AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED: zdjęcia przykładowe na aparacie Nikon Z7 II

AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED to superjasna pełnoklatkowa szerokokątna stałka ze stajni Nikona zaprojektowana dla fotoreporterów i pejzażystów i przeznaczona do lustrzanek Nikon z matrycą FX i DX. W konstrukcji optycznej zastosowano 12 soczewek w 10 grupach, tym 2 niskodyspersyjne soczewki ED i 2 soczewki asferyczne a na przednią soczewkę naniesiono nanokrystaliczne powłoki przeciwodblaskowe (Nano Crystal Coat). Symbol AF-S oznacza, że obiektyw ma wbudowany super cichy napęd SWM (Silent Wave Motor) zapewniający szybkie, precyzyjne i bezgłośne ustawianie ostrości, a także ostrzenie ręczne w dowolnej chwili. Dodatkowo napęd SWM umożliwia pełną współpracę AF z aparatami, które nie mają własnego silnika. Z kolei brak pierścienia przysłony (która jest zmieniana z poziomu korpusu) uniemożliwia współpracę z manualnymi korpusami.

Zdjęcia przykładowe wykonałem obiektywem AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED zamocowanym na aparacie Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ. W przypadku obiektywów AF-S serii G adapter Nikon FTZ zapewnia pełną kompatybilność i doświadczenie z użytkowania takich obiektywów w znacznym stopniu przypomina pracę z natywną optyką, chociaż typ użytego silnika nie jest optymalny dla bezlusterkowców.

AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED

AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED: specyfikacje

ProducentNikon
ModelAF-S 24 mm f/1.4G ED
Typ obiektywuSzerokokątny stałoogniskowy
Ogniskowa24 mm
Światłosiłaf/1.4
Pole widzenia84 o
Ostrość od0.25 m
Maksymalne powiększenie1:5.5
Maksymalna wartość przysłony16
Liczba listków na przysłonie9
Mechanizm autofokusaSWM
Konstrukcja12 elementów / 10 grup
Rozmiar filtra77 mm
Tryb MakroNie
StabilizacjaNie
Dostępne mocowaniaNikon F
Wymiary83 x 88.5 mm
Waga620 g
AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED

AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED: właściwości mechaniczne i optyczne w telegraficznym skrócie

Obiektyw AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED ma już swoje lata, bo zaprezentowano go w roku 2010. Nadal jest to niezły kawałek szkła, ale nie da się ukryć, że od chwili premiery Nikkora na rynku pojawiła się konkurencja, taka jak choćby Sigma A 24mm F1.4 DG HSM ART, która ma bardzo atrakcyjną cenę. Nie będę szczegółowo opisywał walorów mechanicznych i optycznych Nikkora i tylko zasygnalizuję najważniejsze obserwacje.

Mechanicznie i ergonomicznie nie ma się do czego przyczepić, chociaż typowo dla zawodowych stałek Nikona serii G sporo tu jest tworzyw sztucznych, ale to są dobre plastiki. Obiektyw jest bardzo dobrze uszczelniony. Nie da się jednak ukryć, że Sigma ART robi solidniejsze wrażenie. Jeśli chodzi o walory optyczne, ostrość w środku kadru jest imponująca już od pełnego otworu przysłony, ale brzegi są wtedy nieco miękkie. Niewielkie przymknięcie pawia, że ostrość się wyrównuje na całej powierzchni kadru i można używać obiektyw AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED z powodzeniem w fotografii pejzażowej, chociaż nie jest to podstawowe zastosowanie Nikkora, który należy uznać raczej za rasową superjasną stałkę dla reporterów i fotografów ulicznych.

Aberracje chromatyczne są umiarkowane; przy dużych otworach przysłony widać podłużną aberrację chromatyczną ale w stopniu typowym dla tak jasnych stałek. Winietowanie jest bardzo duże przy pełnym otworze przysłony i to jedna z większych słabości obiektywu AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED. Bokeh jest znakomite jak na tak szerokokątny obiektyw a połączenie jasności F1.4 i minimalnej odległości fotografowania 25cm umożliwia atrakcyjne rozmycie tła. Również odporność na tylne światło jest imponująca.

AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem AF-S 24mm F1.4G ED założonym poprzez adapter Nikon FTZ na aparat Nikon Z7 II. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych został wypożyczony ze sklepu InterFoto.eu:

Obiektyw AF-S 24mm F1.4G ED

Adapter Nikon FTZ

Aparat Nikon Z7 II

Gabrysia Chrzanowska

Większość zdjęć przykładowych powstała w trakcie całodniowej imprezy, która odbyła się w Szkole Podstawowej numer 1 w Sulejówku na rzecz Gabrysi Chrzanowskiej. Gabrysia ma 8 lat i choruje na zespół Rasmussena. To bardzo ciężkie schorzenie, na które zapada jedno dziecko na 10 milionów. Gabrysia jest jednym z pięciorga dzieci z zespołem Rasmussena w Polsce. Chcemy pomóc rodzicom Gabrysi w zbiórce pieniędzy na rehabilitację tej wspaniałej i dzielnej dziewczynki. Link do zbiórki: https://www.siepomaga.pl/licytacje-dla-gabrysi-chrzanowskiej

AF-S Nikkor 24mm F1.4G ED

I jeszcze kilka zdjęć Gabrysi i jej mamy Kamili zrobionych zestawem Nikon Z6 + Nikon FTZ + AF-S Nikkor 105mm F1.4E ED:

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2066

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *