Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR czyli standardowy zoom Nikona dla matryc APS-C: zdjęcia przykładowe na Nikonie D90

AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR czyli standardowy zoom Nikona dla matryc APS-C sprzed 15 lat. W chwili premiery wypełniał ważną lukę w systemie lustrzanek Nikona, który nie produkował wtedy aparatów pełnoklatkowych a wszystkie cyfrowe lustrzanki miały matryce DX (nikonowska wersja APS-C). Otóż w czasach lustrzanek analogowych Nikon oferował szereg obiektywów o zakresie ogniskowych 24-XXXmm takich jak the AF-S Nikkor 24-120mm VR czy AF Nikkor 24-85mm f/2.8-4, natomiast dość długo nie proponował ich odpowiednika dla formatu DX. AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR ogłoszony w trakcie targów PMA 2008 wypełniał lukę między amatorskim zoomem „kitowym” AF-S DX Nikkor 18-55mm F3.5-5.6G VR i zawodowym (ale wcale nie rewelacyjnym) zoomem AF-S DX Nikkor 17-55mm F2.8G ED.

AF S DX Nikkor 16 85mm 1

AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR poświęcał jasność na rzecz większego zakresu ogniskowych, i był to rozsądny kompromis. To, że obiektyw jest ciemniejszy Nikon nieco skompensował systemem stabilizacji obrazu drugiej generacji. Pole widzenia odpowiada pełnoklatkowemu zoomowi 24-128mm a zatem jest to dość atrakcyjna propozycja a cena, szczególnie obecna obiektywu używanego tę atrakcyjność umacnia. Dzisiaj pokażę trochę zdjęć przykładowych wykonanych lustrzanką cyfrową z tych samych czasów. Nikon D90 został wprowadzony na rynek pół roku po omawianym dzisiaj obiektywie. Ostatnio niewiele było u nas testów optyki DX, ale zaczęliśmy to nadrabiać, choćby tym artykułem Roberta o stałce AF-S DX Nikkor 35mm F1.8.

AF S DX Nikkor 16 85mm 2

AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR: specyfikacje

ProducentNikon
ModelAF-S DX Nikkor 16-85 mm F3.5-5.6G ED VR
Typ obiektywuUniwersalny zoom
Ogniskowa16 – 85 mm
JasnośćF3.5-F5.6
Pole widzenia83 – 18.8 o
Minimalna odległość ustawiania ostrości0.38 m
Liczba listków przysłony7
Silnik autofokusaSWM
Konstrukcja optyczna17 soczewek / 11 grup
Średnica mocowania filtrów67 mm
Tryb MakroNie
StabilizacjaTak
Dostępne mocowaniaNikon F
Wymiary85 x 72 mm
Waga485 g
Dodatkowe informacjePremiera: Styczeń 2008 r.,
2 soczewki ze szkła ED, 3 soczewki asferyczne,
W zestawie osłona przeciwsłoneczna HB-39, miękki futerał na obiektyw CL-1015.
AF S DX Nikkor 16 85mm 3

AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR: minitest

Jakość wykonania i ergonomia

Jakość wykonania obiektywu AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR jest przyzwoita – obudowa jest zrobiona z tworzywa sztucznego natomiast wewnętrzne części, których umieszczone są soczewki i mocowanie bagnetowe są z metalu. Pierścień zmiany ogniskowej pracuje z dużym oporem natomiast wąski pierścień ręcznego ustawiania ostrości działa dość płynnie. Jest to obiektyw typu G zatem nie ma pierścienia przysłony, której wartość może być zmieniana wyłącznie z poziomu korpusu aparatu. Tubus wydłuża się wraz z wydłużaniem się ogniskowej. Zamocowanie dołączonej tulipanowej osłony przeciwsłonecznej nieomal podwaja długość obiektywu. Spasowanie w nowym lub mało używanym egzemplarzu jest bardzo dobre, ale w spracowanych egzemplarzach pojawiają się niewielkie luzy. Dzięki systemowi wewnętrznego ogniskowania przednia soczewka nie obraca się przy zmianie ostrości.

AF S DX Nikkor 16 85mm 5

Stabilizacja obrazu i autofokus

Wśród atutów przemawiających do ówczesnych użytkowników systemu Nikona znalazł się system stabilizacji obrazu VR (Vibration Reduction) drugiej generacji o wydajności około 4 EV pracujący w dwóch trybach, normalnym i aktywnym, przy czym trzeba pamiętać o wyłączeniu systemu VR przy zdjęciach ze statywu. Silnik ultradźwiękowy SWM działa szybko i prawie bezgłośnie, natomiast dokładność samoczynnego ustawiania ostrości spada na dole zakresu ogniskowych.

AF S DX Nikkor 16 85mm 6

Moim zdaniem

Pomimo pewnych niedociągnięć AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR był w swoim czasie najlepszym standardowym zoomem Nikona dla matryc formatu DX. Jest bardzo ostry w całym zakresie ogniskowych, a jedyny problem to za duża krzywizna pola przy ogniskowej 16mm. Jak na obiektyw tej klasy dystorsja i poprzeczna aberracja chromatyczna jest umiarkowana a winietowanie też jest znośne za wyjątkiem pełnego otworu przysłony przy ognikowej 16mm.

AF S DX Nikkor 16 85mm 7

Jako, że jest to dość ciemny zoom, trudno uzyskać zadowalające rozmycie a bokeh jest mało atrakcyjne. Jedynie przy ogniskowej 85mm i pełnym otworze przysłony można uzyskać mała głębię ostrości. Już przy ogniskowej 50mm i pełnym otworze przysłony (F5) nieostrości są nieładne. System VR drugiej generacji pomaga przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Jakość wykonania jest niezła, ale na pewno nie na profesjonalnym poziomie. Obiektyw ma wady, ale nadal jest to niezłe budżetowe rozwiązanie dla osób szukających standardowego zoomu do lustrzanek systemu Nikon F z matrycami formatu APS-C.

AF S DX Nikkor 16 85mm 8

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR i lustrzanką cyfrową Nikon D90. Zdjęcia zostały zarejestrowane z formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

AF-S DX Nikkor 16-85mm F3.5-5.6G ED VR

Nikon D90

AF S DX Nikkor 16 85mm 4

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2169

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *