Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 plus Nikon Z6 w trybie DX: zdjęcia przykładowe

Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 to jedna z nowszych konstrukcji firmy Cosina zaprojektowanych dla matryc formatu APS-C. Dwa lata temu pojawił się w mocowaniu Fujifilm X a teraz dostępna jest wersja z bagnetem Nikon Z. Jak Robert ostatnio napisał na blogu, dzięki uprzejmości firmy Fdirect dostaliśmy do przetestowania zestaw obiektywów marki Vöigtlander, z czego dwa trafiły do mnie: Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 i Vöigtlander Nokton D35mm F1.2. Dzisiaj pokażę trochę zdjęć przykładowych wykonanych dwudziestktrójką założoną na pełnoklatkowego Nikona Z6 przełączonego w tryb DX (w uniwersum Nikona jest to oznaczenie formatu APS-C). 23mm to fajna ogniskowa odpowiadająca kątowi widzenia optyki 35mm na pełnej klatce.

Voigtlander Nokton D23mm 1

Vöigtlander Nokton D23mm F1.2: specyfikacje

model: Nokton D23 mm f/1,2 do Nikon Z,
konstrukcja optyczna: 10 soczewek w 6 grupach,
ogniskowa: 23 mm (odpowiednik 35 mm dla pełnej klatki),
pokrycie obrazem: matryce APS-C (DX),
zakres wartości przysłony: F1.2-F16,
kąt widzenia: 63,3°,
liczba listków przysłony: 12,
minimalna odległość ostrzenia: 18 cm,
ustawianie ostrości: manualne (funkcja potwierdzenia ostrości),
wsparcie systemu pięcioosiowej stabilizacji obrazu dostępnej w aparatach Nikon,
średnica mocowania filtrów: 46 mm,
wymiary: 4,5 x ⌀6,6 cm,
waga: 240 g (bez akcesoriów),
mocowanie: Nikon Z 

Voigtlander Nokton D23mm 4

Budowa, ergonomia i schemat optyczny

Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 to super-jasny obiektyw manualny marki Voigtlander zaprojektowany do współpracy z i matrycami APS-C aparatów Nikon Z. Obiektyw łączy wintydżowy charakter obrazu z najnowszymi osiągnięciami inżynierii optycznej. Natywne mocowanie systemu Nikon Z oraz komunikacja elektroniczna umożliwiają korzystanie z różnych możliwości obsługiwanych przez bezlusterkwce ale oczywiście ustawianie ostrości jest ręczne. Ogniskowa 23mm jest odpowiednikiem klasycznych 35mm dla aparatów pełnoklatkowych. Obiektyw daje 63,3° pole widzenia – czyli nieco węższe niż 28mm a szersze niż 50mm na pełnej klatce. Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 idealnie nadaje się do filmowania, fotografii ulicznej, reportażowej lub produktowej a także do fotografii portretowej i pejzażowej.

Voigtlander Nokton D23mm 5

Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 ma zaawansowany układ optyczny złożony z dziesięciu soczewek w sześciu grupach, w tym dwóch ze szkła o anormalnej dyspersji oraz jednej soczewki dwustronnie asferycznej. Taka konstrukcja pozwoa na uzyskanie wysokiej jakości obrazu, przy zachowaniu charakterystycznego, wintydżowego charakteru. Przysłona działa w zakresie F1.2 – F16 i ma 12 listków zapewniających koliste oddanie punktów nieostrości.

Voigtlander Nokton D23mm 6

Typowo dla obiektywów Voigtlander ten model oferuje nnajwyższą jakość wykonania, a przy tym ma kompaktowe rozmiary i prostą, zwartą budową. Cały tubus jest wykonany z metalu, a pierścienie ustawiania ostrości i zmiany wartości przysłony poruszają się płynnie, a przy tym z niezbędnym do precyzyjnej pracy oporem. Wbudowana w obiektyw elektronika zapewnia wsparcie dla pięcioosiowej stabilizacji obrazu oraz systemu ustawiania i potwierdzenia ostrości.

Voigtlander Nokton D23mm 7

Pierwsze wrażenia

W niedalekiej przyszłości opublikuję minitest dwóch produktów firmy Cosina – Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 i Vöigtlander Nokton D35mm F1.2 – natomiast dzisiaj pokazuję nieco zdjęć przykładowych z tego pierwszego obiektywu. Jako, że miałem do dyspozycji pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z6, przełączyłem aparat w tryb DX (czyli APS-C). W trybie pełnoklatkowym widać było ogromne winietowania. W trybie DX Nikon Z6 oferuje 10 milionów pikseli, ale jako, że ma dobrą matrycę taki zabieg ma sens.

Voigtlander Nokton D23mm 9

Obydwa otrzymane przeze mnie obiektywy są identycznie zbudowane zatem moje wrażenia z ich użytkowania pokrywają się w stu procentach. Moje wrażenia są bardzo pozytywne jeśli chodzi o budowę, mechanikę i ergonomię. Tubus jest zrobiony z metalu a przy tym mały i zwarty a pierścienie pracują z należytą kombinację płynności i oporu. Styki sprawiają, że bardzo wygodnie steruje się przysłoną: zmienia się ja fizycznym pierścieniem (z zaskokami co 1/3 działki) ale jednocześnie widać jej wartość w wizjerze i na tylnym ekranie dzięki elektronicznej komunikacji obiektywu z korpusem.

Voigtlander Nokton D23mm 110

Osłona przeciwsłoneczna daje dostateczną osłonę przedniej soczewki przed światłem tylnym, a jednocześnie jest na tyle płytka aby nie obciążać mechaniki obiektywu. Stylistyka jest oparta o design starych manualnych obiektywów Nikkor łącznie z chromowaną cienką wstawką, karbowanym wykończeniem pierścieni i wielokolorowymi oznaczeniami skali głębi ostrości. Podobnie jak w przypadku modelu Nokton D35mm za wcześnie jeszcze jest na wnioski dotyczące walorów optycznych, które pojawia się w zbiorczym miniteście obydwu obiektywów. Vintydżowy charakter generowanego obrazu wynika zapewne z tego, że wady optyczne nie są idealnie skorygowane, szczególnie przy pełnym otworze przysłony. Już wkrótce przyjrzę się dokładniej zrobionym zdjęciom, co pozwoli na wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Voigtlander Nokton D23mm 3

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Vöigtlander Nokton D23mm F1.2 i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Nikon Z6 przełączonym w tryb DX. Zdjęcia zostały zarejestrowane z formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Vöigtlander Nokton D23mm F1.2

Nikon Z6

Voigtlander Nokton D23mm 2
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2169

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *