Canon EF 24-70mm F2.8L USM w roku 2024: rodzina, ach rodzina
Canon EF 24-70mm to rodzina profesjonalnych obiektywów zmiennoogniskowych z mocowaniem EF, produkowanych i sprzedawanych przez firmę Canon. A jak z rodziną jest to wiadomo nie od dziś, choćby z tekstu Jeremiego Przybory, który pisał “Rodzina nie cieszy, nie cieszy, gdy jest, lecz kiedy jej nima, samotnyś jak pies.” Protoplasta tej rodziny, czyli omawiany dzisiaj Canon EF 24-70mm f/2.8L USM, został wprowadzony w 2002 roku, aby zastąpić dobrze oceniany model Canon EF 28-70mm f/2.8L USM. Czy było to udane zastępstwo? I tak, i nie.
Rodzina obiektywów Canon EF 24-70mm
Co do rodziny obiektywów Canon EF 24-70mm, dwie kolejne wersje zostały ogłoszone w 2012 roku. Pierwszy z tych obiektywów, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, został zapowiedziany przez firmę Canon w lutym, ale trafił do klientów dopiero we wrześniu tego samego roku. Najnowszym członkiem rodziny był Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, który stał się dostępny w styczniu 2013 roku. Wersja F4, która jako pierwsza z rodziny zawierała stabilizację obrazu, początkowo miała być standardowym obiektywem kitowym dla aparatu Canon EOS 6D, ale nie pojawiła się w zestawach z 6D na większości rynków do końca 2014 roku, a w zestawie z Canonem 5D Mark IV stała się dostępna w 2016 roku.
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM
Wracając do protoplasty rodu czyli obiektywu Canon EF 24-70mm f/2.8L USM, podobnie jak jego poprzednik, czyli model Canon EF 28-70mm f/2.8L USM, był on często uważany za obiektyw o doskonałym kontraście, odwzorowaniu kolorów i przyzwoitej ostrości przy pełnym otworze przysłony. Jednak niektóre egzemplarze tego obiektywu wykazywały jednocześnie problemy, które nie występowały w starszym obiektywie Canon EF 28-70mm f/2.8L USM, w tym słabą ostrość i aberrację chromatyczną. Według wielu firm zajmujących się wypożyczaniem obiektywów, nowy model zdecydowanie miał problemy z niezawodnością i występowało spory rozrzut jakościowy między poszczególnymi egzemplarzami, który przynajmniej częściowo wynikał z konstrukcji obiektywu.
Podobnie jak wszystkie wersje obiektywu, protoplasta posiada uszczelnienia chroniące przed kurzem i wodą, choć nie jest wodoodporny. Wersja pierwsza ma 8-listkową zaokrąglona przysłonę, podczas gdy obiektywy Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM i Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, posiadają 9-listkową zakrzywioną przysłonę. Zgodnie z informacją prasową Canona z 2002 roku, przysłona obiektywu pozostaje prawie okrągła w zakresie od F2.8 do F5.6. W typowym stopniu dla optyki zmiennoogniskowej o podobnym zakresie, obiektyw wykazuje dystorsję beczkowatą przy najkrótszej ogniskowej.
Odwrócone działanie mechanizmu zoomowania
Niezwykłym aspektem obiektywu Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (i Canon EF 28-70mm f/2.8L USM) jest to, że jego tubus wydłuża się, gdy zbliża się do najkrótszej ogniskowej. W połączeniu z dołączoną osłoną przeciwsłoneczną obiektywu, która mocowana jest do nieporuszającej się części obiektywu, to wydłużenie tubusu zapewnia odpowiednio dopasowane wysłonięcie przedniej soczewki przed światłem bocznym przy każdej ognikowej. Większość osłon przeciwsłonecznych obiektywów zmiennoogniskowych jest zaprojektowana tylko dla najszerszego kąta widzenia, oferując niewystarczającą osłonę przedniej soczewki przy dłuższych ogniskowych.
Nadal warto
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM to obiektyw dobry, ale nie wybitny. Przy pełnej dziurze widać pewne niedostatki rozdzielczości i kilka innych wad optycznych ale po lekkim przymknięciu robi się naprawdę dobrze. To nadal “wół roboczy” dla zawodowców i entuzjastów fotografii, których nie stać na najnowszy model. A w połączeniu z ostatnio przeze mnie testowaną pełnoklatkową lustrzanką Canon EOS-1D X Mark II tworzy zabójczy duet.
Specyfikacje
Producent | Canon |
Mocowanie | Canon EF |
Minimalna przysłona | 2,8 |
Kąt widzenia:pion/poziom/po przekątnej | 84° – 34°, 53° – 19°30′, 74° – 29° |
Konstrukcja optyczna: elementy/grupy | 16/13 |
Minimalna odległość ostrzenia (m) | 0,38 |
Rozmiar filtra: średnica (mm) | 77 |
Wymiary: max. średnica x długość (mm) | 83,2 x 123,5 |
Waga (g) | 950 |
Galeria zdjęć
Galeria zdjęć wykonanych pełnoklatkową lustrzanką cyfrową Canon EOS-1D X Mark II i zoomem Canon EF 24-70mm F2.8L USM. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW i wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.
Sprzęt omawiany w tekście
Omawiany w tekście sprzęt dostaniesz w sklepie InterFoto.eu:
Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Canon EOS-1D X Mark II
Obiektyw Canon EF 24-70mm F2.8L USM