Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR + Fujifilm X-T4: zdjęcia przykładowe

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR to jeden z nielicznych długich obiektywów do systemu Fujiflm. Jest obecny na rynku od 7 lat. W roku premiery czyli 2016 był to jedyny supertelezoom do systemu FX, a i teraz wybór optyki w tej kategorii jest dość ubogi. Ponad rok temu Julek pokazał trochę zdjęć przykładowych zrobionych tym obiektywem założonym na aparat Fujifilm X-T30. Ja dzisiaj przedstawię minitest okraszony kolejną porcją zdjęć przykładowych wykonanych bezlusterkowcem Fujifilm X-T4.

Fujinon XF 100 400mm 1

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR: specyfikacje

Dostępne mocowania: przeznaczony do aparatów bezlusterkowych FujiFilm X

Zakres ogniskowych: 100-400mm (153mm-609mm – ekwiwalent pełnoiklatkowy)

Budowa optyczna: 21 soczewek w 14 grupach w tym 5 soczewek ED i 1 soczewka Super ED

Liczba listków przysłony: 9 (zaokrąglone)

Minimalna odległość ustawiania ostrości: 1,75 m

Maksymalne powiekszenie: 1:52

Odporność na działanie wody i kurzu: tak

Średnica mocowania filtrów: 77 mm

Wymiary: 94,8×210,5 mm

Waga: 1375 g

Fujinon XF 100 400mm 2

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR: rys historyczny

Na początku roku 2014 na mapie drogowej systemu Fujfilm X po raz pierwszy pojawił się obiektyw XF 120-400mm ale dopiero po dwóch latach, czyli na początku 2016 roku, firma pokazała produkt finalny czyli Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR. Był to pierwszy supertelezoom w systemie FX. Pełnoklatkowy ekwiwalent jego zakresu ogniskowych to 152-609mm. Ze względu na dość wąski kąt widzenia i to nawet na dole zakresu ogniskowych i kiepską jasność nie jest to najlepszy wybór do portretów (chociaż da się w tej roli wykorzystać) natomiast obiektyw świetnie nadaje się do fotografii sportowej i przyrodniczej.

Fujinon XF 100 400mm 3

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR: jakość wykonania, mechanika i ergonomia

Jest to jeden z tych obiektywów, które nie spełniają obietnic towarzyszących premierom pierwszych systemów bezlusterkowców czyli nie ma mniejszych gabarytów niż odpowiedniki do lustrzanek. To kawał ciężkiego obiektywu. Z aparatem waży około 2 kilogramów. Jakość wykonania jet bardzo dobra, chociaż w innych systemach można znaleźć jeszcze lepiej zrobione produkty. Użyte materiały to mieszanka metalu i tworzyw sztucznych. Szerokie pierścienie zmiany ostrości i ogniskowej pracują płynnie i są wygodne w  obsłudze dzięki gumowanym okrywom, ale strasznie przyciągają kurz. Typowo dla większości obiektywów Fujinon znajdziemy tutaj pierścień ostrości, ale do jego pracy można mieć pewne zastrzeżenia. Tubus wydłuża się wraz z ogniskową, ale nie powoduje to żadnych luzów. Zdejmowane mocowanie statywowe jest nieco za małe.

Fujinon XF 100 400mm 4

Powłoki przeciwodblaskowe HT-EBC (High Transmittance Electron Beam Coating) spełniają swoją rolę a powłoka fluorowa na przedniej soczewce zmniejsza osadzanie się kurzu i tłuszczu. Uszczelnienia chronią przed kurzem i wilgocią a obiektyw ma działać przy temperaturach do -10C.W zestawie dostajemy osłonę przeciwsłoneczną z okienkiem to obracania filtra polaryzacyjnego. Na czas transportu można zablokować tubus przy ogniskowej 100 mm czyli wtedy, gdy jest najkrótszy, a ogranicznik odległości zmniejsza błądzenie systemu autofokus.

Fujinon XF 100 400mm 6

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR: autofokus i stabilizacja

System wewnętrznego ogniskowania wykorzystuje silnik „Twin Linear Motor” (LM) – a zatem ustawianie ostrości jest sterowane dwoma magnesami zapewniającymi szybkie i ciche działanie systemu AF. Oczywiście jak zawsze w przypadku obiektywów Fujinon do systemu  FX ten sam silnik odpowiada za ręczne ustawianie ostrości. Optyczny stabilizator obrazu (OIS) ma teoretycznie wydajność 5 EV ale w praktyce jest to około 4 EV. System ma również tryb stabilizacji przy panoramowaniu. Obiektyw współpracuje z telekonwerterami Fujifilm 1.4x i 2x ale korzystanie z dwukrotnego telekonwertera nie jest moim zdaniem specjalnie zalecane, bo kombinacja przy dłuższych ogniskowych ma jasność F11 a wtedy już pojawia się na matrycach formatu APS-C negatywny wpływ efektu dyfrakcji.

Fujinon XF 100 400mm 7

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR: moim zdaniem

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR to mimo upływu 7 lat od premiery nadal bardzo dobry obiektyw. Ostrość w środku kadru jest bardzo wysoka w całym zakresie ogniskowych; w zakresie 100-300mm również brzegi są bardzo ostre a gorzej jest jak zwykle w okolicach ognikowej 400 mm. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest pomijalna a dystorsja i winietowanie nie są dobrze skorygowane w samym obiektywie, ale profile korekcyjne w aparacie nieźle załatwiają sprawę. Jakość bokeh jest przyzwoita jak na supertelezoom, ale ze względu na jasność (a raczej ciemność) w odległościach portretowych rozmycie nie  jest imponujące.

Fujinon XF 100 400mm 8

Jak pisałem, jakość wykonania jest dobra a praca pierścieni wygodna. Autofokus jest jak na bezlusterkowca szybki i cichy a stabilizacja obrazu sprawdza się. Przy zastosowaniu profili korygujących w aparacie, większość wad optycznych zostaje skorygowana a zastrzeżenia można mieć właściwie jedynie do jakości brzegowej przy najdłuższych ogniskowych. Nie jest to tani obiektyw, ale wart swojej ceny mimo niewielkich obiekcji.

Fujinon XF 100 400mm 9

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR i bezlusterkowcem Fujifilm X-T4. Zdjęcia zostały zarejestrowane z formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR

Fujifilm X-T4

Fujinon XF 100 400mm 10

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2113

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *