Zdjęcia przykładowe z obiektywu Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 w mocowaniu Nikon Z. Towarzyszył Nikon Z6
Dzięki uprzejmości naszego dystrybutora firmy Fdirect mogę zaprezentować zdjęcia przykładowe z obiektywu Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 wykonane na bezlusterkowcu Nikon Z6 i podzielić się najważniejszymi wrażeniami o korzystaniu z tego – moim zdaniem zacnego sprzętu!
Voigtlander – rzut historyczny
Voigtlander to jedno z najbardziej uznanych nazwisk w historii fotografii i optyki, z korzeniami sięgającymi XVIII wieku. Założona w 1756 roku w Wiedniu przez Johann Christoph Voigtlander, firma początkowo specjalizowała się w produkcji instrumentów matematycznych i precyzyjnych mechanizmów. Z czasem, profil działalności Voigtlandera ewoluował, obejmując produkcję soczewek, okularów, lornetek i innych urządzeń optycznych.
Jednym z najważniejszych kamieni milowych w historii firmy było stworzenie najszybszego obiektywu i pierwszego na świecie w pełni metalowego aparatu dagerotypowego w 1841 roku. To osiągnięcie stanowiło przełom w technologii fotograficznej, umożliwiając tworzenie wyraźniejszych i bardziej szczegółowych zdjęć.
Od 1999 roku, marka Voigtländer jest pod opieką japońskiego giganta optycznego, Cosina. Firma ta kontynuuje tradycję Voigtlandera, produkując i dystrybuując wysokiej jakości sprzęt fotograficzny pod tym znanym i szanowanym szyldem.
Moje podejście do fotografii makro
Bawię się w makro od co najmniej 20 lat, więc manualne obiektywy makro są mi doskonale znane. Pamiętam czasy, kiedy trzeba było sobie samemu toczyć adaptery do cyfrówek i samemu dokonywać ich adaptacji 🙂 pod manualne obiektywy np. na gwint M42 lub M39, Pentax, Konica czy Praktica, bo nie były one tak dostępne jak teraz. Nawet my teraz jesteśmy Oficjalnym Dystrybutorem Adapterów K&F Concept, gdzie znajdziesz szereg adapterów, o których kiedyś można było sobie tylko pomarzyć.
Najważniejsze zrozumiałe również dla początkujących cechy Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2, które dostrzegłem posługując się nim na bezlusterkowcu Nikon Z6:
- To jest kawał porządnego i powiedziałbym “cywilizowanego” szkła do “makro” i nie tylko. Cywilizowanego dlatego, że jest już dostosowane do jednego z dwóch mocowań Sony E oraz Nikon Z co jest najważniejsze, nie trzeba bawić się z żadnymi adapetermi, nie trzeba robić jakiś alpejskich kombinacji, aby fotografować obiekty z bliska.
- Obiektyw dedykowany do współpracy z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami Nikon i Sony. Nie ma przeciwwskazań, aby korzystać z niego dla systemu APS-C, tylko wtedy w porównaniu do kosztu samego body, może wydawać się trochę drogi.
- Waga obiektywu nie jest przeszkodą tylko dużą zaletą, dzięki temu, że obiektyw jest ciut cięższy, jest genialnie wyważony z body aparatu. Ręka się nie ślizga, obiektyw się nie wyślizguje.
- Obiektyw jest w pełni “manualny” – oznacza to, że nie posiada wewnętrznego silnika auto focus, jak również aparat nie ustawi AF tak zwanym “śrubokrętem” ;). Aby ustawić ostrość, należy kręcić dużym pierścieniem ostrości na obiektywie, który porusza się delikatnie i płynnie. Ja jestem ze starej szkoły, nie potrzebuję żadnej “elektroniki”, aby ustawić ostrość na obiektywie, aby być całkowicie pewnym gdzie ta ostrość pada. Jednakże, aby sobie pomóc można skorzystać z wbudowanych pomocy w aparacie, np. “Focus Peaking”, albo korzystać z pomiarów aparatu. Aparat samodzielnie sygnalizuje błyśnięciem “celownika” w wizjerze na zielono – w momencie jak ustawimy ostrość ręcznie w danym punkcie.
- Na przysłonie F2 dzieje się jakaś magia… obiektyw oferuje jednocześnie ogromną miękkość i magię drugiego planu oraz mimo wszystko jest bardzo ostry, nie smuży, nie jest mydlany… to jest ogromna zaleta.
- Z takimi parametrami jakie oferuje Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 , które omawiałem w poprzednim artykule, ten obiektyw sprawdzi się doskonale nie tylko do makro. Bez najmniejszych przeszkód będzie doskonałym obiektywem portretowym, obiektywem do codziennej fotografii na 65mm, do szerokiego zakresu zastosowań, np. polecałbym go do fotografii reklamowej potraw lub napojów. Okolice 60mm dla
- Makro – makro, które ja znam, z którym się spotkałem i zetknąłem ma dla mnie osobiście zupełnie inny wymiar, omawiałem kilka kwestii w artykule na temat wykorzystania metodologii Focus Stacking i Focus Bracketing. Dlatego dla każdego słowo “makro” będzie miało iście osobisty wymiar. Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 oferuje powiększenie 1:2 i właśnie dzięki temu może zaoferować tak genialną ostrość i jakość.
Obiektyw Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 to moim zdaniem prawdziwy klejnot w świecie fotografii makro. Jego ostry jak brzytwa obraz, niesamowita rozdzielczość i doskonała korekcja aberracji chromatycznej dzięki zastosowaniu soczewek APO, czynią go idealnym narzędziem dla entuzjastów szczegółów. Jego jasność F2 pozwala na tworzenie pięknych, miękkich i magicznych efektów bokeh, podczas gdy solidna metalowa konstrukcja i precyzyjne pierścienie ostrości zapewniają niezrównane wrażenia z obsługi. Warto rozważyć jego zakup.
Zdjęcia przykładowe z obiektywu Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 w asyście bezlusterkowca Nikon Z6 (2000px):
Zdjęcia przygotowywane w RAW, konwertowane za pomocą ACR do JPG i zapisane w postaci 2000px dla dłuższego boku.
Wybrane zdjęcia zdjęcia przykładowe z obiektywu Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 w asyście bezlusterkowca Nikon Z6 (1:1):
Wyjaśnienie ważnych pojęć w artykule:
Aparat dagerotypowy Voigtlandera
Aparat dagerotypowy, który stworzył Voigtlander, był pierwszym na świecie aparatem fotograficznym wykonanym w całości z metalu. Był to również aparat wykorzystujący technikę dagerotypii, jedną z pierwszych metod tworzenia trwałych obrazów fotograficznych. Dagerotypia, nazwana na cześć jej wynalazcy Louisa Daguerre’a, była procesem, w którym obraz był utrwalany na srebrzystej, polerowanej płycie miedzianej. Obraz był tworzony poprzez ekspozycję płyty na światło w aparacie fotograficznym, a następnie rozwijany za pomocą par rtęci i utrwalany siarczanem sodu.
Aparat dagerotypowy Voigtlandera był wyjątkowy nie tylko ze względu na swoją metalową konstrukcję, ale również ze względu na to, że był wyposażony w najszybszy w tamtym czasie obiektyw. To pozwoliło na skrócenie czasu ekspozycji, co było znaczącym ulepszeniem w porównaniu do innych aparatów dagerotypowych tamtego okresu.
Soczewki APO w obiektywie Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2
APO w nazwie obiektywu Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 oznacza “Apochromatyczny”. Jest to termin optyczny odnoszący się do typu soczewek używanych w obiektywie.
Obiektywy apochromatyczne są zaprojektowane tak, aby skorygować aberrację chromatyczną na trzech różnych długościach fal światła, a nie tylko na dwóch, jak to jest w przypadku obiektywów achromatycznych. Aberracja chromatyczna jest błędem optycznym, który powoduje, że różne kolory światła skupiają się w różnych miejscach, co prowadzi do rozmycia kolorów na zdjęciu, szczególnie widoczne na krawędziach fotografowanego obiektu.
Dzięki zastosowaniu soczewek apochromatycznych, obiektyw Voigtlander Macro APO Lanthar 65mm F2 jest w stanie lepiej kontrolować aberrację chromatyczną, co przekłada się na bardziej precyzyjne i żywe kolory na zdjęciach. To czyni go szczególnie atrakcyjnym wyborem dla fotografów, którzy cenią sobie wysoką jakość kolorów i szczegółów na swoich zdjęciach.
Co oznacza “Lanthar” w nazwie obiektywu?
Seria obiektywów Lanthar to linia produktów firmy Voigtlander, która jest znana ze swojej wyjątkowej jakości obrazu i precyzyjnej konstrukcji. Nazwa “Lanthar” pochodzi od specjalnego typu szkła lanthanowego, które jest często używane w tych obiektywach.
Szkło lanthanowe zawiera tlenek lantanu, który ma unikalne właściwości optyczne. W szczególności, szkło lanthanowe ma bardzo niski współczynnik dyspersji, co oznacza, że jest w stanie skupiać światło różnych kolorów w tym samym miejscu. To pomaga zredukować aberrację chromatyczną, co prowadzi do lepszej jakości kolorów i ostrości obrazu.
Obiektywy z serii Lanthar są cenione za swoją zdolność do produkcji obrazów o wysokiej rozdzielczości z doskonałym kontrastem i minimalnymi aberracjami. Są one często wybierane przez profesjonalnych fotografów i entuzjastów, którzy cenią sobie wysoką jakość obrazu i solidną konstrukcję.
Omawiany sprzęt w tym artykule dostaniesz w InterFoto.eu: