Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton: dni zadumy szkłem malowane

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton to już dość stare szkło firmy Cosina w mocowaniu do dalmierzowych aparatów z bagnetem Leica M. Ten obiektyw dawno temu uczestniczył w moim ogromnym teście porównawczym przeprowadzonym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony A7R II wraz z takimi szkłami jak Leica Noctilux-M 50 mm F0,95 Asph, Leica Noctilux-M 50 mm F1, oraz Mitakon Speedmaster 50 mm F0,95 Pro. Teraz postanowiłem wypróbować go na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z6 posługując się dającym namiastkę autofokusa adapterem Megadap MTZ11.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 1
Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 2

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton: krótka charakterystyka

W 2009 roku japońska Cosina wypuściła pod marką Voigtländer omawiany tutaj obiektyw Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton, z bagnetem Leica M i sprzęganiem ustawiania ostrości z dalmierzem optycznym. Obiektyw jest bardzo dobrze skonstruowany mechanicznie, a w schemacie optycznym znajdziemy szkło o wysokim współczynniku załamania światła. W pewnym sensie Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton nawiązuje charakterem do tej linii  Voigtländerów, która przypomina klasyczne obiektywy Leica. Bardziej chodzi w niej o staroświecki charakter generowanego obrazu niż o absolutną techniczną doskonałość.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 3

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton sprzęga się z dalmierzem aparatów systemu Leica M, ale nie zapewnia idealnej precyzji ustawienia ostrości przy pełnym otworze przysłony z takimi aparatami jak Leica / Minolta CL, Minolta CLE czy Voigtländer Bessa R4A / R4. Obiektyw ma  następujące parametry: mocowanie filtrów 58 mm; masa 428 gramów; średnica 69,6 mm i długość 57,2 mm; standardowa okrągła osłona przeciwsłoneczna lub opcjonalna wentylowana osłona LH-7. Obiektyw zbudowany jest z 7 soczewek w 6 grupach, w tym soczewek ze szkła o wysokim współczynniku załamania światła. Przysłona jest 10-listkowa.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 4

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton: walory optyczne

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton lekko beczkuje, ale należy uznać, że jak na optykę o takich parametrach dystorsja jest bardzo dobrze skorygowana. Niezła jest również korekcja winietowania, chociaż w przypadku tak jasnej optyki ściemnienie brzegów jest nieuchronne przy F1.1 Przy przymykaniu Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton bardzo wolno redukuje winietowanie, ale przy F5,6 staje się ono praktycznie niewidoczne.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 5

Z powodu zniekształceń wywołanych winietowaniem optycznym kształt nieostrych punktów światła na obrzeżach obrazu nieco odciąga uwagę od głównego obiektu, ale generalnie rozmycie przy pełnym otworze przysłony jest płynne. Aberracja chromatyczna przy pełnym otworze przysłony jest widoczna, ale nie odbiega od normy dla optyki tej klasy i praktycznie znika po przymknięciu do F5.6. Jako, że w budowie optycznej brak soczewek asferycznych, w nieostrych punktach światła nie pojawiają się drażniące cebulowe krążki.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 6

Przy pełnym otworze przysłony obrazek z obiektywu Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton jest dostatecznie ostry i kontrastowy w centrum kadru, natomiast brzegi są dość miękkie Po przymknięciu do F1.4 jakość w centrum pozostaje właściwie bez zmian a ostrość brzegowa tyko odrobinę się poprawia. Przy F2 środek jest już bardzo ostry, natomiast brzegi nadal pozostawiają wiele do życzenia. Przy F2.8 jakość środka i brzegów zaczyna się wyrównywać, a przy F5,6 Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton osiąga równy rozkład ostrości między środkiem i brzegami. Tak samo jest przy F8 natomiast przy przysłonie F13 dyfrakcja zaczyna psuć jakość obrazka.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 7

Dni zadumy szkłem malowane

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton towarzyszył mi na aparacie Nikon Z6 w dniach poprzedzających Święto Zmarłych i mogę powiedzieć, że robi to, co zawsze wydawało mi się jego zadaniem. czyli przy pełnym otworze daje malarskie obrazki o niezłej ostrości i kontraście w środku kadru, miękkich brzegach i ładnych nieostrościach. To nie jest technicznie perfekcyjne szkło, ale ma zacięcie artystyczne i kreatywne osoby znajdą w Voigtlanderze inspirację do tworzenia obrazków z duszą.

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 8

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton założonym poprzez adapter Megadap MTZ 11 na pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z6. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych można znaleźć w ofercie sklepu InterFoto.eu:

Voigtländer VM 50mm F1.1 Nokton

Megadap MTZ 11

Aparat Nikon Z6

Voigtlander VM 50mm F1.1 Nokton 9

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2110

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *