Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Czy da się zrobić zdjęcia na obiektywie Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F na Fujifilm X-T3?

W tym artykule Bartłomiej Syta zademonstruje praktyczny przykład czyli zdjęcia przykładowe wykorzystania obiektywu Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport w mocowaniu Nikon F do aparatu Fujifilm X-T3 przy wykorzystaniu adaptera Fringer NF-FX1 (Nikon F-Fujifilm X).

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F
Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F

Bartłomiej Syta

Bartek Syta, urodzony w 1980 r., to fotograf i fotoedytor prasowy, który współpracował z wieloma znaczącymi instytucjami i klientami biznesowymi.

Jako rzemieślnik i artysta o niezwykłej uniwersalności, Bartek uchwycił najważniejsze wydarzenia na świecie, od UEFA European Football Championship do Igrzysk Paralimpijskich w Tokio. Z zamiłowania jest portrecistą, wnikającym w głąb ludzkiej duszy. Jako współorganizator Wojnowskiego Festiwalu Fotografii, dzieli się swoją pasją z innymi.

Bartek jest również laureatem Grand Prix Polskiej Fotografii Sportowej 2021 i zdobył 3 miejsce w World Sport Photography Awards 2022. Jego prace są świadectwem nieskończonej pasji do fotografii i talentu do uchwycenia ulotnych momentów. Bartek Syta nie jest tylko obserwatorem, ale także mistrzem swojego fachu, który pokazuje nam świat przez swoją unikalną perspektywę.

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport pełnoklatkowy tele-zoom został wypuszczony przez japońskiego producenta ponad 9 lat temu.

Obiektyw ten skierowany jest do profesjonalistów z mocnym przedramieniem. Waga i poręczność wymagają zarówno wprawy, a w większości czasu używania monopodu. Z racji używania przez ponad 12 lat stałogniskowego tele Nikkor 300 F2.8 AF-S II, na początku było mi trudno się przyzwyczaić do zmiany ogniskowej w trakcie eventu, wszystko to jednak kwestia obycia się z obiektywem. Pierścień zoomowania chodzi z pewnym oporem, co może być zarówno wadą jak i zaletą, ja osobiście nie lubię zbytnio kręcić więc ustawiam konkretną ogniskową która nie przeskakuje przy delikatnym dotknięciu.

Obiektyw napędzany jest “hypersonic motor” zapewnia “szybkie” i bezgłośne ostrzenie. Do tego mamy możliwości ustawień własnych AF w Fujifilm X-T3, a także 2 programów w obiektywie poprzez USB Dock ( nie mam pojęcia jak to działa ). Ja po 2 dniach znalazłem swoje ustawienia do lekkiej atletyki. Warto też korzystać z limitera odległości, który uruchamiamy przełącznikiem na obiektywie. Skraca to czas, przejazdu przez całą skalę.

Pod względem optycznym Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport na Fujifilm X-T3 wygląda bardzo dobrze, już od przysłony F2.8 w całym zakresie ogniskowych. Przyznam szczerze obrazek z 2.8 tak bardzo mi się spodobał, że tylko raz w porywach artyzmu, zdarzyło mi się przymknąć do 9.

Obiektyw ten to ciekawe rozwiązanie dla fotografów sportowych jak i przyrodniczych, a nawet moglibyśmy się pokusić o portrety bo minimalna odległość ostrzenia to 1,5-2,5m.

Czy obiektyw się sprawdził w dość nietypowym połączeniu z Fujifilm X-T3. Zdecydowanie tak. Świetnie uzupełniał się z Fujinonem 50-140mm 2.8 a rzeczywisty ekwiwalent ogniskowej tj. 180-450mm do lekkiej atletyki to coś wyjątkowego.

Fringer NF-FX1 (Nikon F-Fujifilm X)

Fringer NF-FX1
Fringer NF-FX1 (Nikon F-Fujifilm X)

Najważniejsze cechy adaptera bagnetowego Fringer NF-FX1 (Nikon F-Fujifilm X):

  1. Pierwszy na świecie adapter bagnetowy Nikon F – Fujifilm X: Umożliwia korzystanie z obiektywów Nikon F na aparatach Fujifilm X, otwierając nowe możliwości dla użytkowników tych systemów.
  2. Pełne wsparcie autofokusa, stabilizacji i kontroli przysłony: Adapter zapewnia bezstratny transfer sygnału AF, stabilizacji obrazu i kontroli przysłony, co pozwala na zachowanie pełnej funkcjonalności obiektywów Nikon F na aparatach Fujifilm X.
  3. Przysłona sterowana elektronicznie i mechanicznie: Adapter jest kompatybilny zarówno z obiektywami z przysłoną sterowaną elektronicznie, jak i mechanicznie, co daje użytkownikowi szeroki wybór obiektywów (w tym manualnych) do wykorzystania.
  4. Wbudowany chip EXIF: Adapter rejestruje dane o obiektywie i przysłonie w plikach zdjęć, umożliwiając łatwiejsze zarządzanie danymi i pełniejszą dokumentację fotografii.
  5. Szybki i dokładny autofokus: Adapter zapewnia technologię umożliwiającą szybki i precyzyjny autofokus nawet w słabym świetle.
  6. Wybitna jakość obrazu: Obiektywy Nikon F używane z tym adapterem prezentują wybitną jakość obrazu, bez widocznych aberracji czy winietowania, niczym obiektywy Nikona byłyby stworzone do pracy z aparatami serii Fujifilm X.
  7. Kompatybilność z różnymi obiektywami: Adapter jest kompatybilny z wieloma obiektywami Nikon F, zarówno starymi jak i nowymi, a także niektórymi obiektywami Sigma i Tamron. Niemniej przed wyborem tego adaptera, dobrze jest na stronie producenta poznać aktualną ich listę.
  8. Solidna i lekka konstrukcja: Adapter posiada trwałą metalową oprawę z metalowym bagnetem, co zapewnia solidność i wytrzymałość, jednocześnie zachowując lekkość dzięki plastikowej obudowie.
  9. Aktualizacje oprogramowania: Aktualizacje oprogramowania można łatwo wykonywać przez port USB, co ułatwia jego użytkowanie i utrzymanie w pełnej kompatybilności i sprawności.

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F
Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F

Zastosowanie soczewek o wyjątkowej jakości optycznej SLD i FLD

Zastosowanie szkła o niskiej dyspersji (SLD) oraz szkła o niskiej dyspersji FLD minimalizuje aberracje chromatyczne i zapewnia ostry obraz bez zniekształceń.

SLD (Special Low Dispersion)FLD (F Low Dispersion) to rodzaje szkła o niskiej dyspersji, które są stosowane w zaawansowanych obiektywach fotograficznych. Dyspersja optyczna to zjawisko, w którym różne długości fal światła są rozpraszane na różne sposoby przez elementy optyczne obiektywu. W wyniku tego powstają aberracje chromatyczne, które prowadzą do zniekształceń kolorów i ograniczenia ostrości obrazu.

SLD i FLD to rodzaje szkła, które zostały opracowane w celu zminimalizowania dyspersji optycznej. Są one wykonane z materiałów o szczególnych właściwościach optycznych, które pozwalają na bardziej precyzyjne skupienie różnych długości fal światła w jednym punkcie na matrycy aparatu. Dzięki temu, obrazy generowane przez te obiektywy charakteryzują się znacznie mniejszymi aberracjami chromatycznymi.

W praktyce, zastosowanie szkła SLD i FLD w obiektywie Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport pozwala na uzyskanie ostrych i szczegółowych zdjęć, a także wiernie odwzorowanych kolorów bez zniekształceń. Szczególnie jest to widoczne w przypadku fotografowania kontrastowych scen, gdzie zwykłe szkło mogłoby wprowadzić widoczne aberracje, a szkło SLD i FLD minimalizuje ten efekt, pozwalając na uzyskanie doskonałej jakości obrazu. Dzięki temu, fotografowie mogą cieszyć się wyjątkowymi rezultatami bez konieczności korygowania zniekształceń w postprodukcji.

Stała przysłona F2.8

Stała przysłona F2.8 na całym zakresie ogniskowych umożliwia precyzyjną kontrolę głębi ostrości i uzyskanie efektu rozmycia tła. Stała przysłona F2.8 w obiektywie Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport to szczególne zjawisko, zwłaszcza wśród tele-zoomów. Stała przysłona o wartości F2.8 oznacza, że obiektyw utrzymuje tę samą maksymalną przysłonę przez cały zakres ogniskowych, czyli od 120mm do 300mm.

Nietypowy zakres ogniskowych 120-300mm – skąd on się wziął?

Wybór nietypowej ogniskowej 120-300mm przez firmę Sigma w obiektywie Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport był związany z kilkoma czynnikami i strategią rynkową. Oto niektóre z powodów, które mogły wpłynąć na takie rozwiązanie:

  1. Wszechstronność: Ogniskowa 120-300mm oferuje szeroki zakres ogniskowych, który pozwala na fotografowanie zarówno w krótkich, jak i długich ogniskowych. To sprawia, że obiektyw jest wszechstronny i może być używany w różnych sytuacjach fotograficznych, od portretów po sport i przyrodę.
  2. Zrównoważona jakość obrazu: Sigma mogła skupić się na zapewnieniu doskonałej jakości obrazu w całym zakresie ogniskowych. Skoncentrowanie się na nietypowej ogniskowej pozwoliło na uniknięcie kompromisów w jakości, które mogłyby wystąpić przy stosowaniu bardzo szerokiego zakresu ogniskowych.
  3. Zmniejszenie rozmiarów i wagi: Wybór 120-300mm ogniskowej pozwala na zbudowanie kompaktowego i stosunkowo lekkiego obiektywu w porównaniu do innych tele-zoomów o większych zakresach ogniskowych. To z kolei może być ważne dla fotografów, którzy potrzebują mobilności i poręczności.
  4. Otwarcie przysłony F2.8: Stworzenie obiektywu z ogniskową 120-300mm i stałą przysłoną F2.8 stanowiło techniczne wyzwanie, ale pozwoliło na uzyskanie bardzo dobrego efektu rozmycia tła i efektywną pracę w warunkach słabego oświetlenia. To jest szczególnie atrakcyjne dla fotografii sportowej, gdzie szybka przysłona jest kluczowa.
  5. Znalezienie niszy na rynku: Wybór nietypowej ogniskowej mogło być strategią rynkową, aby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku obiektywów i zaproponować coś innego niż typowe ogniskowe oferowane przez inne marki.

Ostatecznie wybór 120-300mm ogniskowej był wynikiem kombinacji wymagań fotografów, możliwości technicznych oraz strategii firmy Sigma. To nietypowe podejście mogło zyskać uznanie wśród zaawansowanych fotografów poszukujących wydajnego i wszechstronnego obiektywu o doskonałej jakości obrazu.

Szybki i precyzyjny autofokus dzięki zaawansowanemu silnikowi HSM

HSM (Hyper Sonic Motor) to zaawansowany silnik autofokusa, który jest wykorzystywany w obiektywach Sigma, w tym również w obiektywie Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport. HSM działa na zasadzie ultradźwiękowego ruchu magnesów, co pozwala na szybkie, precyzyjne i ciche ustawianie ostrości. W obiektywie Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport, silnik HSM umożliwia fotografowi szybkie ustawienie ostrości na obiektach znajdujących się w różnych odległościach. Dzięki temu obiektyw świetnie sprawdza się przy fotografowaniu dynamicznych scen, takich jak sport czy ruchome zwierzęta, gdzie szybki i precyzyjny autofokus jest kluczowy. Jeśli chodzi o niezawodność i awaryjność, silniki HSM są ogólnie uznawane za niezawodne i solidnie wykonane.

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F
Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport Nikon F na Fujifilm X-T3 przez adapter Fringer NF-FX1 (Nikon F-Fujifilm X)
autor Bartłomiej Syta

Wewnętrzne ogniskowanie – wydajność i czystość obudowy

Wewnętrzne ogniskowanie to zaawansowane rozwiązanie stosowane w obiektywach, które przynosi liczne korzyści pod względem wydajności i jakości konstrukcji. W przeciwieństwie do zewnętrznego ogniskowania, gdzie elementy optyczne zmieniają swoje położenie podczas ustawiania ostrości, wewnętrzne ogniskowanie zachowuje stałe położenie tych elementów. Dzięki temu, długość obiektywu pozostaje niezmieniona podczas ostrzenia, co przekłada się na zwiększoną wydajność, stabilność konstrukcji i lepszą ochronę przed zanieczyszczeniami.

Wewnętrzne ogniskowanie pozwala na uzyskanie szybszego autofokusa i większej precyzji, ponieważ nie wymaga ruchu dużych elementów optycznych. Jest to szczególnie ważne w przypadku fotografowania dynamicznych scen, takich jak sportowe wydarzenia czy zwierzęta w ruchu, gdzie szybka reakcja obiektywu jest kluczowa. Dodatkowo, brak zmiany długości obiektywu podczas ostrzenia poprawia wygodę użytkowania i stabilność w trakcie pracy z aparatem na statywie.

Wewnętrzne ogniskowanie ma również pozytywny wpływ na czystość obudowy obiektywu. Dzięki temu, że elementy optyczne nie poruszają się na zewnątrz, zmniejsza się ryzyko dostawania się kurzu, wilgoci czy innych zanieczyszczeń do wnętrza obiektywu. To szczególnie ważne, gdy pracujemy w trudnych warunkach atmosferycznych lub w terenie, gdzie obiektyw może być narażony na działanie różnych czynników zewnętrznych.

Dwa tryby stabilizacji obrazu – Ostry obraz w różnych warunkach

Dwa tryby stabilizacji pozwalają na skuteczne kompensowanie drgań aparatu i obiektywu, co umożliwia uzyskanie ostrych zdjęć zarówno przy długich czasach ekspozycji, jak i fotografowaniu z ręki.

Obiektyw posiada dwa tryby stabilizacji obrazu:

  1. Tryb Stabilizacji 1 (OS 1): Ten tryb stabilizacji jest standardowym trybem do kompensacji drgań aparatu i obiektywu w czasie rzeczywistym. Jest on szczególnie przydatny podczas fotografowania z ręki w sytuacjach, gdy trzeba zastosować dłuższy czas ekspozycji, aby uzyskać odpowiednio doświetlony obraz. Tryb ten pomaga zminimalizować efekt rozmycia spowodowanego drganiami ręki i zapewnia ostry obraz.
  2. Tryb Stabilizacji 2 (OS 2): Ten tryb stabilizacji jest dedykowany dla sytuacji, w których aparat jest zamontowany na statywie. Tryb OS 2 pozwala na kompensację drgań tylko w osi pionowej, podczas gdy osie poziome są zablokowane. Jest to szczególnie przydatne, gdy fotografujemy na statywie i nie ma potrzeby kompensacji drgań w kierunku poziomym, co może występować przy fotografowaniu z ręki. Tryb OS 2 pomaga w uzyskaniu ostrych zdjęć przy długich czasach ekspozycji, eliminując jednocześnie ewentualne niepożądane efekty wynikające z kompensacji w osi poziomej.

Minimalizacja flar i ghostingu dzięki zaawansowanym powłokom wielowarstwowym SML

Obiektyw jest wyposażony w zaawansowane powłoki wielowarstwowe, które mają na celu minimalizację efektów flar ghostingu, czyli odblasków i “duchów”, które mogą występować w obiektywach podczas fotografowania w silnym świetle lub z źródłami światła znajdującymi się poza kadrem. Powłoki wielowarstwowe są zastosowane na różnych soczewkach obiektywu i mają kilka ważnych funkcji:

  1. Antyrefleksyjne właściwości: Powłoki wielowarstwowe mają zdolność do redukcji refleksów świetlnych na powierzchniach soczewek. Odpowiednio zaprojektowane powłoki mogą zmniejszyć ilość światła odbitego od soczewek, co minimalizuje efekty flar i ghosting.
  2. Poprawa kontrastu: Powłoki wielowarstwowe mogą zwiększyć kontrast obrazu poprzez redukcję straty światła na powierzchniach soczewek. To sprawia, że obrazy są bardziej wyraziste i mają lepszą reprodukcję kolorów.
  3. Zwiększenie przepuszczalności: Powłoki wielowarstwowe mają na celu poprawę przepuszczalności światła przez soczewki. Dzięki temu, więcej światła dociera do matrycy aparatu, co przekłada się na jaśniejsze i lepiej doświetlone zdjęcia.

Sigma stosuje swoją zaawansowaną technologię Super Multi-Layer Coating (SML), która jest znana z efektywnego zmniejszania flar i ghostingu. Ta technologia pozwala na dokładne pokrycie soczewek powłokami wielowarstwowymi, które mają optymalizowane właściwości antyrefleksyjne.

Wyjaśniamy pojęcia flary i ghosting

Flary ghosting to dwa zjawiska, które mogą wystąpić w obiektywie aparatu podczas fotografowania w silnym świetle lub z źródłami światła znajdującymi się poza kadrem.

Flary to efekt odblasku światła na soczewkach obiektywu. Kiedy światło pada na powierzchnię soczewki, część z niego odbija się od tej powierzchni, co powoduje pojawienie się jasnych, migotliwych punktów lub smug na zdjęciach. Flary są szczególnie widoczne, gdy fotografujemy w stronę słońca lub innych mocnych źródeł światła. Powstają one, gdy światło jest rozpraszane na soczewkach i trafia bezpośrednio na matrycę aparatu.

Ghosting, zwane również “duchami”, to z kolei efekt powstający, gdy światło odbite od soczewek powoduje powstanie słabych, widocznych na zdjęciu obiektów, które nie były w rzeczywistości w kadrze. Są to delikatne odblaski lub cienie, które pojawiają się wokół głównego obiektu na zdjęciu. Ghosting może być szczególnie widoczny, gdy fotografujemy w kierunku źródła światła, na przykład lampy lub reflektora.

Obie te sytuacje mogą wpłynąć na jakość zdjęć, powodując utratę kontrastu, zmniejszenie szczegółowości obrazu i zakłócenia w wyniku tych jasnych obszarów na zdjęciu.

Mocowanie statywowe

Mocowanie statywowe w tym obiektywie jest wykonane z solidnego metalu, co przekłada się na jego wytrzymałość i trwałość. Jest ono odpowiednio umiejscowione na obudowie, aby zapewnić równowagę i stabilność, szczególnie fotografując oddalone obiekty w połączeniu z dużym aparatem fotograficznym.

Limiter odległości ostrzenia – szybszy autofokus dla dynamicznych scen

Kiedy korzystamy z trybu ograniczenia odległości ostrzenia, autofokus może działać bardziej efektywnie, ponieważ skupia się tylko na określonym przedziale, co eliminuje potrzebę przeszukiwania całego zakresu ostrości. Jest to szczególnie przydatne, gdy fotografujemy szybko poruszające się obiekty lub sytuacje, gdzie potrzebujemy szybkiego i precyzyjnego ustawienia ostrości, na przykład podczas fotografowania sportu, uciekającej zwierzyny.

Funkcja ta działa poprzez wybór jednego z dwóch ustawień na obiektywie:

  1. Full (pełny) range: W tym trybie autofokus działa w pełnym zakresie odległości ostrzenia, od minimalnej do nieskończonej. Jest to zalecane, gdy fotografujemy statyczne obiekty lub sytuacje, gdzie potrzebujemy pełnego zakresu ostrzenia.
  2. Limit (ograniczony) range: W trybie ograniczenia odległości ostrzenia, autofokus działa tylko w określonym zakresie odległości, który możemy ustawić na obiektywie. Na przykład, jeśli ustawimy zakres na 10 metrów do nieskończoności, obiektyw będzie skupiał się tylko na obiektach znajdujących się w tym przedziale. Pozwala to na szybsze działanie autofokusa, ponieważ aparat nie musi przeszukiwać całego zakresu odległości.

Kompatybilność z telekonwerterami – Rozszerzenie możliwości fotograficznych

Kompatybilność z telekonwerterami pozwala na zwiększenie ogniskowej obiektywu i rozszerzenie możliwości fotograficznych, co szczególnie korzystne jest przy fotografowaniu odległych obiektów.

Należy pamiętać, że telekonwertery mogą wpłynąć na jakość obrazu, zwłaszcza jeśli są używane w skrajnych warunkach. Istnieje kilka czynników, które mogą wpłynąć na jakość obrazu po zastosowaniu telekonwertera:

  1. Spadek jasności i przysłony: Telekonwertery zwiększają ogniskową obiektywu, co prowadzi do zmniejszenia ilości światła docierającego do matrycy aparatu. To z kolei wymusza zwiększenie czasu naświetlania (dłuższy czas ekspozycji) lub otwarcie przysłony, co może wpływać na głębię ostrości oraz kontrolę nad głębią pola.
  2. Spadek ostrości: Telekonwertery mogą wprowadzać nieco mniejszą ostrość w porównaniu z obiektywem bez telekonwertera. Szczególnie telekonwertery 2x, które powiększają ogniskową dwukrotnie, mogą bardziej obniżyć jakość obrazu niż te o mniejszym powiększeniu.
  3. Wzrost zniekształceń: Zastosowanie telekonwertera może wprowadzić nieznaczne zniekształcenia obrazu, takie jak dystorsja czy aberracje chromatyczne, które mogą być bardziej zauważalne w niektórych sytuacjach.
  4. Wrażliwość na wibracje: Ze względu na zwiększenie ogniskowej, telekonwertery mogą być bardziej wrażliwe na drgania, które mogą wpłynąć na jakość obrazu, szczególnie w przypadku długich czasów ekspozycji.

Najpopularniejsze teleobiektywy do systemów Canon EF Nikon F, to:

Telekonwertery dla systemu Canon EF:

  1. Canon Extender EF 1.4x III – Telekonwerter zapewnia 1.4-krotne powiększenie ogniskowej obiektywu. Ostateczna ogniskowa po zastosowaniu tego telekonwertera wynosi 1.4 raza wartość ogniskowej podstawowego obiektywu. Na przykład, obiektyw 120-300mm po zastosowaniu tego telekonwertera będzie miał zakres ogniskowych 168-420mm przy zastosowaniu aparatu pełnoklatkowego.
  2. Canon Extender EF 2x III – Telekonwerter zapewnia 2-krotne powiększenie ogniskowej obiektywu. Ostateczna ogniskowa po zastosowaniu tego telekonwertera wynosi 2 razy wartość ogniskowej podstawowego obiektywu. Na przykład, obiektyw 120-300mm po zastosowaniu tego telekonwertera będzie miał zakres ogniskowych 240-600mm przy zastosowaniu aparatu pełnoklatkowego.

Telekonwertery dla systemu Nikon F:

  1. Nikon AF-S Telekonwerter TC-14E III – Telekonwerter zapewnia 1.4-krotne powiększenie ogniskowej obiektywu. Ostateczna ogniskowa po zastosowaniu tego telekonwertera wynosi 1.4 raza wartość ogniskowej podstawowego obiektywu. Na przykład, obiektyw 120-300mm po zastosowaniu tego telekonwertera będzie miał zakres ogniskowych 168-420mm przy zastosowaniu aparatu pełnoklatkowego.
  2. Nikon AF-S Telekonwerter TC-20E III – Telekonwerter zapewnia 2-krotne powiększenie ogniskowej obiektywu. Ostateczna ogniskowa po zastosowaniu tego telekonwertera wynosi 2 razy wartość ogniskowej podstawowego obiektywu. Na przykład, obiektyw 120-300mm po zastosowaniu tego telekonwertera będzie miał zakres ogniskowych 240-600mm przy zastosowaniu aparatu pełnoklatkowego.

Telekonwertery Sigma dla obu systemów:

  1. Telekonwerter Sigma APO Telekonwerter 1.4x EX DG – Telekonwerter zapewnia 1.4-krotne powiększenie ogniskowej obiektywu. Ostateczna ogniskowa po zastosowaniu tego telekonwertera wynosi 1.4 raza wartość ogniskowej podstawowego obiektywu. Na przykład, obiektyw 120-300mm po zastosowaniu tego telekonwertera będzie miał zakres ogniskowych 168-420mm.
  2. Telekonwerter Sigma APO Tele Converter 2x EX DG – Telekonwerter zapewnia 2-krotne powiększenie ogniskowej obiektywu. Ostateczna ogniskowa po zastosowaniu tego telekonwertera wynosi 2 razy wartość ogniskowej podstawowego obiektywu. Na przykład, obiektyw 120-300mm po zastosowaniu tego telekonwertera będzie miał zakres ogniskowych 240-600mm.

A poniżej obliczenia ekwiwalentnej ogniskowej dla aparatu Fujifilm X-T3 z cropem 1.5x:

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport przy podłączeniu do aparatu Fujifilm X-T3 z cropem 1.5x i telekonwerterów 1.4x oraz 2.0x:

Dla ogniskowej 120mm:

  • Z telekonwerterem 1.4x: 120mm (ogniskowa obiektywu) x 1.5 (crop) x 1.4 (telekonwerter) = 252mm
  • Z telekonwerterem 2.0x: 120mm (ogniskowa obiektywu) x 1.5 (crop) x 2.0 (telekonwerter) = 360mm

Dla ogniskowej 300mm:

  • Z telekonwerterem 1.4x: 300mm (ogniskowa obiektywu) x 1.5 (crop) x 1.4 (telekonwerter) = 630mm
  • Z telekonwerterem 2.0x: 300mm (ogniskowa obiektywu) x 1.5 (crop) x 2.0 (telekonwerter) = 900mm

To robi wrażenie 🙂

Odporność na warunki atmosferyczne – chroni przed wilgocią i pyłem

Obiektyw został wyposażony w uszczelnienia i zastosowano specjalne powłoki, które mają na celu zapewnienie odporności na warunki atmosferyczne. Dzięki tym zabezpieczeniom, obiektyw jest bardziej odporny na wilgoć, kurz, pył i inne czynniki atmosferyczne.

Zastosowane uszczelnienia i powłoki mają za zadanie chronić wnętrze obiektywu przed wnikaniem wilgoci, kurzu i pyłu, co może wpływać na jakość obrazu oraz na trwałość samego obiektywu. Dzięki temu fotografowie mogą bez obaw używać tego obiektywu nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz czy kurz, i mieć pewność, że obiektyw będzie pracować sprawnie i dostarczy wysokiej jakości zdjęć.

Warto zauważyć, że ta funkcja jest szczególnie przydatna w fotografii przyrodniczej czy sportowej, gdzie fotografowie często pracują na zewnątrz, narażeni na zmienne warunki pogodowe.

Galeria zdjęć Bartłomieja Syty z zestawu Fujifilm X-T3 z obiektywem Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport przez adapter Fringer NF-FX1 (Nikon F-Fujifilm X)

Sprzęt omawiany w tym artykule znajdziesz w InterFoto.eu:

Fujifilm X-T3

Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM Sport

InterFoto.eu
InterFoto.eu

Tworzymy jeden z najstarszych sklepów fotograficznych w Polsce. Powstał on z pasji fotografowania. Jesteśmy pasjonatami fotografii i sprzętu fotograficznego. Działamy na rynku fotograficznym nieprzerwanie od roku 1995.

Artykuły: 1014

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *