Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 czyli piękne mydło: zdjęcia przykładowe na aparacie Nikon Z6

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 to jeden z najsłynniejszych obiektywów systemu Minolta MD a jego sławie dorównuje tylko rozgłos lustrzanego obiektywu Minolta RF Rokkor 250mm F5.6. Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 osiąga dość wysokie ceny ze względu na jasność F1.2 – znacznie wyższe od wersji ze światłem F1.4. Prawda jest moim zdaniem taka, że co prawda obrazek jest rzeczywiście unikatowy przy F1.2 a rozmycie lepsze, jednak praktyczna użyteczność nieco większego otworu przysłony jest wielce ograniczona. Za to po niewielkim przymknięciu, w okolicach przysłony F2, nieostrości robią się piękne.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 1
Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 2

Jako, ze jest to w pełni mechaniczny obiektyw, adaptacja na bezlusterkowce poprzez najprostszy adapter jest dziecinnie prosta. U mnie Rokkor pracował na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z6. Nawiasem mówiąc Minolta produkowała 3 wersje tego obiektywu o odmiennych rozwiązaniach mechanicznych ale identycznej optyce i wszelkie różnice w charakterystyce obrazka wynikają wyłącznie z rozrzutu jakościowego różnych egzemplarzy oraz stanu danej sztuki. W końcu mamy do czynienia z obiektywem produkowanym pół wieku temu.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 3

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2: specyfikacje

Średnica71mm
Długość54mm
Średnica mocowania filtrów55mm
Waga478g
Maksymalne powiększenie1:8
Minimlana odległość ustawiania ostrości   0.6m
Liczba listków przysłony8
Budowa optyczna7 soczewek w 5 grupach
Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 4

Nie można mieć zastrzeżeń do mechaniki i jakości wykonania obiektywu: mamy wysokiej jakości metale; o klasie użytych materiałów świadczy to, jak dobrze prezentuje się większość zachowanych egzemplarzy. Pierścień ustawiania ostrości pracuje płynnie i z właściwym oporem a zakres obrotu jest idealny. Pierścień przysłon pracuje z zaskokami co pół działki i tylko brakuje kliknięcia między wartościami przysłony F1.2 i F2. Obecnie dostępne egzemplarze rzadko pojawiają się z oryginalną osłoną przeciwsłoneczną, która jest trudna do zdobycia i droga i dlatego zalecane jest znalezienie zamiennika.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 5

Typowo dla obiektywów linii Minolta MD powłoki przeciwodblaskowe obiektywu Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 są mało skuteczne a tu mamy dodatkowo dość dużą wypukłą soczewkę przednią zatem w odpowiednich warunkach czeka nas mnóstwo duszków i flar. Moja rada: jeśli nie lubisz tego typu artefaktów, to nie jest obiektyw dla Ciebie.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 6

Wiele osób kupuje obiektyw Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 dla bokeh zatem przyjrzałem się temu aspektowi pracy obiektywu. Przy pełnym otworze przysłony bokeh jest nerwowe, z jasnymi obrączkami w nieostrych punktach światła. W okolicach wartości przysłony F2 wszystko robi się prawie idealne: rozmycie jest nadal duże, bokeh maślane a jasne obwódki znikają. Przejścia tonalne są płynne praktycznie przy każdym otworze przysłony. Przy F1.2 krążki nieostrości są zniekształcone w kształt kocich oczu z powodu winietowania optycznego. Jako, że Rokkor nie ma w konstrukcji soczewki asferycznej, na szczęście nie zobaczymy cebulowych krążkach w nieostrościach.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 7

Kontrast jest bardzo niski przy pełnym otworze przysłony a staje się dobry po przymknięciu do F2.8. Podłużne aberracje chromatyczne są widoczne przy F1.2, chociaż w stopniu typowym dla tego typu optyki a przymknięcie do F2.8 znacznie je redukuje, natomiast poprzeczne są nieźle skorygowane. Winietowanie jest bardzo widoczne przy pełnym otworze przysłony, staje się ledwie widoczne przy F2.8 i znika przy F5.6. Dystorsja jest minimalna, typu beczkowatego.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 8

Typowo dla superjasnych obiektywów standardowych z tamtych czasów Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 ma sporą aberrację sferyczną co sprawia, że bardzo niski kontrast i poświata bardzo obniżają postrzeganą ostrość mimo, że rozdzielczość jest całkiem przyzwoita – za wyjątkiem krawędzi obrazu. Można rzec, że przy F1.2 obiektyw mydli, ale robi to z klasą. Aberracja sferyczna w większości znika przy F2 i następuje znaczna poprawa ostrości – tylko brzegi pozostają mało ostre. Przy F2.8 Rokkor daje bardzo ostry obraz na większości powierzchni kadru, ale brzegi doganiają środek dopiero przy F5.6.. W każdym razie przysłona F2 gwarantuje idealne wyważenie względnej ostrości i pięknej nieostrości.

Podsumowanie: sporo przeciw, trochę za, ale to fajny obiektyw

Podsumowując cechy optyczne obiektywu Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 wychodzi na to, że jest więcej minusów niż plusów ale o dziwo taka charakterystyka techniczna nie zmienia faktu, że bardzo fajnie się pracuje tym obiektywem a obrazek przy F2 daje rzadko spotykane połączenie ostrości, ładnych nieostrości i malarskiego oddania detali. Oczywiście cena jest dość wysoka, ale jeśli nie stanowi to bariery, Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 to jedna z lepszych propozycji na początek przygody z optyką vintage.

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 10

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 założonym poprzez adaptery K&F Concept Minolta MD-Leica MMegadap MTZ 11 na pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z6. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych został wypożyczony ze sklepu InterFoto.eu:

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2

K&F Concept Minolta MD-Leica M

Megadap MTZ 11

Aparat Nikon Z6

Minolta MC Rokkor-X PG 58mm F1.2 11
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2145

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *