Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN czyli znośna lekkość bytu: zdjęcia przykładowe

Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN to ważny dodatek do linii optyki firmy Sigma zaprojektowanej dla matryc APS-C i oferowany w mocowaniach Fujfilm X, L-mount oraz Sigma E. Dzisiaj pokażę zdjęcia z tego obiektywu właśnie w mocowaniu Sony E. Jakiś czas temu na rynku było tylko kilka obiektywów Sigma w tym mocowaniu po czym nastąpił wysyp obiektywów linii ART do lustrzanek z wydłużonym tubusem dostosowanych do bagnetu Sony E, chociaż większość z nich została następnie zastąpiona wersjami DN (oznaczenie DN określa obiektywy Sigma dla bezlusterkowców).

batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_9
NOWY_batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN text 1 (2)

W ciągu niecałych czterech lat Sigma stworzyła prawie trzydzieści obiektywów DN, co czyni firmę rekordzistą wśród producentów optyki w ostatnich latach. Większość z tych obiektywów to konstrukcje pełnoklatkowe. W tym roku na rynku pojawiła się znakomita Sigma C 23mm F1.4 DC DN i omawiana tutaj Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN linii ContemporaryDC w nazwie oznacza, że są to konstrukcja dla matryc formatu APS-C. Dzisiaj pokażę nieco zdjęć przykładowych wykonanych bezlusterkowcem Sony A6500.

batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_29

Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN: specyfikacje techniczne

  • Ogniskowa: zmienna 10-18 mm,
  • Konstrukcja obiektywu: 13 soczewek w 10 grupach (3 soczewki FLD, 1 soczewka SLD i 4 soczewki asferyczne),
  • Kąt widzenia: 109.7°-76.5° (APS-C),
  • Przysłona: 7 zaokrąglonych listków przysłony,
  • Zakres wartości przysłony: F2.8-F22,
  • Współczynnik powiększenia: 1:4 (dla 10 mm) – 1:6.9 (dla 18 mm),
  • Min. odległość ustawiania ostrości: 11,6 cm (dla 10 mm) – 19,1 cm (dla 18 mm),
  • Średnica mocowania filtrów: 67 mm,
  • Wymiary: 72,2 mm × 62,0 mm,
  • Waga: 260 g.
batch_gallery_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_6

Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN: moim zdaniem

Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN to mile widziany nowy obiektyw dla matryc formatu APS-C, bo gama dostępnej optyki dla niepełnej klatki jest zdecydowanie mniejsza niż paleta optyki pełnoklatkowej. Co lepsze, obiektyw od razu pojawia się w trzech mocowaniach, czyli Fujifilm X, L-mount Sony E. To niezwykle mały, lekki i przystępny cenowo obiektyw, oferujący szerokie spojrzenie na świat i stałą dobrą jasność F2,8, co umożliwia niezłe rozmycie tła przy zdjęciach z bliska. Nadaje się świetnie do fotografii pejzazu i wnętrz a także efektownych ujęć mniejszych obiektów z bliska pokazanych w szerszym kontekście.

batch_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_5

Jeśli miałbym znaleźć jakieś negatywne aspekty właściwości optycznych optyki, dotyczą one tego, jak wyglądają rogi obrazu przy pełnym otworze przysłony. Przy F2.8 obraz w środku jest ostry w całym zakresie ogniskowych, ale same brzegi są miękkie szczególnie przy najkrótszych ogniskowych. Oczywiście sytuacja się poprawia wraz z przymykaniem przysłony, ale jeśli potrzebujemy super ostrych krawędzi obrazu przy F2.8 to ta Sigma nam tego nie da. Jako, że środek obrazu jest ostry, może to być fajny obiektyw dla vlogerów. Ale należy pamiętać, że nie ma w nim systemu stabilizacji więc potrzebny jest korpus ze stabilizowaną matrycą, cyfrową stabilizacją albo statyw.

batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_3

Jeśli chodzi o konkurencję w obrębie systemu Sony, to są trzy opcje. Po pierwsze, jest Tamron 11-20mm F2.8 Di III A RXD, obiektyw nieco węższy na dole, droższy, większy i cięższy ale trochę lepszy optycznie. Pod drugie, jest Sony E PZ 10-20mm F4 G, zoom nieco dłuższy na górze zakresu ogniskowych, o jedną wartość przysłony ciemniejszy i również bez stabilizacji ale za to wyposażony w elektryczne sterowanie ogniskową. Po trzecie, można rozważać stałkę Sony E 11mm F1.8 w podobnej cenie, poświęcając wszechstronność jaką daje zoom na rzecz większej jasności.

NOWY_batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN text 1 (1)

Podsumowując obiektyw Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN, widzę znacznie więcej plusów niż minusów. Jak na stałą jasność F2.8 jest to bardzo mała i lekka konstrukcja. Pierścienie ręcznego ustawiania ostrości i zmiany ogniskowej pracują płynnie a autofokus jest szybki, celny i cichy. Co bardzo ważne, wygląda na to, że jest to obiektyw parafokalny a zatem jest to prawdziwy zoom a poza tym ma minimalny efekt oddychania.

NOWY_batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN text 1 (4)
Dystorsja beczkowata, ogniskowa 10 mm

Ostrość w całym zakresie ogniskowych jest świetna w środku kadru już od pełnego otworu przysłony, aberracje chromatyczne są minimalne, przenoszenie barw neutralne a odporność na flarę jest bardzo dobra. Jedyne negatywy to nieco miękkie brzegi przy F2,8 szczególnie przy najkrótszych ogniskowych, widoczna dystorsja beczkowata przy ogniskowej 10 mm, brak  stabilizacji i fakt, że uszczelnione jest tylko mocowanie bagnetowe. Co najlepsze, obiektyw ma świetną cenę i znakomicie uzupełnia obiektyw Sigma C 18-50mm F2.8 DC DN.

batch_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_9

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych bezlusterkowcem Sony A6500 i obiektywem AF Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w InterFoto.eu:

Bezlusterkowiec Sony A6500 

Obiektyw Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN

batch_text_Sigma C 10-18mm F2.8 DC DN_29
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *