AF Micro Nikkor 60mm F2.8D czy AF-S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED: którego Micro Nikkora wybrać?

AF Micro Nikkor 60mm F2.8D czy AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED – oto jest pytanie dla miłośników makrofotografii “siedzących” w systemie Nikon F. Postaram się na nie odpowiedzieć w telegraficznym skrócie podkreślając co przemawia za wyborem jednego lub drugiego modelu na wstępie zaznaczając, że pierwszy z tych obiektywów został zastąpiony przez drugi w roku 2008. Niedawno pisałem na blogu o nowszym modelu czyli wersji AF-S. Zatem który z tych dwóch obiektywów wybrać? Odpowiedź nie jest prosta.

AF Micro Nikkor 60mm F2.8D Dsc1326 New
AF Micro Nikkor 60mm F2.8D, Nikon Z7, Nikon FTZ.
AF S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED Dsc7775
AF-S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED, Nikon D850.

Różnice w skrócie

W skrócie przedstawiam zasadnicze różnice między tymi dwoma obiektywami:

  • Cena:  przy tym samym stanie zachowania, używany AF Micro Nikkor 60mm F2.8D jest tańszy.
  • Odległość robocza: przy maksymalnym powiększeniu 1:1 odległość od przedniej soczewki do fotografowanego obiektu wynosi 7,5 cm dla wersji AF Micro Nikkor 60mm F2.8D i tylko 5 cm dla wersji AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED, a zatem starsza wersja zapewnia więcej przestrzeni dla umieszczenia oświetlenia czy uniknięcia rzucania cienia na obiekt. Na dodatek AF Micro Nikkor 60mm F2.8D ma głęboko cofniętą przednią soczewkę wobec czego niekonieczne jest stosowanie osłony przeciwsłonecznej. AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED ma przednią soczewkę nieosłoniętą zatem wskazane jest użycie dołączonej osłony przeciwsłonecznej ale przy skali odwzorowania 1:1 osłona zaczyna nieomal ingerować w fotografowany obiekt.
  • Napęd autofokusa: AF Micro Nikkor 60mm F2.8D ma “śrubokrętowy” AF czyli zależny od silnika wbudowanego w korpus aparatu, który poprzez sprzęgło porusza grupą ogniskującą w obiektywie; AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED ma wbudowany cichy silnik napędu autofokusa typu SWM.
  • Kompatybilność: AF Micro Nikkor 60mm F2.8D ma pierścień przysłon zatem można go używać także na starszych manualnych aparatach, które nie są w stanie sterować przysłoną z poziomu korpusu więc nie można na nich używać obiektywu AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED, który jest typu G czyli jest pozbawiony pierścienia przysłon. Przysłona pozostanie w takim obiektywie zawsze w pełni przymknięta na starym korpusie manualnym. Mało tego, jeśli na lustrzance cyfrowej chcemy uzyskać skalę odwzorowania większą niż to co daje sam obiektyw, czyli 1:1, i chcemy się posiłkować mieszkiem lub pierścieniami pośrednimi Nikona, trzeba pamiętać, że osprzęt do makrofotografii Nikona nie ma styków do komunikacji i sterowania przysłoną a zatem aby móc kontrolować otwór przysłony potrzebujemy obiektywu z pierścieniem przysłon czyli tym wypadku modelu AF Micro Nikkor 60mm F2.8D. Wyjątkiem były pierścienie pośrednie nieoryginalne, firmy Kenko, które miały styki do komunikacji a zatem umożliwiały sterowanie przysłoną z poziomu korpusu. Z kolei amatorskie korpusy lustrzanek Nikona z autofokusem nie mają wbudowanego silnika zatem AF będzie w nich działał tylko z obiektywem AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED, a z obiektywem AF Micro Nikkor 60mm F2.8D nie.
  • Kompatybilność z bezlusterkowcami linii Nikon Z: adapter Nikon FTZ umożliwiający zamocowanie obydwu omawianych obiektywów na bezlusterkowcach serii Nikon Z nie ma silnika napędu autofokusa a zatem autofokus będzie działał z bezlusterkowcami tylko w przypadku obiektywu AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED. Przysłoną można sterować z poziomu korpusu w przypadku obydwu obiektywów ale w modelu AF Micro Nikkor 60mm F2.8D trzeba ustawić na pierścieniu minimalną wartość przysłony i w tej pozycji pierścień zablokować. W przeciwnym razie aparat wyświetli kod błędu i zablokuje wyzwolenie migawki.
  • Przysłona: dzięki 9-listkowej, zaokrąglonej przysłonie nieostre punkty światła zachowują kolisty kształt mniej więcej do przysłony F11 na zdjęciach z obiektywu AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED podczas, gdy 7 prostych listków przysłony obiektywu AF Micro Nikkor 60mm F2.8D generuje dość szybko po przymknięciu wielokątne kształty w nieostrościach.
  • Optyka: AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED jest lepszy przy dużych otworach przysłony i przy zdjęciach z daleka, czyli tam gdzie AF Micro Nikkor 60mm F2.8D nieco kuleje. Jednak w typowych zastosowaniach Micro Nikkorów czyli fotografii z bliska (od minimalnej odległości ustawiania ostrości do kilku metrów) i przy choćby trochę przymkniętej przysłonie, obiektywy są sobie równie. Ale w nieostrościach obiektyw AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED generuje brzydkie cebulowe krążki z powodu zastosowania soczewek asferycznych, których nie ma w starszej optyce AF Micro Nikkor 60mm F2.8D.
AF Micro Nikkor 60mm F2.8D Dsc7770

AF Micro Nikkor 60mm F2.8D: specyfikacje

Ogniskowa60 mm
Zakres wartości przysłonyF2.8-F32
Pole widzenia39.4 o
Minimalna odległość ustawiania ostrości0.219 m
Maksymalne powiększenie1:1
Liczba listków przysłony7
Mechanizm autofokusaAF śrubokręt – poprzez sprzęgło silnikiem w korpusie aparatu
Konstrukcja8 soczewek / 7 grup
Średnica mocowania filtrów62 mm
Tryb MakroTak
StabilizacjaNie
Wymiary70 x 74.5 mm
Waga440 g
Premiera1993 rok
AF S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED Dsc7771

AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED: specyfikacje

Ogniskowa60 mm
Zakres wartości przysłonyF2.8-F32
Pole widzenia39.7 o
Minimalna odległość ustawiania ostrości0.185 m
Maksymalne powiększenie1:1
Liczba listków przysłony9
Mechanizm autofokusaAF-S – poprzez silnik SWM w obiektywie
Konstrukcja12 soczewek / 9 grup (1 ED, 2 asferyczne)
Średnica mocowania filtrów62 mm
Tryb MakroTak
StabilizacjaNie
Wymiary89 x 73 mm
Waga425 g
Premiera2008 rok
AF Micro Nikkor 60mm F2.8D new
AF Micro Nikkor 60mm F2.8D, Nikon Z7, Nikon FTZ.

Którą wersję wybrać?

Zatem moja krótka rada jest taka:

Wybierz obiektyw AF Micro Nikkor 60mm F2.8D jeśli:

  • Chcesz używać jednego makroobiektywu zarówno na najnowszej lustrzance cyfrowej jak i starej lustrzance manualnej, czyli na przykład masz aparaty Nikon D780Nikon F3.
  • Chcesz uzyskać skalę odwzorowania większą niż zapewnia sam obiektyw przy pomocy firmowych mieszków i/lub pierścieni pośrednich Nikona.
  • Chcesz mieć większą odległość roboczą od obiektu.
  • Chcesz używać obiektywu do zdjęć z bliska i z przymkniętą przysłoną,, bo wtedy jest znakomity a nieco gorszą rozdzielczość ma tylko przy pełnym otworze przysłony i w nieskończoności. Za zaoszczędzone pieniądze (w stosunku do wersji AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED) możesz kupić mieszek czy zestaw pierścieni pośrednich.
  • Chcesz mieć większą odległość roboczą od fotografowanego obiektu przy skali odwzorowania 1:1.
AF Micro Nikkor 60mm F2.8D Dsc1321
AF Micro Nikkor 60mm F2.8D, Nikon Z7, Nikon FTZ.

Wybierz obiektyw AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED jeśli:

  • Chcesz mieć autotokus nawet na amatorskich lustrzankach Nikona.
  • Chcesz mieć autofokus na bezlusterkowcach linii Nikon Z poprzez adapter Nikon FTZ.
  • Chcesz uzyskać najwyższą jakość obrazka nawet na pełnej dziurze i przy fotografowaniu w nieskończoności.
  • Chcesz zachować okrągłe kształty punktów światła nawet po przymknięciu do F11.
AF S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED Dsc7781
AF S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED, Nikon D850.

Sprzęt opisany w tekście i użyty do wykonania zdjęć testowych znajdziesz w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw AF Micro Nikkor 60mm F2.8D

Obiektyw AF-S Micro-Nikkor 60mm F2.8G ED

Bezlusterkowiec Nikon Z7

Adapter Nikon FTZ

Lustrzanka cyfrowa Nikon D850

AF S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED Dsc7776
AF S Micro Nikkor 60mm F2.8G ED, Nikon D850.
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2065

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *