Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS na Fujifilm X-H1, czyli pierwsza generacja superszerokokątnego zoomu od Fuji: zdjęcia przykładowe

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS z roku 2015 to pierwsze wcielenie superszrokokątnegu zoomu do systemu Fujifilm X. Teraz firma oferuje druga generację tej optyki, co nie oznacza, że pierwsza przestała się do czegokolwiek nadawać. Postanowiłem sprawdzić, co pierwsza generacja potrafi na bezlusterkowcu Fujifilm X-H1. Przy okazji warto przypomnieć, że półtora toku temu na blogu pojawiły się zdjęcia wykonane omawianym tutaj obiektywem i aparatem Fujifilm X-T4.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 1

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 2

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS: specyfikacje

Typ obiektywuSzerokokątny zoom
Zakres ogniskowych10mm-24mm
Zakres wartości przysłonyF4-F22
Pole widzenia110 – 61.2 o
Minimalna odległość ustawiania ostrości0.24 m
Maksymalne powiększenie1:6.2
Liczba listków przysłony7
Budowa optyczna14 soczewek / 10 grup4 soczewki asferyczne
3 soczewki ELD
Średnica mocowania filtrów72mm
Tryb MakroNie
StabilizacjaTak
Wymiary78 x 87 mm
Waga410 g
Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 3

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS: budowa, ergonomia i gabaryty

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS był jednym z pierwszych zoomów do systemu FX. To ciekawe, że firma zaczęła linię zmiennoogniskowej optyki od superszerokokątnego zoomu, dającego pole widzenia odpowiadające temu, co na pełnej klatce oferuje zoom o ogniskowych 15-36mm.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 4

W każdym razie jakość wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie, tubus wykonany w większości z metalu nie ma luzów a wyłożone gumą pierścienie zmiany ogniskowej i ostrości pracują płynnie. System wewnętrznego ogniskowania sprawia, że tubus nie wydłuża się przy zmianie ustawiania ostrości, natomiast przy zoomowaniu już tak. Typowo dla Fujinonów na obiektywie znalazł się pierścień przysłon z nieoznaczonymi, ale wyraźnie działającymi zaskokami co 1/3 działki przysłony oraz pozycją A (do sterowania przysłoną z poziomu korpusu aparatu.}

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 5

Obiektyw wyposażono w system stabilizacji optycznej obrazu o wydajności około 3EV a w komplecie dostawy znalazła się plastikowa osłona przeciwsłoneczne, ale szkoda, że brakuje uszczelnień. Jedno jest pewne: pod względem gabarytów obiektyw nie różni się od obiektywów do lustrzanek z matrycami formatu APS-C zatem możemy śmiało powiedzieć, że firma Fujifilm nie zamierzała bawić się w obiecywaną nam kiedyś miniaturyzację optyki do bezlusterkowców.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 6

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS: ustawianie ostrości

Wbudowany w obiektyw mikromotor zapewnia prawie bezgłośne i dość szybkie samoczynne ustawianie ostrości. Ręczne ustawianie ostrości jest obsługiwane przez ten sam silnik, zatem nie pracuje tak precyzyjnie jak mechanicznie przenoszone ręczne ostrzenie ale jest w miarę przyzwoite. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 24cm, co daje akceptowalne jak na superszerokokątny zoom powiększenie 1:6,25. Na tubusie nie znajdziemy skali odległości ale odnośne informacje wraz ze skalą głębii ostrości pokazywane są w wizjerze i na ekranie LCD aparatu.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 7

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS: walory optyczne

Dytorsja jest korygowana przez aparat automatycznie, ale jeśli wyłączymy korekcje widać bardzo dużą beczkę przy ogniskowej 10mm, minimalną przy 14mm i 18mm a przy ogniskowej 24mm pojawia się umiarkowana dystorsja poduszkowata. Automatyczne korekcje dotyczą także winietowana, co można poznać po zwiększonych szumach w rogach obrazu. Po wyłączeniu automatycznej korekcji widać przy pełnym otworze przysłony i ogniskowej 10mm bardzo duże winietowane i nawet przymknięcie niewiele na to pomaga. Przy pozostałych ogniskowych winietowanie jest mniejsze, ale nadal zalecane jest przymknięcie przysłony do F8.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 8

Rozdzielczość obiektywu jest nadal bardzo dobra. W środku kadru w zakresie ogniskowych od 10mm do 18mm ostrość jest znakomita do przysłony F11, kiedy to pojawia się już dyfrakcja. Na brzegach kadru ostrość jest zazwyczaj dobra. Ostrość w środku kadru nieco spada przy ogniskowej 24mm. Krzywizna pola jest widoczna, ale typowa dla superszerokokątnej optyki. Problemem w optyce Fujifilm bywa centrowanie obiektywu i z tego zapewne wynika rozrzut ocen walorów optycznych różnych egzemplarzy testowanego tutaj obiektywu. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest bardzo dobrze skorygowana jak na obiektyw tej klasy w zakresie ogniskowych od 10mm do 18mm i chociaż nieco wzrasta przy 24mm, nadal jest umiarkowana.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 9

Moim zdaniem

Zacznę od przypomnienia, że superszerokokątne zoomy nigdy nie są idealne i Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS nie jest wyjątkiem, ale w gruncie rzeczy i to pomimo że nie jest to najnowsza optyka, nadal jest to jeden z lepszych przedstawicieli swojego gatunku. Obiektyw jest bardzo ostry w środku kadru i przyzwoity na brzegach. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest bardzo dobrze skorygowana. Co prawda dystorsja i winietowanie jest bardzo widoczna szczególnie przy najkrótszych ogniskowych, ale większość użytkowników korzysta z automatycznych korekcji więc te wady nie będą dla nich uciążliwe.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 10

Jakość wykonanania jest bardzo wysoka, chociaż nieco rozczarowujący jest brak uszczelnień. Stabilizacja obrazu podnosi walory użytkowe przy niskim poziomie światła zastanego. Zatem dzięki całkiem atrakcyjnej cenie i niezłej jakości mechanicznej i optyxcznej mogę spokojnie polecić ten obiektyw użytkownikom systemu Fujifilm X.

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 11

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS  i bezlusterkowcem Fujifilm X-H1. Zdjęcia zostały zarejestrowane z formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS

Fujifilm X-H1

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS 12
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2105

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *