Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2 na Sony A7R II i Sony A6000 IR: zdjęcia przykładowe w świetle widzialnym i widmie bliskim podczerwieni

Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2 to obiektyw obecny na rynku od roku 2021 zatem nie jest to nowinka, ale nigdy wcześniej nie miałem okazji go przestrzelać. Teraz takowa okazja się nadarzyła dzięki uprzejmości firmy Focus Nordic. Robert niedawno pokazywał zdjęcia przykładowe z obiektywu Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2 i pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony A7 III a ja dzisiaj prezentuję fotki z dwóch aparatów: pełnoklatkowego Sony A7R II oraz Sony A6000 z matrycą formatu APS-C przerobionego do rejestracji widma bliskiego podczerwieni (filtr Blue dwuzakresowy: około 315-445nm + 715-1095nm).

Tamron 20mm 11

Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2: specyfikacje

ProducentTamron
Typ obiektywustałoogniskowy
Mocowanie obiektywuSony E
Do matrycpełnoklatkowych i APS-C
SeriaTamron Di III
Ogniskowa20 mm
JasnośćF2.8
Minimalna odległość ustawienia ostrości11 cm
Ustawianie ostrościAutomatyczne, ręczne
StabilizacjaNie
Średnica mocowania filtrów67 mm
KolorCzarny
Waga220 g
Wymiary (długość x średnica)64 x 73 mm
Tamron 20mm 2

Trójca stałek Tamrona

Tamron pokazał w roku 2021 trzy szerokokątne obiektywy stałoogniskowe o jasności F2.8 o ogniskowych 20mm, 24mm i 35mm, które fizycznie są właściwie identyczne, co z pewnością pozwala zredukować koszty produkcji i utrzymać bardzo atrakcyjną cenę. W czasach, gdy mamy do wyboru bardzo dobrej jakości zoomy o jasności F2.8 ktoś mógłby spytać, po co nam stałki o takiej samej jasności, ale cechą która „ratuje” te trzy obiektywy Tamrona jest skala odwzorowania 1:2. Testowana przeze mnie dzisiaj „dwudziestka-dwa-osiem” to moim zdaniem najciekawsza optyka z tej trójki, bo połączenie aż tak szerokiego kąta i skali odwzorowania 1:2 gwarantuje fajny obrazek.

Tamron 20mm 3

Jakość wykonania i mechanika

Zważywszy na przystępną cenę nie dziwi jakość wykonania obiektywu Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2, którego tubus zrobiono z tworzywa sztucznego średniej jakość a metalowe jest tylko mocowanie bagnetowe. Pierścień ręcznego ustawiania ostrości pracuje płynnie ale na pewno nie robi profesjonalnego wrażenia. Obiektyw ma uszczelnienia przed wilgocią, ale firma nie wspomina o uszczelnieniu przed kurzem. Obiektyw nie zmienia długości przy przeostrzaniu, ale nie ma wewnętrznego ogniskowania: po prostu wewnątrz tubusu cały człon optyczny porusza się w tył i przód. Przednia soczewka jest głęboko cofnięta a w zestawie dostajemy tulipanową osłonę przeciwsłoneczną.

Tamron 20mm 5

Autofokus, przysłona i stabilizacja, a raczej jej brak

Jak już pisałem ustawianie ostrości odbywa się przez ruch całego członu optycznego zatem autofokus działa dość wolno, ale przynajmniej bezgłośnie. Za to mechanizm przysłony jest dość głośny i po wybraniu mniejszego otworu przysłony od maksymalnego słychać jak w trakcie samoczynnego ustawiania ostrości przysłona jest otwierana i przymykana. Ręczne ustawiania ostrości jest wspomagane silnikiem, ale zapewnia niezłą precyzję. Zważywszy na niską cenę nie dziwli brak systemu stabiliacji obrazu. Specjalną cechą obiektywu jest oczywiście maksymalna skala odwzorowania 1:2.

Tamron 20mm 6

Moim zdaniem

Ocena obiektywuTamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2 nie jest łatwa, bo suma cech mechanicznych i optycznych tego instrumentu optycznego to dość złożona kwestia. Po pierwsze obiektyw został tak zaprojektowany, że musi korzystać z automatycznych korekt w aparacie. Szczególnie należy wspomnieć gigantyczną dystorsję beczkowatą, która bez korekty jest nie do przyjęcia. Po użyciu wszystkich korygujących profili ostrość w środku kadru jest znakomita, ale przy pełnym otworze przysłony widać gwałtowny spadek ostrości na brzegach obrazu. Jakość brzegowa poprawia się wraz z przymykaniem przysłony, ale nawet wtedy nie jest rewelacyjna.

Tamron 20mm 8

Poprzeczna aberracja chromatyczna jest niewielka natomiast nawet po korekcie w oprogramowaniu aparatu widać winietowanie przy F2.8 ale je ono akceptowalne i praktycznie znika po przymknięciu. Jak na tak szerokokątny obiektyw jakość bokeh jest dobra.

Tamron 20mm 9

Jakość wykonania nie imponuje, użyte materiały są dość przeciętnej jakości a autofokus jest dość wolny. Jednak trudno oczekiwać więcej przy tak atrakcyjnej cenie. Na plus zatem zaskakuje uszczelnienie przed wilgocią i bardzo użyteczna minimalna odległość ustawiania ostrości dająca skalę odwzorowania 1:2. Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2 to dobry obiektyw o atrakcyjnej cenie, a polecić go mogę osobom, które szukają małego, szerokokątnego obiektywu do zdjęć z bliska i korzystają z pełnych profili korygujących w aparacie.

Tamron 20mm 7

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2 i dwoma aparatami: Sony A7R IISony A6000 przerobionym do rejestracji widma bliskiego podczerwieni (filtr Blue dwuzakresowy: około 315-445nm + 715-1095nm). Zdjęcia zostały zarejestrowane z formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Tamron 20mm F2.8 Di III OSD M1:2

Sony A6000

Sony A7R II

Tamron 20mm 10
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *