Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X – pierwsze zdjęcia przykładowe – Fujifilm XT4, cena 1699zł

Pełnoklatkowy TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift to zupełnie nowy obiektyw. Oferuje taką ostrość obrazu, że można się dosłownie pokaleczyć. Usunięcie mechanizmu Tilt-Shift zaowocowało tak ogromnym odwzorowaniem detali na zdjęciu, że jestem gotów powiedzieć, że to najostrzejszy jak dotąd obiektyw marki TTArtisan jaki został wyprodukowany.

Cena 1699zł

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X słowem wstępu

Dziś 30 sierpnia 2024r. premierę europejską ma pełnoklatowy obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X w wielu popularnych mocowaniach, o tym za chwilę. Obiektyw ujrzał już światło dzienne kilka miesięcy temu. Miał wtedy wyłącznie premierę w Chinach z dostępnością wyłącznie na terenie Chin. Od dziś oficjalnie obiektyw jest dostępny dla całego Świata w tym między innymi dla Polski. Obiektyw będzie wkrótce dostępny u Oficjalnego Wyłącznego Dystrybutora marki TTArtisan na Polskę – InterFoto.eu w cenie 1699zł.

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift

Obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X będzie dostępny w następujących mocowaniach i będzie obsługiwał zarówno matryce APS-C, pełną klatkę jak również rozmiar sensora 44x33mm Fujifilm GFX:

  • Sony E
  • Fujifilm X
  • Canon RF
  • Nikon Z
  • L-Mount
  • Fujifilm GFX
  • Canon EF
  • Nikon F
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift

Specyfikacja obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X:

  • Przeznaczenie obiektywu: Makro
  • Mocowanie: Sony E, Canon RF, Fujifilm X, Nikon Z, L-Mount, Fujifilm GFX, Canon EF, Nikon F
  • Maksymalne powiększenie: 2:1 (skala odwzorowania znajduje się na tubusie obiektywu)
  • Ogniskowa: 100mm
  • Maksymalna przysłona: F2.8
  • Minimalna przysłona: F22
  • Liczba listków przysłony: 12
  • Kąt widzenia: 24°
  • Konstrukcja optyczna: 14 soczewek w 10 grupach
  • Ogniskowanie: Wewnętrzne
  • Rozmiar filtra: 67mm
  • Minimalna odległość ostrzenia: 25cm
  • Waga: W zależności od mocowania od ok 700g do 748g
  • Wymiary: W zależności od mocowania od 7,2cm x ok 12-15cm

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X wrażenia:

Na pierwszy ogień poszedł aparat Fujifilm X-T4 z matrycą APS-C. Z początku miałem wiele wątpliwości, czy to razem dobrze zadziała. Aby zestaw trzymało się wygodniej postanowiłem podłączyć do aparatu firmowy grip VG-XT4. Chciałem przede wszystkim mieć na pokładzie 2 baterie. Jestem przyzwyczajony do gripów, ponieważ najczęściej używam lustrzanek cyfrowych z pełnym gripem.

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift

Sam aparat po zamocowaniu gripa VG-XT4 wyglądał kozacko! Na prawdę dobrze mi się go trzymało. Sytuacja zmieniła się diametralnie, jak podpiąłem ważący około 740gr obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X, który wyraźnie dał mi do zrozumienia, że ten grip to będzie tutaj na dłuższą metę tylko wadził. Jednakże na cele tego artykułu powstało dużo kompozycji zdjęciowych między innymi właśnie z z tym gripem.

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift

Co szczególnie mnie ujęło w TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X?

  • TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X to zupełnie nowy obiektyw. Pamiętam doskonale jego poprzednika TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X Tilt-Shift – i tak porównując, to jego ostrość w porównaniu do wersji bez Tilt-Shift jest nieporównywalna. Moim zdaniem wersja bez Tilt-Shift po prostu “powala na kolana”.
  • Odwzorowanie detali na zdjęciu 1:1 – każde zdjęcie przeglądałem w jego oryginalnej rozdzielczości. Liściom można było podejrzeć strukturę budowy. Coś niesamowitego.
  • Całkowicie używalne z ręki powiększenie 2:1. Krople wody, które prezentuję właśnie zrobione są całkowicie z ręki. Te kolorowe, mogą mieć trochę szumów, bo miałem ustawione ISO 2000.
  • Bardzo precyzyjny tubus ustawiania ostrości – obiektyw nie tylko do makro – ale spokojnie nadałby się i do portretów i do zwykłej fotografii jako obiektyw 100mm.
  • Bardzo dobrej jakości powłoki antyrefleksyjne – mimo, że nie ma w zasadzie żadnej osłony przeciwsłonecznej.
  • Doskonałym rozwiązaniem jest wewnętrzne ogniskowanie – poprzednik działał w tej kwestii identycznie.
  • Świetne akcesorium dostępne wraz z obiektywem – przykręcane do przedniej części obiektywu mocowanie umożliwiające wpięcie dowolnej lampy doświetlającej lub innych akcesoriów makro na “zimną stopkę”.
  • Bardzo precyzyjnie chodzący pierścień ostrości, W sumie poprzednik miał identyczny, tylko wcześniej dodany mechanizm Tilt-Shift nie dodawał mi tej pewności, którą mam teraz, kiedy tego mechanizmu nie ma.
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift
TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift

Spróbuję zilustrować powiększenie 2:1 w obiektywie TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X

Na cele tego testu przygotowałem trzy zdjęcia kropel-bąbelków, które osadziły się na plastikowej 1,5L butelce od wewnątrz. Poniżej przedstawiam trzy zdjęcia, które odpowiednio będą przedstawiały powiększenie 1:2, 1:1, 2:1 – tego samego fragmentu bąbelków na butelce. Zdjęcia były wykonywane z ręki – tłem było okno (i to co za oknem, czyli jakiś budynek), tego dnia było słonecznie, więc bez najmniejszych problemów udało mi się wykonać takie zdjęcia bez statywu.

Powiększenie 1:2, Fujifilm X-T4

Warto zwrócić uwagę, że już przy powiększeniu 1:2 – widzimy w zasadzie fragment butelki. Jak zostało przygotowane to zdjęcie? Była to 1,5L butelka, w której skończyła się woda, ale na dnie zostaje zawsze “kilka kropel”. Jeśli pozostawimy taką butelkę “zakręconą” przy oknie, przez które wpadają nam promienie słońca, po kilku godzinach osadzą się na niej takie właśnie kroplowe bąbelki.
Zdjęcie można powiększyć.

Powiększenie 1:2, Fujifilm X-T4
Powiększenie 1:2, Fujifilm X-T4

Powiększenie 1:1, Fujifilm X-T4

Przy powiększeniu 1:1 małe bąbelki stają się znacznie bardziej widoczne. Im większe powiększenie, tym robi się coraz ciemniej.
Zdjęcie można powiększyć.

Powiększenie 1:1, Fujifilm X-T4
Powiększenie 1:1, Fujifilm X-T4

Powiększenie 2:1, Fujifilm X-T4

Przy powiększeniu 2:1 bąbelki zajęły w zasadzie cały kadr, a nawet poza niego wystają.
Zdjęcie można powiększyć. Ostrość tego obiektywu jest dla mnie w pełni zadowalająca. A przypominam, że to wszystko wykonywane było “z rąsi” 🙂 .

Powiększenie 2:1, Fujifilm X-T4
Powiększenie 2:1, Fujifilm X-T4

Poniżej kilka zdjęć “bąbelkowych”, które wykonałem w podobnej wizji – przeważało powiększenie 2:1 – wszystko oczywiście z ręki. Zdjęcia przedstawiają bąble, które znajdowały się w butelce od piwa (o ile Desperatosa można nazwać piwem… 😉 ). Butelka wcześniej została odpowiednio przygotowana. Bez otwierania butelki – wygotowałem z niej wszystkie naklejki, wysuszyłem i pozbyłem się kleju po naklejkach. Następnie bawiłem się ustawieniem światła i ustawieniem butelki pod różnymi kątami. Źródłem światła była 8W ledowa latarka (która nie ukrywam, była za słaba ;)).
Zdjęcia można powiększyć.

Jedynym mankamentem w przypadku fotografii makro na Fujifilm X-T4 był gabaryt obiektywu, który wyraźnie był “mało ustawny” w stosunku do body. Było mocno odczuwalne, jak “wagowo” dalece nie pasuje do “skromnej” budowy Fujifilm X-T4. Mimo tej drobnej niedoskonałości aparat z obiektywem dogadywał się wyjątkowo dobrze, bo dokładność rejestrowania detali była nadprzeciętna.

Ogromnym plusem wykorzystania aparatu z matrycą APS-C w makro na pełnoklatkowym obiektywie jest fakt, że owa ostrość pochodzi z “centrum” soczewek obiektywu. Mała matryca APS-C kryje głównie centralną część soczewek obiektywu, tam gdzie gęstość linii na milimetr kwadratowy jest największa. Dzięki temu kadry od brzegu do brzegu są ostre jak brzytwa.

Warsztat: Jak były przygotowywane zdjęcia?

  • Wszystkie zdjęcia wykonywałem w formacie RAW.
  • Fujifilm X-T4 wyłączyłem absolutnie wszelkie wsparcie redukcji szumów, zniekształceń, aberracji chromatycznej, dystorsji. Wyłączone było absolutnie wszystko.
  • Przestrzeń kolorystyczna ustawiona na Adobe RGB.
  • Zdjęcia z RAW wywołane przez ACR i zmniejszone do 2000px.
  • Suwaki w ACR były ruszane, bo RAW gubił profil balansu bieli o jakieś 100 kelvinów. Niektóre zdjęcia – szczególnie bąbelkami zostały lekko “dotknięte” suwakami, nadałem im trochę inną barwę – ale bąbelki wodne ogólnie dobrze wyglądają kiedy są żółte, pomarańczowe, albo niebieskie :).
  • Przeważała przysłona F5.6, F8 w przypadku zdjęć makro na 2:1.
  • W przypadku zdjęć innych obiektów ustawiałem przysłonę od F2.8 do F4.
  • Niektóre elementy w makro fotografowałem na ISO 1600-2000. Inne pomiędzy ISO 400 a 800. Zdjęcia obiektów znacznie oddalonych na ISO 200-250. Gdybym miał lepsze oświetlenie do zdjęć makro – myślę, że mógłbym te wysokie wartości zredukować bardzo mocno.

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X bez mechanizmu Tilt-Shift na Fujifilm X-T4 – zdjęcia przykładowe

Omawiany sprzęt znajdziesz niebawem w InterFoto.eu:

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X (wkrótce dostępny)
Cena 1699zł

Fujifilm X-T4 (dostępny)

TTArtisan 100mm F2.8 MACRO 2X Tilt-Shift (dostępny)

Już niebawem kolejne testy na innych bodziakach 🙂 GFX’a też przemaglujemy :):):)

Łaciata Krowa
Łaciata Krowa

Jestem dewiantem sprzętu fotograficznego. Muszę pogłaskać, powąchać, podotykać, przeklikać, przytulić - organoleptycznie zaakceptować :). Preferuję cyfrowe lustrzanki nad bezlusterkowcami. Ostatnio przypadły mi do gustu lustrzanki cyfrowe z matrycami CCD.

Artykuły: 597

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *