Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly Sony E czyli to, co najlepsze w optyce makro: zdjęcia przykładowe

Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly to ceniony obiektyw do makrofotografii, który trafił na testy do InterFoto.eu. Na papierze wszystko się tu zgadza: solidny tubus, uszczelnienia, prosta lecz dobrze ułożona konstrukcja optyczna, szeroki pierścień ustawiania ostrości z blokadą i mocowanie statywowe. A jak jest w praktyce? Żeby się tego dowiedzieć założyłem obiektyw na dwa bezlusterkowce: pełnoklatkowego Sony A7R II i niepełnoklatkowego Sony A6500.

Irix 150mm 1
Irix 150mm 2

Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly: specyfikacje:

Format obrazu: pełna klatka,
Ogniskowa: 150mm,
Jasność: F2.8,
Współczynnik powiększania: 1:1,
Kąt widzenia: 16°,
Zakres ustawiania ostrości: 0.345 m – ∞,
Typ ogniskowania: Ręczny z funkcją blokady ostrości,
Obrót pierścienia ostrości: 270°,
Zakres wartości przysłony: F2.8 – F32,
Sterowanie przysłoną: z poziomu aparatu,
Liczba listków przysłony: 11,
Konstrukcja obiektywu: 12 soczewek w 9 grupach,
Średnica mocowania filtrów: 77mm,
Mocowanie: Sony FE,
Wymiary bez akcesoriów: 87x170mm,
Waga: 900g,
Dodatkowe funkcje: Blokada ostrości,
Uszczelnienie: Tak.

Irix 150mm 3

Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly: diabeł tkwi w szczegółach

Zewnętrze

Ogniskowa 150mm jest dość rzadko spotykana i z obecnych teraz na rynku obiektywów właściwie przychodzi mi do głowy jedynie Sigma 150mm F2.8 Macro, ale to niezły wybór do makrofotografii. Odległość robocza jest większa niż w przypadku optyki o krótszej ogniskowej a przy jasności F2.8 można traktować Irixa również jako obiektyw portretowy chociaż wyłącznie ręczne ustawianie ostrości i brak stabilizacji nie pomagają. Tak jest przynajmniej w przypadku wersji do lustrzanek, ale testowana przeze mnie wersja z mocowaniem Sony E korzysta ze stabilizacji matrycy oraz funkcji focus peaking w korpusach Sony.

Irix 150mm 4

Na pochwałę zasługuje walcowaty futerał, który zapewnia dobrą ochronę a przy tym zajmuje niewiele miejsca. Jakość wykonania jest znakomita – mamy metalowy tubus, uszczelki i mocowanie statywowe, które jest niezbędne w obiektywie makro o takich gabarytach i ogniskowej. Pierścień ustawiania ostrości jest bardzo szeroki, wyłożony świetną gumą i ma ułatwiający obracanie występ. Zakres obrotu umożliwia precyzyjne ostrzenie a wewnętrzne ogniskowanie sprawia, że długość tubusu pozostaje niezmienna. Producent dodał możliwość blokowania pierścienia lub regulacji stopnia stawianego przez niego oporu.

Irix 150mm 5

Mocowanie statywowe jest obracane i zdejmowane a stopka została wykonana w standardzie Arca Swiss, co jest super. W komplecie dostajemy też głęboką osłonę przeciwsłoneczną. Gabaryty obiektywu są właściwe przy jego ogniskowej i jasności, a ergonomia nienaganna.

Irix 150mm 7

Wnętrze

A teraz przechodząc do wnętrza obiektywu, przysłona ma 11 listków i przy przymykaniu długo zachowuje kolisty kształt; jest elektromagnetyczna i sterowana z poziomu aparatu. Styki przekazują do korpusu pełne dane EXIF. Prosta lecz przemyślana budowa optyczna skutkuje idealnym połączeniem wysokiej ostrości i kontrastu głównego obiektu i pięknych nieostrości w tle. Tak, bokeh jest wspaniałe. Na dodatek ta kombinacja ostrości i nieostrości jest obecna zarówno w zakresie makro jak i w nieskończoności. Dzięki temu obiektyw nadaje się równie dobrze do zdjęć z bardzo bliska, w odległości portretowej jak i w nieskończoności. Aberracje chromatyczne są utrzymane w ryzach, co również przyczynia się do tego, że obrazek nawet przy pełnym otworze przysłony jest czysty, wolny od zafarbów a postrzegana ostrość jest wysoka.

Irix 150mm 6

W zakresie makro trzeba utrzymywać dość krótkie czasy otwarcia migawki, aby nie doświadczyć strat znakomitej ostrości, do generowania której sam obiektyw jest zdolny, Obiektyw nie ma stabilizacji ale na szczęście mogłem skorzystać ze stabilizacji matrycy w bezlusterkowcach Sony, co pomogło mi zachować nieporuszony i ostry obraz. Dystorsja i winietowanie są praktycznie pomijalne. Duża średnica mocowania filtrów 77mm na pewno pomaga w redukcji winietowania.

Irix 150mm 8

Wnioski

Obiektyw Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly ma świetną cenę, która czyni go tym bardziej atrakcyjnym. Jest świetnie zbudowany, ma rewelacyjną ergonomię a dobrze dobrana optyka zapewnia idealną harmonię między ostrością i nieostrością. Jasne, że to nie jest to obiektyw dla każdego, a brak stabilizacji mógłby przemawiać przeciwko niemu, ale w przypadku wersji z mocowaniem Sony E mamy zapewnioną stabilizację matrycy z prawie każdym korpusem bezlusterkowców Sony. Ręczne ustawianie ostrości nie jest przeszkodą w makrofotografii natomiast spowalnia i utrudnia pracę przy fotografii portretowej ale w bezlusterkowcach przynajmniej dostajemy niezłe wspomaganie w postaci funkcji focus peaking. Obiektyw Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly to jedna z lepszych okazji w świecie makrofotografii.

Irix 150mm 9

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly i  dwoma bezlusterkowcami: pełnoklatkowym Sony A7R II i niepełnoklatkowym Sony A6500. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw Irix 150mm F2.8 Macro 1:1 Dragonfly

Pełnoklatkowy bezluterkowiec Sony A7R II

Niepełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A6500.

Irix 150mm 10
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2221

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *