Macro TTArtisan 40mm F2.8 Macro 1:1 z Sony a6000 przerobionym do rejestracji widma bliskiego podczerwieni: psychodeliczne zdjęcia przykładowe

Macro TTArtisan 40mm F2.8 to jeden z moich ulubionych obiektywów ze stajni TTArtisan zaprojektowanych do krycia matryc formatu APS-C. Jest mały i lekki a przy tym dobrze wykonany, ma standardową ogniskową i daje maksymalną skalę odwzorowania 1:1 a na dodatek ma świetną cenę. Sklep InterFoto.eu oferuje go obecnie w siedmiu różnych mocowaniach: Canon MCanon RFFujifilm FX, Leica/Panasonic/Sigma LNikon Z, micro 4/3, Sony E.

Macro TTArtisan 40mm

Obiektyw Macro TTArtisan 40mm F2.8 już testowałem na blogu, porównując go z obiektywem  AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2,8G, rok temu miałem w rękach wersję do systemu FX na bezlusterkowcu Fujiflm X-H1 i zamieściłem trochę zdjęć przykładowych. a na początku kwietnia tego roku przestrzelałem go na Sony A6500. Dzisiaj coś z zupełnie innej beczki, czyli zdjęcia przykładowe wykonane na bezlusterkowcu Sony A6000.przerobionym do rejestracji widma bliskiego podczerwieni (filtr Blue dwuzakresowy: około 315-445nm + 715-1095nm). Podczerwień sprawia, że obrazki są nieco psychodeliczne a ten klimat dodatkowo podkręcał puszczany w tle utwór Cirrus Minor grupy Pink Floyd.

Macro TTArtisan 40mm

Macro TTArtisan 40mm F2.8: specyfikacje

ProducentTTArtisan
Ogniskowa40 mm (ekwiwalent 60 mm na matrycy APS-C lub 80 mm na matrycy micro 4/3)
Typ obiektywuMakroobiektyw do matryc formatu APS-C i micro 4/3
Pole widzenia40 stopni
Budowa optyczna8 soczewek / 7 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroTak
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,17 m
Maksymalna skala odwzorowania1:1
Zakres przysłonF2.8-16
Liczba listków przysłony11
Waga371-373 g
Długość x średnica76 mm x 62 mm
Średnica mocowania filtrów52 mm
Dostępne mocowaniaCanon EOS-M
Canon RF
Fujifilm FX
Leica/Panasonic/Sigma L
micro 4/3
Nikon Z
Sony E
Macro TTArtisan 40mm

Macro TTArtisan 40mm F2.8: zdatność do fotografii w widmie bliskim podczerwieni

Zawsze byłem zadowolony zarówno z jakości mechanicznej jak i optycznej obiektywu Macro 1:1 TTArtisan 40mm F2.8. Pierścienie pracują jednocześnie płynnie i z odpowiednim oporem a przysłona o 11 zaokrąglonych listkach zapewnia koliste oddanie nieostrych punktów światła zarówno przy pełnym otworze jak i po przymknięciu. Brak wewnętrznego ogniskowania jest często spotykaną cechą w manualnej optyce makro a brak grupy szybującej nie przeszkadza w generowaniu obrazków wysokiej jakości. Ręczne ustawianie ostrości to rzecz normalna w zakresie makro. Jedyny minus to brak styków do komunikacji z korpusem aparatu przez co w plikach nie zapisywane są dane EXIF.

Macro TTArtisan 40mm

Ostrość w środku kadru jest znakomita już od pełnego otworu przysłony, a dystorsja i winietowanie łatwe do skorygowania. Ostrość brzegowa przy F2.8 jest nieco gorsza, ale przy F5.6 w zakresie makro i przy F8 w nieskończoności “dogania” środek. Bokeh jest ładne, z płynnymi przejściami tonalnymi. Ale najważniejsze dla dzisiejszego wpisu jest to jak obiektyw Macro 1:1 TTArtisan 40mm F2.8. spisuje się na niepełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony A6000.przerobionym do rejestracji widma bliskiego podczerwieni (filtr Blue dwuzakresowy: około 315-445nm + 715-1095nm).

Macro TTArtisan 40mm

Trzeba pamiętać, że obiektywy projektowane do aparatów fotograficznych z zasady nie są tworzone z myślą o rejestracji widma bliskiego podczerwieni, zatem ich praca na aparatach przerobionych do rejestracji podczerwieni jest w zasadzie niemożliwa do przewidzenia z góry. Bez intensywnego testowania nie można z góry przewidzieć czy i na ile dana optyka nadaje się do takiego celu. Czasem profesjonalne obiektywy, które są znakomite w widmie widzialnym okazują się bardzo kiepskie w widmie bliskim podczerwieni a amatorska optyka okazuje się równie dobra w obydwu zakresach widma. Ze względu na inny współczynnik refrakcji pojawia się przesunięcie płaszczyzny ogniskowania światła oraz/lub dystorsja; ta ostatnia szczególnie w przypadku obiektywów szerokokątnych.

Macro TTArtisan 40mm

Zmorą obiektywów przy pracy w widmie bliskim podczerwieni jest “hotspot” – jasna rozmyta plamka pojawiająca się w środku kadru wygenerowana przez refleksy światła wewnątrz obiektywu. Tubusy są co prawda zazwyczaj w środku wyczernione i zmatowione, ale jest to zoptymalizowane dla światła widzialnego. To samo dotyczy flar, które są zazwyczaj znacznie poważniejszym problemem w podczerwieni, bo powłoki przeciwodblaskowe stworzono z myślą o świetle widzialnym. Niektóre obiektywy wykazują zjawisko hotspot w stopniu uniemożliwiającym pracę nimi w podczerwieni, inne mają je tylko przy mniejszych otworach przysłony. Obiektyw Macro TTArtisan 40mm F2.8 nie ma go wcale.

Macro TTArtisan 40mm

Hotspot jest skorelowany z flarami pod względem kąta pod jakim silne światło tylne pada na przednią soczewkę i o ile TTArtisan nie generuje hotspota to na flary trzeba uważać i ustawiać się tak, żeby światło tylne nie padało na przednią soczewkę. Poza tym zastrzeżeniem jestem zdumiony jak dobrze ten budżetowy obiektyw pracuje w widmie bliskim podczerwieni – w sumie bardzo podobnie do tego jak spisuje się w widmie widzialnym.

Macro TTArtisan 40mm

Zdjęcia przykładowe: Sony A6000 Macro TTArtisan 40mm F2.8

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Macro TTArtisan 40mm F2.8 zamocowanym na niepełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony A6000.przerobionym do rejestracji widma bliskiego podczerwieni (filtr Blue dwuzakresowy: około 315-445nm + 715-1095nm). Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW a następnie skonwertowane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 x 1333 piksele.

Dostępne mocowania obiektywu Macro TTArtisan 40mm F2.8

Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę. Obiektyw Macro TTArtisan 40mm F2.8 jest dostępny w następujących mocowaniach:

Macro TTArtisan 40mm
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2127

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *