Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sigma 24-70mm DG DN ART, Sony FE 24-70mm F2.8 GM – starcie tytanów
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE to nowe dzieło koreańskiego producenta: pierwszy zoom firmy Samyang i to od razu z samoczynnym ustawianiem ostrości. Testowaliśmy ten obiektyw niedawno na blogu a teraz nadszedł czas na porównanie go z dwoma zoomami o ustalonej reputacji rynkowej: Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art i Sony FE 24-70mm F2.8 GM. Zważywszy na kaliber i ambicje całej trójki zanosi się na prawdziwe starcie tytanów.
Samyang od jakiegoś czasu próbował “wepchnąć się” do świata zawodowej fotografii i wygląda na to, że Samyang AF 24-70mm F2.8 FE to w pełni udane podejście do tego tematu. Obiektyw zbiera niezłe recenzje, dobrze wypadł w naszym teście więc teraz pora zestawić go z oryginalnym produktem Sony z profesjonalnej serii GM i zoomem Sigmy z równie renomowanej serii ART. Zatem jak będzie? Zaraz zobaczymy. Cały test został przeprowadzony na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony a7R III.
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE: dane techniczne
Zakres ogniskowych: 24-70mm
Zakres wartości przysłony: od F2.8 do F22
Rodzaj mocowania: Sony E
Kompatybilność z matrycą: Pełna klatka
Kąt widzenia: od 86° do 35°
Minimalna odległość ustawiania ostrości: 35 cm
Skala odwzorowania: od 0.1x do 0.27x
Konstrukcja optyczna: 17 soczewek w 14 grupach
Liczba listków przysłony: 9 (zaokrąglone)
Ustawianie ostrości: AF/MF
Stabilizacja: Brak
Średnica mocowania filtrów: 82 mm
Wymiary (średnica x długość): 88 mm x 128.5 mm
Waga: 1096 g
Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART: dane techniczne
Zakres ogniskowych: 24-70mm
Zakres wartości przysłony: od F2.8 do F22
Rodzaj mocowania: Sony E
Kompatybilność z matrycą: Pełna klatka
Kąt widzenia: od 84,1° do 34,3°
Minimalna odległość ustawiania ostrości: 18 cm
Maksymalna skala odwzorowania: 0.34x
Konstrukcja optyczna: 19 soczewek w 15 grupach
Liczba listków przysłony: 11 (zaokrąglone)
Ustawianie ostrości: AF/MF
Stabilizacja: Brak
Średnica mocowania filtrów: 82 mm
Wymiary (średnica x długość): 87,8 mm x 124,9 mm
Waga: 835 g
Sony FE 24-70mm F2.8 GM: dane techniczne
Zakres ogniskowych: 24-70mm
Zakres wartości przysłony: od F2.8 do F22
Rodzaj mocowania: Sony E
Kompatybilność z matrycą: Pełna klatka
Kąt widzenia: od 84° do 34°
Minimalna odległość ustawiania ostrości: 38 cm
Maksymalna skala odwzorowania: 0.24x
Konstrukcja optyczna: 18 soczewek w 13 grupach
Liczba listków przysłony: 9 (zaokrąglone)
Ustawianie ostrości: AF/MF
Stabilizacja: Brak
Uszczelnienia: Tak
Średnica mocowania filtrów: 82 mm
Wymiary (średnica x długość): 87,6 mm x 136 mm
Waga: 886 g
Budowa i ergonomia
Jeśli spojrzymy na specyfikacje, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE jest najcięższym z trójki testowanych obiektywów. Jego cena jest najniższa, co znajduje pewne odzwierciedlenie w nieco gorszej jakości wykonania, co nie znaczy, że jest źle. Po prostu serie Sigma ART i Sony GM to sama śmietanka obecnej optyki i trudno im dorównać. Samyang AF 24-70mm F2.8 FE ma ponadto mniej elementów sterujących – nie znajdziemy na nim ani przełącznika AF/MF ani przycisku blokady autofokusa, ale za to oferuje wyjątkową w swojej klasie i niezwykle przydatną opcję: możliwość zmiany funkcji pierścienia ostrości na sterowanie przysłoną, co stanowi zaletę przy filmowaniu. Ani Sigma ani Sony nie oferują takiej możliwości. Ma ją Tamron 28-75mm F2.8 Di III VXD G2, ale to inna klasa optyki.
Autofokus
Jak już pisałem na wstępie, cały niniejszy test został wykonany na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony a7R III. Samoczynne ustawianie ostrości z obiektywem Samyang AF 24-70mm F2.8 FE działa bardzo szybko i dokładnie w trybie pojedynczego autofokusa, natomiast w trybie śledzenia ostrości osiąga nieco mniejszą trafność od pozostałej dwójki. Mówimy tu o różnicy na poziomie najwyżej 10% więc dramatu nie ma. Nawiasem mówiąc przy włączonym śledzeniu zwierzęcego oka w sytuacji gdy pies zajmuje niewielką część kadru, lub przy obniżonym kontraście, na przykład przy zdjęciach pod światło, autofokus aparatu Sony a7R III gubi się w przypadku całej testowanej trójki.
Tu mała dygresja: gdy bezlusterkowiec wykryje oko, sledzi je bezłędnie w sposób niedostępny w lustrzankach przy kadrowaniu poprzez wizjer optyczny; gdy mu się to nie uda, gubi się w stopniu znacznie większym, niż ma to miejsce w lustrzankach. Kluczowy jest moment “pozyskania ostrości”.
Właściwości optyczne
Pokrótce porównam różne aspekty pracy optyki trójki testowanych obiektywów: Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sigma 24-70mm DG DN ART i Sony FE 24-70mm F2.8 GM,
Dystorsja
Cała trójka testowanych obiektywów ma przy ogniskowej 24 mm dystorsję beczkowatą , która w okolicach ogniskowych 35-50 mm przechodzi w niewielką poduszkowatą. Przy szerokich kątach Sigma beczkuje najbardziej a Samyang AF 24-70mm F2.8 FE minimalnie wygrywa przed Sony.
Dystorsja przy ogniskowej 24 mm:
Poduszka przy ogniskowej 70 mm jest minimalna w przypadku całej trójki obiektywów.
Dystorsja przy ogniskowej 70 mm:
Winietowanie
Cała trójka obiektywów winietuje przy pełnym otworze przysłony i oczywiście winieta jest większa przy ogniskowej 24 mm niż przy 70 mm. Samyang wygrywa przy ogniskowej 24 mm przed Sony i Sigmą.
Winietowanie przy ogniskowej 24mm i przysłonie F2.8:
Przy ogniskowej 70 mm Sony ma najmniejsze winietowanie a Samyang i Sigma zajmują drugie miejsce ex aeaquo. Winietowanie przy ogniskowej 70mm i przysłonie F2.8:
Aberracja chromatyczna
Cała testowana trójka ma znakomicie skorygowaną aberrację chromatyczną.
Praca pod światło
Powłoki przeciwodblaskowe są na najwyższym poziomie w całej testowanej trójce obiektywów. Przy zdjęciach ze słońcem w kadrze pojawia się tylko niewielka flara,
Efekt gwiazdki
Przysłona w obiektywach Samyang AF 24-70mm F2.8 FE i Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART ma kształt zaokrąglony tylko do pewnej wartości przysłony a potem staje się wielokątna, co pozwala generować efekt gwiazdki po mocnym przymknięciu. Dzięki 11-listkowemu mechanizmowi przysłony gwiazdka z Sigmy jest atrakcyjniejsza niż z Samyanga, który ma 9-listkowy mechanizm przysłony. 9-listkowa przysłona w obiektywie Sony FE 24-70mm F2.8 GM pozostaje zaokrąglona w całym zakresie wartości przysłony wobec czego efektu gwiazdki nie da się uzyskać w obrazkach generowanych przez tę optykę.
Ostrość
Test polegał na sfotografowanu ze statywu pokazanego powyżej obrazu olejnego trzema testowanymi obiektywami przy czterech ogniskowych: 24 m, 35 mm, 50 mm i 70 mm przy pełnym otworze przysłony i po przymknięciu oraz analizie wycinków ze środka i brzegu kadru. Cała trójka testowanych obiektywów ma podobnie dobrą ostrość i kontrast w prawie całym zakresie ogniskowych, z minimalnymi róznicami przy poszczególnych ogniskowych. Skupiając się na pracy obiektywów przy dwóch skrajnych ogniskowych przy pełnym otworze przysłony, należy zauważyć, że przy ogniskowej 24 mm Samyang Af 24-70mm F2.8 FE ani o jotę nie ustępuje rywalom, i to zarówno w środku jak i na brzegu kadru.
Ogniskowa 24 mm, przysłona F2.8, środek kadru.
Ogniskowa 24 mm, przysłona F2.8, brzeg kadru.
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE jest odrobinę mniej ostry od rywalii przy ogniskowej 70 mm i pełnym otworze przysłony, ale przymknięcie do F4 pozwala mu ich dogonić.
Ogniskowa 70 mm, przysłona F2.8, środek kadru
Ogniskowa 70 mm, przysłona F2.8, brzeg kadru
Bokeh
Cała trójka obiektywów jest w stanie ładnie rozmyć nieostre tło, szczegolnie przy ogniskowej 70 mm i pełnym otworze przysłony. Natomiast jeśli chodzi o same krążki nieostrych punktów światła, sytuacja trochę zalezy od odległości fotografowania. Przy większych odległościach umieszczenia nieostrego tła, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE ma bokeh neutralne natomiast Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART i Sony FE 24-70mm F2.8 GM mają nieostrości bliższe temu, co japońska estetyka określa jako ładne bokeh, dzięki rozmyciu krawędzi krążków światła. Samyang ma lekkie obwódki wokół krążków nieostrości za to Sony ma nabardziej płynne przejścia tonalne.
Przy niewielkich odległościach umieszczenia nieostrego tła, cała trójka oddaje nieostrości w podobny sposób, czyli neutralny. Na poniższych zdjęciach widać jeszcze efekt winietowania optycznego w postaci zniekształcenia krążków światła na brzegach kadru, przy czym najmocniej widać tę wadę w przypadku obiektywu Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, nieco mniej w przypadku optyki Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART a Sony FE 24-70mm F2.8 GM prawie wcale jej nie wykazuje.
Podsumowanie
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE śmiało wkracza w obszar okupowany przez japońskich gigantów produkujących optykę do pełnoklatkowych bezlusterkowców. Jest to to generalnie rzecz biorąc bardzo dobry obiektyw w rozsądnej cenie, ale trzeba pamiętać, że w tej klasie optyki konkurencja jest zażarta a rywale znakomici. W naszym teście Samyang AF 24-70mm F2.8 FE musiał się zmierzyć z dwoma renomowanymi konkurentami: Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART oraz Sony FE 24-70mm F2.8 GM.
Zacznijmy od tych aspektów koreańskiej optyki, w których nieco ustępuje ona produktom firm Sigma i Sony. Samyang AF 24-70mm F2.8 FE jest odrobinę mniej ostry przy ogniskowej 70mm i pełnym otworze przysłony, jakość mechaniczna i ergonomia jest trochę gorsza, a to ostatnie wynika zarówno z ubóstwa kontrolek na tubusie jak i z największych w testowanej grupie gabarytów. Jednocześnie pod względem transmisji barw i rozmycia nieostrości w tle Samyang AF 24-70mm F2.8 FE w pelni dorównuje rywalom.
Ale jest też szereg aspektów, które przemawiają na korzyść obiektywu Samyang AF 24-70mm F2.8 FE w porównaniu z optyką firm Sigma i Sony. Ma lepiej skorygowaną dystorsję, winietowanie, oddychanie obiektywu i jest parafokalny przy ogniskowej 70 mm. Na dodatek można spersonalizować działanie przedniego pierścienia tak, aby służył do bezstopniowego sterowania przysłoną, a zatem Samyang AF 24-70mm F2.8 FE generalnie lepiej się nadaje od pozostałej dwójki do filmowania.
Fakt, że tu i tam Samyang AF 24-70mm FE jest nieco gorszy od obiektywów Sigma I Sony nie dziwi wobec tak wysokiej klasy tych ostatnich. Zadziwiające, jest to że bez wstydu z nimi konkuruje a pod pewnymi względami im dorównuje lub nawet przewyższa. Mówimy o firmie, której produkty do niedawna można było nazwać budżetowymi opcjami dla amatorów lub osób o mało zasobnych portfelach a na pewno nie alternatywami dla zawodowców. Teraz można śmiało powiedzieć, że Samyang AF 24-70mm F2.8 FE to produkt godny rozważenia przez profesjonalistów fotografujących pełnoklatkowymi bezlusterkowcami Sony E.
Koreański przemysł fotooptyczny przeszedł długą drogę, podążając w pewnym sensie szlakiem przetartym kiedyś przez przemysł japoński, aby teraz z nim rywalizować. To skłania mnie to końcowej, nieco smutnej, konkluzji: jaka szkoda, że polski przemysł optyczny poszedł w zupełnie przeciwnym kierunku dochodząc do obecnego stanu, czy całkowitego nieistnienia.
Galeria zdjęć przykładowych
Galeria zdjęć przykładowych wykonanych aparatem Sony a7R III oraz trzema testowanymi obiektywami, czyli Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART oraz Sony FE 24-70mm F2.8 GM.
Zdjęcia w pełnej rozdzielczości
Cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości wykonane aparatem Sony a7R III oraz trzema testowanymi obiektywami, czyli Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ART oraz Sony FE 24-70mm F2.8 GM.