Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 ASPH: minitest i zdjęcia przykładowe na aparacie Panasonic S1R

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph wyznacza nowy trend w linii optyki firmy TTArtisan z mocowaniem Leica M. Dotąd obiektywy TTArtisan Leica M były bardzo jasne ale przy tym dość małe a kompaktowe rozmiary były ważniejsze od optymalnej ostrości. Tym razem dostajemy duży i ciężki kloc z oznaczeniami APO i ASPH obiecującymi korekcję różnych aberracji. Niedawno opublikowałem na blogu wpis ze zdjęciami przykładowymi wykonanymi obiektywem zamocowanym na aparacie Panasonic Lumix S1R zamocowanym poprzez adapter TTArtisan Leica M na L-mount. Dzisiaj minitst tet zrobiony tą samą kombinacją z kolejnymi zdjęciami przykładowymi.

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, aparat Panasonic S1R
TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph: skrócone specyfikacje

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph jest oferowany na razie wyłącznie w mocowaniu Leica M. Obiektyw jest zbudowany z 12 soczewek w 9 grupach, w tym jednej asferycznej i trzech ze szkła ED, 10-listkowa przysłona pracuje w zakresie od F2 do F22, minimalna odległość fotografowania wynosi 0,7 metra a średnica mocowania filtrów to 52mm. Obiektyw waży około 510 g.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Mechanika, stylistyka i ergonomia

Stylistyka obiektywu jest wzorowana na oryginalnej optyce Leica M, łącznie z czerwoną kropką, i grawerowanymi oznaczeniami wypełnionymi żółtą i białą farbą. Pierścień ustawiania ostrości łączy odpowiedni opór z płynnością ruchu o 120° od minimalnej odległości ustawiania ostrości (0,7m) do nieskończoności a obracanie ułatwia uchwyt z wgłębieniem na palec.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Pierścień  przysłon ma zaskoki co pół działki, a wszystkie wartości są położone w równych odległościach od siebie. W komplecie dostawy znalazła się prostokątna osłona przecisłoneczna z blokadą poprzez dokręcenie śruby. Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph jest duży i ciężki, szczególnie jak na umiarkowaną jasność F2. Wielką wadą jest minimalna odległość ustawiania ostrości 0,7m, na którą jedynym lekarstwem przy korzystaniu z obiektywu na bezlusterkowcach jest użycie adaptera z helikoidem pozwalającym na skrócenie tej odległości.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Walory optyczne

Przy pełnym otworze przysłony winietowanie jest umiarkowane, w okolicach 2 EV, i nieco zmniejsza się po lekkim przymknięciu, ale praktycznie nigdy nie znika. Winietowanie optyczne jest bardzo niewielkie, w normie jak na obiektyw o 35mm F2. Dystorsja jest praktycznie niezauważalna, chociaż na upartego można dopatrzeć się odrobiny falowania linii prostych przy krawędziach kadru. Listki przysłony nie są zaokrąglone zatem już przy F2.8 punkty nieostrości są oddane jako wielokąty. Soczewka asferyczna umieszczona w konstrukcji nie jest precyzyjnie wyszlifowana zatem w nieostrościach widać cebulowe krążki. Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph to przykład na to, że korygując jedną wadę można wprowadzić inną.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Rozdzielczość jest bardzo dobra z środku i na większości kadru już od pełnego otworu przysłony, a tylko skrajne brzegi są nieco gorsze, ale i tam już od F4 robi się nieźle. Szczególnie z bliska Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph jest naprawdę ostry już od F2. Tym bardziej szkoda, że nie można ustawić ostrości bliżej niż 0,7m, ale większość starszych dalmierzowych „trzydziestek-piątek” na Leica M tak miała i dopiero ostatnio pojawia się obiektyw z lepszymi specyfikacjami w tym zakresie. Oznaczenie APO w nazwie obiektywu to nie tylko słowa. Obiektyw ma naprawdę i korekcję apochromatyczną i aberracje chromatyczne – zarówno poprzeczna jak i podłużna – są tu praktycznie nieobecne.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Mimo osłony przeciwsłonecznej Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asphjest wrażliwy podatny na mocne światło tylne. Przy silnym źródle światła w kadrze lub zaraz poza nim kilkukrotnie natrafiłem na spadek kontrastu oraz duszki i okrągłą flarę.Ta ostatnia stopniowo znika po przymknięciu. Korekcja aberracji komatycznej jest dobra. Dzięki niskiemu poziomowi winietowania optycznego bokeh jest neutralne i dość naturalne, ze względu na brak zniekształceń krążków światła na brzegach. Ale jak już pisałem można dopatrzeć się niesławnych cebulowych krążków w nieostrościach. Generalnie jednak bokeh jest fajne i spójne w całym zakresie odległości fotografowania nawet w nieskończoności, czemu sprzyja brak krzywizny pola.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Moim zdaniem

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph błyszczy przede wszystkim pod względem doskonałej korekcji apochromatycznej, ładnego bokeh, bardzo dobrej rozdzielczości i kontrastu już od pełnego otworu przysłony na większości powierzchni kadru, niskiego winietowania i prawie zerowej dystorsji, dobrej korekcji aberracji komatycznej a także jakości wykonania i ergonomii. Odporność na tylne światło jest zaledwie przeciętna natomiast na minus należy zapisać minimalną odległość ustawiania ostrości 0,7m oraz mało precyzyjne wykonanie soczewki asferycznej, co prowadzi do pojawiania się cebulowych krążków i innych artefaktów.

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Spore rozmiary i waga mogą zniechęcać  użytkowników aparatów Lecia M, ale na potężnym aparacie Panasonic S1R obiektyw leży dobrze. Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph to solidna konstrukcja mechaniczna i optyczna ale paradoksalnie mimo mocowania M bardziej widzę go w zastosowaniach przez adapter na bezlusterkowcach niż na aparatach Leica M.

Obiektyw TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Na marginesie: rozpiętość tonalna plików surowych

Przy okazji minitestu obiektywu warto zwrócić uwagę na niezwykłą rozpiętość tonalną plików surowych z matrycy aparatu Panasonic Lumix S1R. Poniżej niedoświetlone zdjęcie skonwertowane z formatu RAW do jpeg bez żadnej obróbki:

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

A teraz to samo zdjęcie skonwertowane z formatu RAW do jpeg tak, aby wyciągnąć wszystkie informacje zarówno w światłach jak i w cieniach.

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph, Panasonic S1R

Galeria zdjęć przykładowych z obiektywu TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph i aparatu Panasonic Lumix S1R

Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, a następnie za pomocą ACR (Adobe Camera RAW) wywołane do JPG i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku z obróbką polegającą wyłącznie na wyciągnięciu wszystkich detali z plików surowych.

Galeria zdjęć przykładowych 1:1 z obiektywu TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph i aparatu Panasonic Lumix S1R

Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, a następnie za pomocą ACR (Adobe Camera RAW) wywołane do JPG bez obróbki.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

TTArtisan APO-M 35mm F2 Asph

Panasonic Lumix S1R

TTArtisan Leica M na L-mount

Certyfikat TTArtisan

Firma www.InterFoto.eu jest wyłącznym dystrybutorem produktów TTArtisan w Polsce i poza prowadzeniem sprzedaży przeprowadza kompleksowe testy tych produktów.

Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *