TTArtisan 50mm F0.95 kontra 7Artisans 50mm F0.95: porównanie ergonomii, krążka krycia oraz zdjęcia przykładowe

TTArtisan 50mm F0.95 i 7Artisans 50mm F0.95 to dwa pozornie niezwykle podobne obiektywy: dzielą ogniskową, jasność i przeznaczenie do matryc formatu APS-C. Jednak w rzeczywistości można znaleźć szereg różnic między nimi, które dotyczą designu, ergonomii, budowy optycznej, sposobu zmiany wartości przysłony czy krążka krycia, Szczególnie zaskoczyło mnie to ostatnie odkrycie. W każdym razie za nieomal identycznymi symbolami oznaczającymi parametry obiektywów stoją dość poważne różnice, którym przyjrzymy się w skrócie.

TTArtisan 50mm F0.95 7Artisans 50mm F0.95 Top Side
TTArtisan 50mm F0.95 7Artisans 50mm F0.95 Side

TTArtisan 50mm F0.95 to najnowszy obiektyw firmy TTArtisan kryjący teoretycznie tylko matryce formatu APS-C i oferowany w mocowaniach Canon EOS-M, Fujifilm X, Sony E, Canon RF, Leica/Panasonic/Sigma L, micro 4/3 oraz Nikon Z. Ogniskowa 50mm dająca ekwiwalent pola widzenia pełnoklatkowego obiektywu o ogniskowej 75mm idealnie nadaje się do fotografii portretowej na matrycach APS-C. Jak jednak zobaczymy, TTArtisan ma pewną niespodziankę w rękawie, ale o tym później.

TTArtisan 50mm F0.95 7Artisans 50mm F0.95 Front

Jakość wykonania jest bardzo wysoka a design utrzymany w stylistyce retro, łącznie z wzorowanym na obiektywach Meyer-Optik Gorlitz pierścieniem ustawiania ostrości (tak zwana “zebra”), a pierścień przysłon pracuje z zaskokami. Niedawno na blogu prezentowałem minitest tego obiektywu ze zdjęciami przykładowymi na aparatach Sony a6500 oraz Sony a6000.

TTArtisan 50mm F0.95 7Artisans 50mm F0.95 Stopped Down

7Artisans 50mm f/0.95 to bardzo jasny portretowy obiektyw stałoogniskowy dla matryc APS-C. Bezstopniowa konstrukcja przysłony zapewnia płynną kontrolę nad otworem względnym obiektywu, co jest szczególnie przydatne przy filmowaniu a 13-listkowa konstrukcja pozwala uzyskać koliste oddanie nieostrych punktów światła nawet po niewielkim przymknięciu.

TTArtisan 50mm F0.95 Front

TTArtisan 50mm F0.95: specyfikacje

 Ogniskowa   50mmJasność  F0.95
 Minimalna odległość ustawiania ostrości   0,5 mMinimalny otwór przysłony  F16
 Pole krycia   APS-C/micro 4/3Liczba listków przysłony  10
 Średnica mocowania filtrów   58 mmSchemat optyczny8 soczewek w 6 grupach
 Pole widzenia  32°Ustawianie ostrościRęczne
 Waga  Około 411gTyp obiektywuDla bezlusterkowców
7Artisans 50mm F0.95 Front

7Artisans 50mm F0.95: specyfikacje

  • Zakres przysłony: f/0.95 do f/16,
  • Waga: 420 g,
  • Średnica filtra: 62 mm,
  • Szkło o ultraniskiej dyspersji,
  • Konstrukcja: 7 soczewek w 5 grupach,
  • Manualne ustawianie ostrości,
  • Kąt widzenia: 31.8°,
  • Stabilizacja: brak,
  • 13-listkowa przysłona,
  • Waga: około 416 g.
TTArtisan 50mm F0.95 Full Aperture Close Up
TTArtisan 50mm F0.95, Sony a7R II, przysłona F0.95.

Krążek krycia

I tu kryje się ważna różnica między dwoma omawianymi obiektywami. Obydwa są reklamowane jako optyka kryjąca matryce formatu APS-C. Eksperymentalnie założyłem obydwa obiektywy na pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony a7R II i okazało się, że o ile 7Artisan 50mm F0.95 mocno winietuje – co jest zgodne z oczekiwaniami – to TTArtisan 50mm F0.95 właściwie kryje pełną klatkę, chociaż to zależy od odległości fotografowania. W samych rogach obrazu widać odrobinę winiety w nieskończoności, ale przy zdjęciach z bliska można w pełni uznać, że jest to optyka pełnoklatkowa.

7Artisans 50mm F0.95 Full Aperture Close Up
7Artisans 50mm F0.95, Sony a7R II, przysłona F0.95.

Ergonomia

Obydwa obiektywy są solidnie wykonane z metalu i szkła. TTArtisan 50mm F0.95 ma fajny design retro przypominający niemieckie obiektywy z lat 50. XX wieku natomiast 7Artisans 50mm F0.95 ma dość neutralną, nowoczesną stylistykę. Ciekawe są odmienne proporcje obiektywów: TTArtisan jest cienki i długi, za to 7Artisan jest krótszy i szerszy. W użytkowaniu nakręcany dekiel TTArtisana jest uciążliwy, ale mówiąc szczerze z nasadzanym deklem 7Artisan też trzeba się naszarpać. Pierścienie ustawiania ostrości obydwu obiektywów pracują z właściwym oporem i precyzją. Odmiennie rozwiązane jest sterowanie przysłoną.

TTArtisan 50mm F0.95 Side

TTArtisan ma pierścień przysłon pracujący z zaskokami co pół działki w zakresie od F0.95 do F 4 a dalej zmiany odbywają się już co pełną działkę przysłony. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 50 cm.

7Artisans 50mm F0.95 Side

7Artisans ma bezstopniowe sterowanie przysłoną, czyli lepsze do filowania. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 45 cm, czyli nieco krócej niż w przypadku TTArtisan.

Moim zdaniem

Obydwa obiektywy robią to, co mają robić; stanowią bardzo przystępną cenowo furtkę do fotografii portretowej z bardzo małą głębią ostrości i ładnym rozmyciem tła na matrycach formatu APS-C. Mnie bardziej odpowiada stylistyka i ergonomia TTArtisan ale to w znacznej mierze kwestia gustu. Za 7Artisans przemawia krótsza minimalna odległość fotografowania a przy filmowaniu także płynne sterowanie przysłoną. Ale TTArtisan kryje pełną klatkę przy zdjęciach z bliska i prawie ją kryje w nieskończoności więc można go z niewielkimi ograniczeniami zastosować na pelnoklatkowych bezlusterkowcach. Ponadto przy F0.95 TTArtisan jest nieco ostrzejszy w środku kadru i ma nieco mniejszą poświatę, co świadczy o odrobinę lepszej korekcji aberracji sferycznej.

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria par zdjęć przykładowych zmniejszonych do rozmiaru 2000 px na dłuższym boku wykonanych dwoma omawianymi obiektywami na aparacie Sony a6500, w większości przy pełnym otworze przysłony. W każdej parze obrazów prawe zdjęcie zostało wykonane obiektywem TTArtisan 50mm F0.95 a lewe obiektywem 7Artisans 50mm F0.95.

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Galeria par zdjęć przykładowych pokazanych w pełnej rozdzielczości wykonanych dwoma omawianymi obiektywami na aparacie Sony a6500, w większości przy pełnym otworze przysłony. W każdej parze obrazów prawe zdjęcie zostało wykonane obiektywem TTArtisan 50mm F0.95 a lewe obiektywem 7Artisans 50mm F0.95.

7Artisans 50mm F0.95: mocowania dostępne w sklepie w www.InterFoto.eu

TTArtisan 50mm F0.95: mocowania dostępne w sklepie w www.InterFoto.eu

Certyfikat TTArtisan

Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2086

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *