Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* i Sony A7R IV: nieśmiertelny standard

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* może poszczycić się optyką z logo Zeiss, więc z pewnością znajdziemy go na liście życzeń wielu posiadaczy pełnoklatkowych bezlusterkowców linii Sony E. Obejmuje typowy zakres ogniskowych dla standardowych zoomów klasy profesjonalnej ale jasność jest o jedną działkę gorsza. Czy to obniża jego atrakcyjność czy też walory optyczne i umiarkowane gabaryty stanowią dostateczną przeciwwagę dla mniejszego otworu względnego? Sprawdzę to dzisiaj na aparacie Sony A7R IV. Przy okazji warto przypomnieć, że Sony zapowiedział już zoom o dwie działki przysłony jaśniejszy: 24-70mm F2.

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*: specyfikacje

Ogniskowa: 24-70 mm

Zakres wartości przysłony: F4- F22

Liczba listków przysłony: 7, przysłona kołowa

Konstrukcja optyczna: 12 soczewek w 10 grupach

Kąt widzenia: 61°–23° (APS-C), 84°–34° (pełna klatka)

Minimalna odległość ostrzenia: 40 cm

Mocowanie: Sony E

Średnica filtra: 67 mm

Wymiary: 73 x 94,5 mm

Waga: 426 g

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*: wprowadzenie

Potencjalnie Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* to obiektyw, który może przypaść do gustu wielu fotografom korzystającym z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych Sony. Ma standardowy zakres ogniskowych, podobny do typowych zoomów kitowych dla pełnej klatki, ale jednocześnie oferuje jakość optyki Zeiss.

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*: budowa i obsługa

Jeśli korzystasz z obiektywów Sony Zeiss, budowa i wykończenie obiektywu Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* będą znajome. Zoom waży 426 g, dobrze leży w dłoni, a po zamontowaniu na Sony A7R IV, daje kombinację stabilną, poręczną i dobrze wyważononą. Obiektyw ma matowe wykończenie, z oznaczeniami ogniskowych wytrawionymi na metalowym tubusie. Użycie odpowiednio dobranej czcionki dyskretnie przypomina, że obiektyw nosi logo Zeiss.

Zarówno pierścień zmiany ogniskowych jak i ustawiania ostrości pracuą płynnie. Jak zawsze moim zastrzeżeniem do obsługi obiektywu jest to, że wykorzystuje on elektroniczne ogniskowanie fly-by-wire, w którym obrót pierścienia jedynie wysyła impuls do silnika, który porusza soczewkami, co wiąże się z pewnym opóźnieniem i ociężałością działania ręcznego ostrzenia.

Niestety rozwiązanie focus-by-wire sprawia, że ręczne ustawianie ostrości nie jest tak szybkie, jak w przypadku w pełni mechanicznego sterowania ostrością. Niemniej jednak, większość użytkowników tego obiektywu rzadko będzie korzystać z ręcznego ustawiania ostrości, a w większości sytuacji ręczne ustawianie ostrości jest w tym obiektywie wystarczająco szybkie.

Obiektyw jest dostarczany z osłoną przeciwsłoneczną skutecznie chroniącą przed flarą i duszkami.

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*: w akcji

Przy minimalnej odległości ostrzenia wynoszącej 40 cm na ogniskowej 24 mm, obiektyw Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* nie pozwala na uzyskanie dużej skali odwzorowania. Przy ogniskowej 70 mm minimalna odległość fotografowania wydłuża się do około 50 cm, ale i tak daje lepsze powiększenie i umożliwia odizolowania głównego obiektu od tła przy F4 niż to jest przy ogniskowej 24 mm.

Maksymalny otwór przysłony F4 nie jest szczególnie duży, szczególnie dla tych fotografów, którzy są przyzwyczajeni do fotografowania obiektywem 24-70 mm F2.8 na pełnej klatce. Obiektyw z maksymalnym otworem przysłony F2.8 byłby znacznie większy i cięższy, i mniej pasowałby do małych korpusów aparatów serii Sony Alpha 7. Ponadto w nowoczesnych aparatach korzystanie z wyższych ekwiwalentów czułości ISO nie jest tak dużym problemem, jak to było kiedyś i dlatego nie musimy już mieć superjasnych obiektywów.

Ogólnie rzecz biorąc, obsługa zoomuSony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* jest taka, jakiej można oczekiwać od obiektywu Sony Zeiss. Choć obsługa jest odmienna od tego jak pracuje się ciężką, manualną optyką Zeiss, obiektyw nadal ma jakość wykonania i wykończenia, jakiej można oczekiwać od obiektywu najwyższej jakości, a gabaryty dobrze współgrają z aparatami Sony.

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*: walory optyczne

Osiągi przy trzech głównych wartościach ogniskowej

Przy ogniskowej 24 mm obiektyw Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* jest najostrzejszy w środku kadru przy pełnym otworze przysłony, ale ostrość brzegowa jest wyraźnie gorsza. Ostrość wyrównuje się na całej powierzchni kadru przy F5.6-F8. Zgodnie z oczekiwaniami, winietowanie jest największe przy 24 mm, i nigdy nie znika natomiast znacznie spada przy F8. Dystorsja beczkowata jest wyraźnie widoczna szczególnie przy zdjęciach z bliska; w nieskończoności jest mniej zauważalna.

Przy ogniskowej 50 mm dystorsja zmienia się z beczkowatej na poduszkowatą, choć dystorsja jest dość standardowa dla obiektywu zmiennoogniskowego przy tej ogniskowej. Winietowanie jest mniejsze niż przy ogniskowej 24 mm i znacznie się zmniejsza po przymknięciu przysłony do F5.6. Przy 50 mm obraz jest nieco mniej szczegółowy niż przy 24 mm, szczególnie na brzegach.

Przy ogniskowej 70mm winietowanie jest najmniejsze z całego zakresu zoomowania. Szczytowe wartości rozdzielczości pojawiają się przy przysłonie F11. W stosunku do ogniskowej 50 mm nieco wzrasta dystorsja poduszkowa.

Ogólna jakość optyczna

W przypadku wielu fotografów zakres ogniskowych 24-70 mm zaspokoi większość potrzeb, od krajobrazów i zdjęć dokumentalnych po portrety. Pod względem krytycznej ostrości obiektyw Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* jest imponujący i choć nie może się równać ze stałkami gamy optyki Sony FE, szczególnie na brzegach obrazu, daje znaczną poprawę w stosunku do kitowego obiektywu Sony 28-70mm F3.5-5.6 OSS.

Oczywiście widać utratę ostrości na brzegach obrazu, co częściowo wynika z dystorsji obiektywu. Jeśli robisz zdjęcia w formacie JPEG, dystorsja jest bardzo dobrze korygowana w aparacie a w przypadku plików RAW łatwo ją poprawić w Adobe Camera Raw.

Przy szeroko otwartej przysłonie, winietowanie jest obecne przy każdej ogniskowej, choć zgodnie z oczekiwaniami, jest ono najbardziej ekstremalne przy najszerszej ogniskowej 24 mm. Jeśli chodzi o bokeh, nawet gdy obiektyw jest szeroko otwarty przy F4, punkty nieostrości są zaokrąglone, ale nie całkiem okrągłe. W miarę zmniejszania otworu przysłony i zmniejszania się wielkości tych punktów, fakt, że nie są one całkiem okrągłe, staje się mniej oczywisty i ogólnie obszary nieostre wyglądają pięknie i gładko.

Aberracje chromatyczne są automatycznie korygowane w programie Adobe Camera Raw. Nie ma sposobu, aby to zmienić, więc choć jest to z korzyścią dla fotografów, bo to jedna rzecz mniej do skorygowania, tak naprawdę nie mówi nam, jak dobry jest obiektyw. Pozwala to projektantom obiektywów skoncentrować się na innych aspektach pracy obiektywu, ponieważ aberrację chromatyczną można często łatwo skorygować, ale byłoby ciekawe wiedzieć dokładnie, jaki kompromis został osiągnięty. Jest to kolejny przypadek, w którym surowe pliki nigdy tak naprawdę nie są “surowe”.

Wiele osób uważa usuwanie aberracji chromatycznej w Adobe Camera Raw za oszustwo, ale moim zdaniem oszczędza to czas fotografa; w podobny sposób dystorsja jest korygowana w wielu obiektywach przy użyciu oprogramowania aparatu.

Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*: werdykt

Obiektyw Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* jest ogólnie imponujący i zbudowany zgodnie ze standardami godnymi marki Zeiss. Jednakże, dodanie ręcznego pierścienia przysłony byłoby wisienką na torcie. Optycznie obiektyw jest bardzo dobry, pomimo swojego wieku i z pewnością jest godnym przedstawicielem gamy obiektywów Sony FE. Zoom Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* dobrze współpracuje z pełnoklatkowymi aparatami Sony i naprawdę powinien znaleźć się na liście życzeń każdego, kto posiada jeden z tych aparatów. Miałem początkowo wątpliwości co do przysłony F4 zamiast F2.8, ale w dobrym świetle obiektyw działa bardzo dobrze i zapewnia wystarczająco płytką głębię ostrości, aby robić miłe dla oka portrety.

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* i aparatem Sony A7R IV

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T* i aparatem Sony A7R IV. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss Vario-Tessar T*

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7R IV.

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *