Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

MC Flektogon 35mm f2.4 Carl Zeiss Jena DDR + Pentax K-1: to się ładnie składa

MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR to jeden z najwybitniejszych wintydżowych obiektywów na rynku i chociaż jego cena w ostatnich latach wzrosła, nadal jest ona nieporównywalnie niższa od tej jaką trzeba zapłacić za optykę Leica M. Robert wymieniał Flektogona wśród polecanych przez siebie prezentów świątecznych dla fotografa. Warto wspomnieć, że jest to poprzednik konstrukcji Distagon, która jest nadal używana w wielu nowoczesnych obiektywach. Czy ten staruszek nadal ma sens na dzisiejszych aparatach cyfrowych? Sprawdzę to w niniejszej recenzji.

MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima1394
MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima0955

Obsługa i jakość wykonania

MC Flektogon 35mm 2.4 ma całkiem niezłą jakość wykonania. Pierścień ostrości pracuje płynnie a przy tym z właściwym oporem i przesuwa się o około 280° od minimalnej odległości ogniskowania (0,2 m) do nieskończoności. Pierścień przysłony ma zaskoki co 1/2 działki z dość głośnymi kliknięciami. Obiektyw wykonany jest z mieszanki metalu i wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Wszystkie oznaczenia są malowane i grawerowane.

Optyka

Winietowanie

MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR jest raczej mały i przy pełnym otworze przysłony występuje silne winietowanie wynoszące około 2,5 EV; po przymknięciu do F2,8 winietowanie nieco poprawia się ale nawet przy F8,0 nadal jest na poziomie 1,0 EV. Jest to zachowanie spójne z innymi małymi obiektywami o ogniskowej 35 mm.

MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima1341

Ostrość

Nieskończoność

Dobra wiadomość jest taka, że obiektyw prawie nie wykazuje efektu przesunięcia ostrości. Środek kadru jest nieco miękki przy F2.4 i F2.8, ale poprawia się znacznie przy F4.0. Rogi kadru osiągają maksymalną ostrość przy f/11, ale lepiej używać wartości F8.0, bo z kolei środek przy F11 pogarsza się z powodu dyfrakcji.

Minimalna odległość fotografowania

Ostrość w środku kadru jest naprawdę zdumiewająca i nawet przy pełnej dziurze nie ma na co narzekać. Nie ma też prawie żadnego efektu przesunięcia ostrości, które występuje w wielu innych obiektywach 35 mm. Niestety nieco dalej od środka osiągi nie są tak dobre, bo występuje spory astygmatyzm i trzeba przymknąć przysłonę do F5.6, by uzyskać dobrą ostrość.

MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima1378

Odporność na flarę

Odporność na flarę po przymknięciu jest całkiem dobra jak na tak stary obiektyw. Mimo utraty kontrastu, duszki nie stanowią większego problemu. Jednak przy pełnym otworze przysłony sytuacja wygląda zupełnie inaczej, i przy F2.4 można złapać naprawdę poważne artefakty na większości kadru. Na szczęście przymknięcie do f/2.8 rozwiązuje ten problem. W przeciwieństwie do wielu innych obiektywów, ten nie ma prawie żadnych problemów ze słońcem w jednym z rogów kadru, więc osłona przeciwsłoneczna nie jest niezbędna.

Koma

Jak się można spodziewać, koma jest wyraźna przy F2.4, ale sytuacja znacznie się poprawia przy F4.0. Widziałem znacznie gorsze wyniki w przypadku innych starszych obiektywów tego typu.

Dystorsja

MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR ma wyraźną dystorsję beczkowatą ale przynajmniej nie jest ona wąsowata, więc można ją dość łatwo skorygować.

MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima1231

Bokeh

Bokeh jest kwestią subiektywną, ale wiele osób twierdzi, że ten obiektyw jest pod tym względem świetny więc przyjrzę się tej kwestii nieco bardziej szczegółowo. Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że bokeh nie złe, ponieważ przejścia tonalne w nieostrościach są dość płynne jak na obiektyw o ogniskowej 35 mm. Trzeba jednak nieco uważać na tło; na przykład gałęzie drzew mogą mieć podwójne krawędzie, a w pewnych odległościach fotografowania rogi kadru będą znacznie mniej nieostre niż środek. Efekt kocich oczu w rogach kadru nie jest silny, ale za to kontury nieostrych detali stają się wyraźniejsze, co przekłada się to na bardziej nerwowe bokeh w rogach obrazu.

Aberracja chromatyczna

Poprzeczna

Widoczna jest niewielka poprzeczna aberracja chromatyczna, ale jak zwykle można je łatwo skorygować w programie graficznym.

Podłużna

Podłużna aberracja chromatyczna jest skorygowana całkiem dobrze, i trudno jest dostrzec jakiekolwiek kolorowe obwódki.

MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima1223

Podumowanie

MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR ma dobrą ostrość w środku kadru już od pełnego otworu przysłony a na całym kadrze ostrość jest wyrównana przy F8.0. Kontrast jest dobry od F4.0, podłużna aberracja chromatyczna jest dobrze skorygowana a bokeh generalnie ładne. Należy pochwalić też minimalną odległość fotografowania i jakość wykonania. Przeciętna jest korekcja poprzecznej aberracji chromatycznej, odporność na flary od F2.8 i winietowanie. Niezbyt dobra jest ostrość poza centrum do F4.0, odporność na flary przy F2.4 i korekcja komy (do F4.0).

Zdarza mi się recenzować obiektywy, które nie mają prawie żadnych wad, a które są śmiertelnie nudne. Ale fotografowanie Flektogonem – pomimo jego wad – naprawdę sprawia przyjemność: jakość wykonania, obsługa i gabaryty są świetne, minimalna odległość ogniskowania pozwala na ciekawe ujęcia, bokeh jest całkiem niezłe szczególnie jak na stary obiektyw o ogniskowej 35 mm, i Flektogon jest wystarczająco ostry i kontrastowy po przymknięciu. Jeśli więc szukasz ciekawego obiektywu 35 mm, ten może być wart uwagi. MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR ma charakter, który mi się podoba i który nie przeszkadza w tworzeniu ładnych zdjęć.

MC Flektogon 35mm F2.4 Pentax K 1 Ima1302

MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR: specyfikacje

Średnica: 64 mm

Pole widzenia: 63° (po przekątnej)

Długość: 48,5 mm (przy nieskończoności)

Waga: 240 g

Średnica filtra: 49 mm

Liczba listków przysłony: 6 (proste)

Soczewki/grupy: 6/6

Minimalna odległość ogniskowania: 0,2 m

Maksymalne powiększenie: 1:2.4

Mocowanie: M42

Galeria zdjęć przykładowych z kombinacji MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR + Pentax K-1

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych kombinacją obiektyw MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR + pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax K-1. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu.

Obiektyw MC Flektogon 35mm F2.4 Carl Zeiss Jena DDR

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax K-1

Adapter M42-PK

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2221

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *