Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M wraz z aparatem Nikon Z7 II – bajkowy niestandardowy standard

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M to najjaśniejszy obiektyw pełnoklatkowy w ofercie producenta, który na rynku od początku działalności słynął niesłychaną jakością, plastyką i gwarantem najwyższej jakości. Sam zwróciłem na niego uwagę, gdyż szukam aktualnie obiektywu standardowego, który zaoferuje mi zarówno niespotykaną ostrość, jak i niebanalną plastykę, która będzie tworzyła trochę odrealniony i surrealistyczny – bajkowy klimat i tutaj pojawił się Voigtlander. Obiektyw sparowałem za pośrednictwem odpowiedniego adaptera K&F ConceptNikonem Z7 II, co stworzyło zestaw przyjemny i niezbyt nachalny, a jednocześnie szalenie funkcjonalny.

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M

Dla mnie przede wszystkim najważniejszy jest pierwszy dotyk, który dla mnie określa jakość materiałów użytych do wykonania sprzętu i podejście producenta do jego tworzenia i czy jest on przemyślany tak, żeby służyć przez lata i nawet po tych latach dalej brylować w kwestiach wyglądu i budowy. Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M to szkło wykonane wybitnie, ze szczególnym zorientowaniem na potrzeby użytkującej je osoby. Chłodny metal i szkło to coś co w przypadku konstrukcji obiektywów po prostu sprawia, że czuję ciarki na całym ciele i sprawia, że z automatu mam poczucie, że obcuje z produktem, w który ktoś włożył dużo pracy i ja również będę mógł tak samo nim pracować.

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M

Wszelkie nastawy chodzą bardzo precyzyjnie, a sam pierścień ostrości pozwala na dokładne jej ustawienie od odległości 90cm, co na początku było dla mnie nieco rozczarowujące i zastanawiałem się czy będę w stanie to zaakceptować, gdyż często lubię podejść zdecydowanie bliżej. Na szczęście po krótkim czasie okazało się to totalnie wystarczające (oczywiście w przypadku mojego sposobu używania), bo wręcz chciałem łapać troszeczkę więcej przestrzeni i oddechu w kadrze, by móc trochę bardziej pokazać charakter i pazur tego obiektywu.

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton

A tego jest co nie miara! Używanie tego szkła to czysta przyjemność. Ostry już od pełnego otworu przysłony, która po przymknięciu gwarantuje jeszcze więcej ostrości, chociaż nie będę ukrywał, że mało kto pokusi się o przymykanie tego szkiełka, bo po prostu w pełni otwarty oferuje nieziemski obrazek, nad którym można się rozpływać. Nie każdemu oczywiście podobać się będzie charakter widocznych tutaj nieostrości, bo mają one swoją bajkowo-magiczną właściwość i nie są idealnie gładkie. Im bardziej przesuwamy się ku brzegom kadru tym więcej możemy zaobserwować tendencji szkła do bycia “swirly”, a idealne kółeczka zamieniają się w charakterystyczne łezki.

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton

Oczywiście jak to w w przypadku jasnych konstrukcji bywa większość z nich cierpi na przypadłość aberracji, której tutaj również trochę znajdziemy. Chociaż uczciwie muszę przyznać, że Voigtlander 50mm F1 VM Nokton jest pod tym względem całkiem znośny i nie rzucały mi się w oczy one, aż tak bardzo i dały się bez problemowo jednym kliknięciem korygować w post produkcji.

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton

Co do winiety to stety-niestety jest ona całkiem spora, ale oczywiście znika wraz z przymykaniem przysłony, a domknięcie jej do wartości około F4 sprawia, że jest ona praktycznie niewidoczna. Taki już urok konstrukcji Voigtlandera i coś co dla jednych będzie wadą dla innych może okazać się ciekawą do wykorzystania zaletą, która wzbogaci fotografie o swój specyficzny klimat.

Nie da się ukryć, że Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M to specyficzne szkło i zapewne nie każdy będzie pałał do niego miłością i zachwycał się obrazkiem, który może wydać się zbyt magiczno-surrealistyczny. Mi na myśl szkło i jego specyfika przywodzi spokojną, trochę senną, baśniową krainę, w której dzieją się magiczne rzeczy. Tak naprawdę nie jest ważne w którą stronę skierujemy nasz obiektyw, jeśli zadbamy o odpowiednie tło to każdy temat fotograficzny może stać się ciekawy i uwznioślony. Osobiście to szkło bardzo chętnie użyłbym w sytuacjach filmowych, gdzie światła jest bardzo mało i liczy się dla nas charakter obrazka i jego oryginalność.

Voigtlander 50mm F1 VM Nokton Leica M jest dostępny w naszym sklepie InterFoto.eu

Nikon Z7 II jest dostępny w naszym sklepie InterFoto.eu

Robert Karaś
Robert Karaś

Oderwany od rzeczywistości fotograf szuka nowych światów, eksploruje je i eksponuje za pomocą fotografii zarówno ukochanej czarno-białej jak i barwnej.
Przeżywa fascynację cyfrowym średnim-formatem, który namiętnie wykorzystuje do realizowania swoich wizji, ale nadal wzdycha do unoszącego się zapachu wywoływacza i wielkoformatowych odbitek.

Artykuły: 305

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *