Sigma fp i Sigma 45mm F2.8 DG DN – zdjęcia przykładowe czyli porozmawiajmy jak Sigma z Sigmą

Wprowadzenie

Sigma 45mm F2.8 DG DN linii Contemporary założona na pełnoklatkowego bezlusterkowca Sigma fp to bohaterka dzisiejszego testu. Dobrałem tę parę zgodnie z przekonaniem, że od Sigmy lepsze są dwie Sigmy. Gabarytowo jest to wyjątkowo dobrze dobrane połączenie a jak się przekonałem po obejrzeniu wykonanych zdjęć, również jakość generowanego obrazka wskazuje na niezłe dopasowanie charakterystyki matrycy aparatu i walorów optycznych obiektywu. Aparat już trochę znałem z poprzedniego testu natomiast z obiektywem miałem po raz pierwszy do czynienia. To ciekawe szklo nalezy do linii Sigma Contemporary, której przyświeca idea zapewnienia dobrej jakości i rozsądnych gabarytów w przeciwienstwie do linii Art, gdzie maksymalizacji jakości optycznej towarzyszą spore gabaryty sprzętu.

Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN
Sigma fp Sigma 45mm F2.8 DG DN top
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Sigma 45mm F2.8 DG DN: dane techniczne

Ogniskowa: 45 mm

Konstrukcja obiektywu: 8 soczewek w 7 grupach

Sigma 45mm F2.8 DG DN scheme

Kąt widzenia: 51,3°

Przysłona: 7 zaokrąglonych listków przysłony

Zakres wartości przysłony: F2.8 – F 22

Minimalna odległość ustawiania ostrości: 24 cm

Średnica mocowania filtra: 55mm

Wymiary: 64 mm x 46,2 mm

Waga: 215 g

Sigma fp Sigma 45mm F2.8 DG DN top back
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Sigma fp: dane techniczne

Matryca35.9 x 23.9 mm, BSI CMOS, łączna liczba pikseli: 25.38 Mpix
Zakres ISO100-25600 (wartości rozszerzone: 6,12, 25, 50, 51200, 102400)
MigawkaElektroniczna, 30-1/8000 s plus czas dowolnie długi Bulb
Mocowanie obiektywuMocowanie L
Stabilizacja obrazuTak (elektroniczna)
Samoczynne ustawiania ostrości• Detekcja kontrastu
• 49 punktów
• Tryb wykrywania twarzy, oka, ruchu
• Zakres pracy AF: od -5 do 18 EV (przy F1.4, IS0 100)
• Tryby AF: Pojedynczy, Ciągły, Ręczny
Pomiar światłaPunktowy, centralnie ważony, matrycowy
Kompensacja ekspozycji• ±5EV (co 1/3 EV)
• bracketing 3 lub 5 zdjęć z odstępem 1/3 EV w zakresie ±3 EV
Zdjęcia seryjneDo 18 kl./s (tryb “Hi”)
WizjerBrak
Waga422 g (z baterią i kartą SD), 370 g (sam korpus)
Wymiary112.6 x 69.9 x 45.3 mm
Sigma fp Sigma 45mm F2.8 DG DN back
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Sigma 45mm F2.8 DG DN – mechanika i ergonomia

Obiektyw Sigma 45mm f/2.8 DG DN został wprowadzony na rynek w lipcu 2019 roku w mocowaniu Sony E a potem pojawił się w mocowaniem L wraz z premierą aparatu Sigma fp, do którego jest idealnie dopasowany gabarytowo. Warto przy tym zauważyć, że obiektyw jest produkowany w Japonii, co nie jest obecnie oczywiste w przypadku produktów firm japońskich. Mechanicznie obiektyw jest znakomity dzięki metalowej konstrukcji – razem z dołączoną osłoną przeciwsłoneczną. Narzekać można jedynie na brak stabilizacji optycznej i pełnego uszczelnienia. Cieszy umieszczenie pierścienia przysłon, co jest obecnie rzadkością, natomiast nie znajdziemy skali odległości przy pierścieniu ostrzenia.

Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Mimo, że są dość wąskie, obydwa pierścienie zapewniają dobry uchwyt dzięki karbowanym powierzchniom. Pierścień przysłon ma wartości od F2.8 do F22 z zaskokami co 1/3 EV plus pozycję „A” (Auto) do sterowania wartością przysłony z korpusu. Na tubusie znajduje się przełącznik AF/MF. Wokół metalowego mocowania bagnetowego umieszczono cienką uszczelkę, która stanowi jedyną ochronę obiektywu  przez kurzem i wilgocią.

Sigma fp Sigma 45mm F2.8 DG DN lens side w hood
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Autofokus

Działanie autofokusa zależy w znacznej mierze od aparatu i zapewne w przypadku korpusów wyposażonych w system detekcji fazy lub system hybrydowy samoczynne ustawianie ostrości działałoby konsekwentnie, szybko i dokładne. Umieszczony w aparacie Sigma fp system detekcji kontrastu nie zawsze działa pewnie i dokładnie; AF bywa wolny i myli się, oczywiście szczególnie w przypadku obiektów o niskim kontraście.

Sigma 45mm F2.8 Bike Cafe
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Sigma 45mm F2.8 DG DN: walory optyczne

Ostrość w środku kadru jest znakomita już od pełnego otworu przysłony do przysłony F5.0, natomiast jakość brzegowa jest poniżej oczekiwań przy F2.8, głównie z powodu niedokorygowanej aberracji sferycznej. Ostrość na brzegu poprawia się przy przymykaniu, ale dogania środek dopiero około F5.6 po czym dyfrakcja zaczyna pogarszać ostrość na całej powierzchni kadru.

Sigma 45mm F2.8 Nose
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Należy pamiętać, że obecnie część wad optycznych jest korygowana w aparacie, pod warunkiem że ma on wgrane profile dla danego obiektywu. Tak jest oczywiście w przypadku testowanej tutaj pary aparatu i obiektywu Sigmy, ale nawet po wyłączeniu poprawek w aparacie „czterdziestka-piątka-dwa-osiem” okazuje się nieźle skorygowana pod względem wad. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest właściwie pomijalna. To samo dotyczy dystorsji – po wyłączeniu korekcji w aparacie widać tylko bardzo niewielką poduszkowatą. Nieskorygowane winietowanie jest widoczne przy F2.8 ale znika całkowicie po domknięciu do F5.6.

Sigma 45mm F2.8 Flower
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Jakość nieostrości czyli bokeh zależy od charakterystyki tła. Przejścia tonalne są łagodne i płynne w przypadku ciemnego tła o niskim kontraście. Znacznie ostrzejsze krawędzie krążków nieostrości na pierwszym planie świadczą o niedokorygowanej aberracji sferycznej. W przypadku jasnego tła, obwódki nieostrych krążków są znacznie bardziej zaakcentowane – i to tym bardziej im bliżej się znajdują za ostro oddanym głównym obiektem zdjęcia. Mimo obecności dwóch soczewek asferycznych w konstrukcji, cebulowe krążki są ledwie widoczne.

Sigma 45mm F2.8 Book
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Wnioski

Sigma 45mm F2.8 DG DN nie jest obiektywem dla każdego. Niekórzy spytają, po co w ogóle powstał. Jest ciemny jak na standardową stałkę, a ogniskowa jest niestandardowa jak na standard dla pełnej klatki; z kolei dla wielbicieli “naleśników” gabaryty nie są wcale aż tak małe. Jednak z aparatem Sigma fp obiektyw stanowi niewielkie kombo, idealne do fotografii ulicznej i reporażu, gdy nie chcemy zwracać na siebie uwagi. Inna sprawa, że brak uchylnego ekranu czy wizjera (który jest opcją znacznie zwiększającą gabaryty aparatu) nieco przeszkada w reportażu.

Sigma 45mm F2.8 Paw
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

NIedokorygowana aberracja sferyczna daje efekt, który też nie każdemu się podoba: ładniejsze bokeh kosztem pogorszenia ostrości na brzegach kadru. To nadaje obrazom z obiektywu nieco staroświecki charakter, który mnie odpowiada. Minimalna odległość ustawiania ostrości 24 cm pozwala uzyskać spore rozmycie tła przy F2.8 z bliska, chociaż ostrość wtedy jest nieco problematyczna.

Sigma 45mm F2.8 Chew
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Jeśli chodzi o jakość wykonania, stoi ona na wysokim poziomie dzięki metalowej konstrukcji; szkoda, że brakuje pełnego uszczelnienia tym bardziej że Sigma fp jest bardzo dobrze uszczelniona. Pierścienie przysłon i ustawiania ostrości pracują świetnie. Z kolei autofokus aparatu nie wykorzystuje w pełni możliwości obiektywu, który pod tym względem pracuje lepiej na innych systemach.

Sigma 45mm F2.8 Heather
Sigma fp, Sigma 45mm F2.8 DG DN

Sigma w ostatnich latach stawia na najwyższą jakość optyczną nie zważając na gabaryty i tworzy wielkie, ciężkie obiektywy bliskie technicznej doskonałości w serii Art. Tym bardziej miło było zobaczyć w ofercie firmy odmienną propozycję: obiektyw nieco mniej doskonały, ale ciekawy optycznie o niewielkich gabarytach. Na szczęście nie był to jednorazowy “wyskok” i Sigma cały czas poszerza ofertę optyki tego typu w linii Contemporary.

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych zestawem Sigma fp z obiektywem Sigma 45mm F2.8 DG DN dostepnym w sklepie InteFoto.eu:

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości

Cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości wykonane testowanym zestawem Sigma:

Default image
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej. Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/ W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”. W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE. W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych. W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego. W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather. Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin. Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie. Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.
Wpisów: 1521

Zostaw komentarz