zacząć od samego przesuwu, bez pochyłu. Warto najpierw przesuwać w pionie, potem w poziomie, a następnie po przekątnej. Obiektyw obraca się względem mocowania o ±90 stopni, co oznacza, że oś przesuwu/pochyłu można ustawić w dowolnym kierunku. Niewielka wypustka zwalnia mechanizm, a w odstępach co 30º znajdują się ograniczniki z zaskokami.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED He shall feed his flock
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. He shall feed his flock 2.

Mam tutaj niewielkie zastrzeżenie: kroki 30º nie obejmują ustawienia 45º, co oznacza, że jeśli chcesz przesunąć (lub pochylić) pod kątem 45º, musisz oszacować pozycję. Wolałbym kroki co 15º. Innym problemem jest ustawienie osi pochyłu i przesuwu pod kątem 90º względem siebie. Oznacza to, że jeśli używasz przesuwu w górę / w dół, jesteś ograniczony do pochyłu w lewo / w prawo.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Melancholy of the Departure 3
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Melancholy of the departure 3.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: kompatybilność

Wystające elementy obiektywu mogą powodować kolizję z niektórymi korpusami aparatów podczas korzystania z funkcji pochyłu/przesuwu. Dotyczy to aparatów z wbudowaną lampą błyskową lub mocno wystającym z przodu przymatem. W szczególności dotyczy to lustrzanek Df, serii D6xx, D300, D700, D750, D800/D800E, serii D3xxx, D5xxx i D7xxx. Na obiektyw można nakręcać filtry o średnicy 77mm. Należy uważać z filtrami o grubszych oprawkach (na przykład polaryzacyjnymi, neutralnymi szarymi o zmiennej gęstości), jeśli chcesz korzystać z pełnego przesuwu, ponieważ istnieje możliwość niewielkiego dodatkowego winietowania narożników obrazu.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Never Too Big To Fail
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Never too big to fail.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: flara, dystorsja i aberracja chromatyczna

Umieszczenie źródła światła w kadrze powoduje niewielką flarę ale nie widać duszków. 9-listkowa przysłona ma lekko zaokrąglony kształt, ale mimo to generuje efekt 18-promiennej gwiazdki. Obiektyw wykazuje niewielką dystorsję beczkowatą, ale na poziomie prawie niezauważalnym. Widoczna jest także niewielka aberracja chromatyczna, którą łatwo skorygować podczas obróbki plików surowych.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Los árboles Mueren De Pie
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Los árboles mueren de pie.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: winietowanie

Jeśli chodzi winietowanie Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED jest zdecydowanie lepszy niż Nikkor PC-E 24mm F3.5D ED, wykazując znikome winietowanie w rogach przy pełnym przesunięciu. Osłona przeciwsłoneczna obiektywu wprowadza jednak niewielką ilość winietowania przy pełnym przesunięciu, więc należy zachować ostrożność.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: przysłona

Podczas testowania obiektywu Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED korzystałem z manualnego pierścienia ustawiania przysłony co w przypadku użytkowania obiektywu na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ daje natychmiastowy podgląd głębi ostrości. Na pierścieniu przysłony znajduje się ustawienie “L” dla trybu automatycznego. co w przypadku kompatybilnych aparatów Nikona umożliwia korzystanie z wszystkich trybów ekspozycji i sterowanie przysłoną z korpusu.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED  Graveyard in snow 2
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. He shall feed his flock 3.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: jakość obrazu

W przypadku środka kadru jakość obrazu osiąga szczytowe wartości w okolicach przysłony F5.6 i to na bardzo wymagającej matrycy pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z7 II. Ostrość spada nieznacznie przy dalszym przymykaniu przysłony, ale nawet przy F11 jest ostro. Przy korzystaniu z funkcji przesuwu zaczynamy widzieć części kadru odległe od osi optycznej, więc nie jest zaskoczeniem, że trzeba przymknąć przysłonę do F10, aby uzyskać najlepszą ostrość w rogach kadru. Przy F22 widoczne jest wyraźne zmiękczenie spowodowane efektem dyfrakcji, a wartość F32 jest tylko do awaryjnego korzystania w sytuacji, gdy większa głębia ostrości jest absolutnie niezbędna. Moja zalecana wartość przysłony to około F9.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Never too big to fail 2
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Never too big to fail 2.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: ustawianie ostrości

Obiektyw ma tylko ręczną regulację ostrości. To, co jest szczególnie przydatne podczas korzystania z pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z7 II, to możliwość precyzyjnego pokazywania ostrości w wizjerze, co naprawdę może pomóc w zrozumieniu, jak faktycznie działa funkcja pochyłu. W przypadku korzystania z obiektywu bez stosowania pochyłu, skala na tubusie jest w pełni użyteczna, a skala głębi ostrości daje przybliżone pojęcie o głębi ostrości. Ale po zastosowaniu pochyłu, skale odległości i głębi ostrości nie mają już żadnego znaczenia, a ustawienie ostrości służy tylko do umieszczenia płaszczyzny ostrości tam, gdzie chcesz.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: przesuw

Moim najczęstszym zastosowaniem funkcji przesuwu jest proste przesunięcie w pionie. To pozwala na wykonywanie zdjęć architektury i wnętrz bez zbieżnych pionów, które tworzy. Ogniskowa 45mm zapewnia naturalną perspektywę i relacje między bliskimi i dalekimi partiami obrazu. Na początek korzystania z funkcji przesuwu radzę ustawić ostrość w normalny sposób, a następnie dodać nieco przesuwu dla skorygowania kompozycji

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Melancholy of the departure 3.
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Melancholy of the departure 3.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: pochył

Podczas gdy większość fotografów dość łatwo łapie o co chodzi w funkcji przesuwu obiektywu, nie jest tak samo w przypadku pochyłu. .W przypadku pochyłu, końcowy efekt jest wynikiem kombinacji kąta pochylenia obiektywu i ustawienia ostrości obiektywu. Powoduje to ustawienie płaszczyzny ostrości w określonej pozycji i orientacji w przestrzeni. Oznaczenia odległości na obiektywie nie mają bezpośredniego znaczenia, a stopień odchylenia płaszczyzny ostrości nie wydaje się być powiązany z fizycznym stopniem odchylenia obiektywu.

Prostym sposobem na sprawdzenie efektu pochyłu jest przechylenie obiektywu całkowicie w lewo lub w prawo, a następnie dostosowanie ustawienia ostrości. W uzyskaniu pożądanego efektu w bezlusterkowcu pomaga focus peaking, a także ustawienie przysłony na F2.8. Użycie pełnego otworu przysłony naprawdę akcentuje efekt pochyłu.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Graveyard In snow 2
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Graveyard In snow 2.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: zszywanie zdjęć

Duży krążek krycia obrazu obiektywu potrzebny do obsługi funkcji przesuwu jest znacznie większy niż matryca aparatu, a to oznacza, że można robić zdjęcia z różnymi wartościami przesuwu i łączyć je ze sobą. Podobnie możliwe jest przesunięcie w lewo i w prawo i połączenie zdjęć w celu uzyskania szerszego “panoramicznego” ujęcia.

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED: wnioski

Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED ma przydatną ogniskową do ogólnego użytku i bardzo dobrze współpracuje z nowoczesnymi aparatami bezlusterkowymi, takimi jak pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z7 II, w przypadku których łatwiej jest obserwować wyniki używania funkcji pochyłu/ przesuwu. Jest to doskonałe wprowadzenie do nauki korzystania z funkcji tilt i shift, a dzięki dłuższej ogniskowej i szerszemu otworowi przysłony niż w przypadku obiektywu Nikkor PC-E 24mm F3.5D ED, znacznie łatwiej jest zobaczyć efekty pochyłu obiektywu.

Jakość wykonania obiektywu jest dobra i pod względem mechanicznym obiektyw jest solidny, choć stałe ustawienie orientacji osi tilt/shift może być irytujące. Jeśli chodzi o walory optyczne jest bardzo dobrze chociaż nie wybitnie, co być może wynika z wieku optyki, a stosunkowo wąskie mocowanie F przyczynia się do pewnych, niewielkich problemów przy większych otworach przysłony i po przesunięciu osi optycznej.

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Melancholy Of The Arrival
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon FTZ, Nikon Z7 II. Melancholy of the arrival.

Taki manualny obiektyw to dobry wybór dla każdego, kto chce pójść drogą niespiesznej fotografii a kreatywne wykorzystanie przesuwu i pochyłu może Cię wiele nauczyć o naturze perspektywy. Mam nadzieję, że moja recenzja okazała się przydatna. Ja wykorzystałem obiektyw Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED do wykonania surrealistycznych obrazków w bliskim planie a przesuw służył mi do poprawienia kompozycji obrazu natomiast pochył do zwiększenia głębi ostrości i akcentowania ważnych elementów obrazka.

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Zdjęcia przykładowe do tej galerii zostały wykonane obiektywem Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED zamocowanym na pełnoklatkowej lustrzance cyfrowej Nikon D850 lub na bezlusterkowcu Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw w pełnej rozdzielczości.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto,eu.

Obiektyw Nikkor PC-E Micro 45mm F2.8D ED

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Nikon D850

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z7 II

adapter Nikon FTZ

Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED Dug Up Treasures
Nikkor PC E Micro 45mm F2.8D ED, Nikon D850. Dug up treasures 2.
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *