A jednak zmieściłem 6×7… Fuji GW670 III Professional – zdjęcia przykładowe
Jak wspominałem we wstępie – tego wpisu – chciałem zabrać w podróż również analogowy aparat średnioformatowy, a konkretnie taki, który pozwoli mi na wykonanie fotografii w formacie 6×7. I tutaj już nie tak łatwo mówić o kompaktowych wymiarach. Szybki przegląd naszych gablotek przyniósł jednak nadzieję – Fuji GW670 III.
Fuji GW670 III Professional – trochę teorii
To średnioformatowy dalmierz produkcji japońskiej, który pozwala na wykonywanie fotografii w formacie 6×7. Oznacza to, że na standardowym filmie typu 120 możemy wykonać nim 10 zdjęć. Aparat został zespolony na stałe z obiektywem Fujinon 90/3.5 wyposażonym w centralną migawkę. Dzięki temu możliwa jest synchronizacja błysku przy wszystkich czasach otwarcia migawki. Dostępne czasy jej otwarcia to: 1s – 1/500s + czas T. Maksymalny otwór przysłony w obiektywie to f/3.5, a minimalny f/32. Ekwiwalent ogniskowej na pełnej klatce wynosi 45mm.
Dalmierze Fuji z serii GW/GSW zostały ochrzczone mianem “Texas Leica” i trudno się z tym nie zgodzić. Mamy tu do czynienia z prostą budową w stylu dalmierzy Leiki jednak jak to przystało na Texas – sporo większą. Aparat może i nie jest mały, ale jest stosunkowo lekki – waży około półtora kilograma. Korpus został wyposażony w licznik dotychczasowo wykonanych filmów – znajduje się on na spodzie korpusu. By poznać liczbę wykonanych klatek wystarczy pomnożyć liczbę z licznika x10 o czym producent poinformował tuż obok. Na górnej części korpusu znajdziemy małą poziomicę. Po bokach umieszczone zostały trzy mocowania paska umożliwiające noszenie aparatu w orientacji pionowej lub poziomej.
Fuji GW670 III Professional – wrażenia z użytkowania
Powodem zabrania tego aparatu ze sobą, mimo ograniczonej pojemności bagażowej, była nieodparta chęć wykonania kilku fotografii na slajdzie. Bardzo podobają mi się obrazy pozytywowe po wywołaniu i uznałem je za własnoręcznie wykonaną pamiątkę z podróży.
Wykonanie korpusu Fuji GW670 III sprawia wrażenie solidnego, choć w dużej mierze jest wykonany z plastiku. Jest również całkiem poręczny I wygodny w obyciu ze względu na zastosowaną gumę na chwycie. Niestety utrzymanie korpusu w stanie idealnym nie jest zbyt proste, ponieważ użyty w tym przypadku plastik ma tendencję do rysowania się.
Jeżeli chodzi o ergonomię użytkowania, to pierwsze co przychodzi mi na myśl to rozmieszczenie elementów sterujących – pierścieni do zmiany przysłony i czasu naświetlania. Są położone bardzo blisko siebie – na obiektywie – przez co zmiana parametrów nie jest zbyt wygodna. Owa niewygoda spowodowana jest również wbudowaną osłoną przeciwsłoneczną, która niezbyt poprawnie blokuje się i w niektórych sytuacjach zsuwa się zasłaniając pierścienie. Niezdejmowalna osłona skutecznie zniechęca również do zakładania filtrów na obiektyw.
Nietypowym i problematycznym dla mnie był również czas T, do którego kompletnie nie przywykłem podczas stosowania długich czasów naświetlania. Podczas stosowania tego czasu należy wcisnąć spust migawki, a żeby zakończyć proces naświetlania zmienić czas z T na inny stosując oczywiście pokrętło na obiektywie. Jest to uciążliwe rozwiązanie dla osób wykonujących długie ekspozycje, ponieważ sterowanie pokrętłem na obiektywie może wygenerować poruszenie podczas naświetlania.
Z pozytywnych wrażeń dotyczących Fuji GW670 III nie mogę nie wspomnieć o dużym wizjerze i bardzo dobrze widocznej plamce dalmierza, dzięki której ustawianie ostrości jest łatwe i szybkie. Przydatna również okazuje się wbudowana poziomica ułatwiająca proste kadrowanie. Zaletą aparatu jest z pewnością w pełni mechaniczna budowa dzięki, której nie musimy martwić się o baterię. Za to warto mieć ze sobą światłomierz. Na oddzielny medal zasługuje obiektyw Fujinon 90/3.5, który jest niesamowicie ostry i kontrastowy.
Zdjęcia przykładowe
Zdjęcia wykonywałem na slajdach – Kodak Ektachrome E100 oraz Fujifilm Fujichrome Provia 100F. Następnie były wywołane w labie i zeskanowane przeze mnie przy pomocy Fujifilm GFX 50S II z obiektywem Fujifilm GF 120mm F4 R LM OIS WR Macro w formacie RAW. W celu uzyskania jak najwyższej rozdzielczości użyłem funkcji Pixel Shift. Następnie zostały wywołane w Capture One z korekcjami kolorystycznymi i zmniejszone do 2000 pikseli na dłuższym boku.
Dostępność
W naszym sklepie znajdziesz obecnie jeden egzemplarz Fuji GW670 III Professional a także filmy kolorowe, czarno-białe oraz slajdy zarówno do aparatów małoobrazkowych, jak i średnioformatowych.