Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS: zdjęcia przykładowe na Sony A7R II

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS to jeden z elementów profesjonalnej linii obiektywów dla systemu Sony E. Każdy producent walczący o serca i portfele zawodowców musi przynajmniej oferować im tak zwaną Świętą Trójcę, czyli trzy pełnoklatkowe zoomy o jasności F2.8 i zakresach ogniskowych 16-35mm, 24-70mm i właśnie 70-200mm. Dzisiaj pokażę trochę zdjęć z obiektywu Sony FE wykonanych pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony A7R II. Warto dodać, że jest to oryginalna wersja tego obiektywu a w roku 2021 firma Sony pokazało jego poprawioną wersję, czyli Sony FE 70-200mm GM OSS II.

Sony FE 70-200mm

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS: podstawowe cechy

  • zakres ogniskowych: 70 – 200 mm
  • jasność: F2.8
  • konstrukcja optyczna: 23 soczewki w 18 grupach
  • minimalna odległość ustawiania ostrości: 96 cm
  • rozmiar mocowania filtrów: 77 mm
  • stabilizacja obrazu: Optical SteadyShot
  • silnik SSM (Super Sonic wave Motor)
  • soczewki XA, ze szkła ED i ze szkła Super ED
  • pokrycie soczewek powłokami Nano AR
Sony FE 70-200mm

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS: minitest

Gabaryty

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS ma gabaryty mniej więcej takie same jak odpowiadające mu obiektywy do lustrzanek, a to sprawia, że wygląda monstrualnie na takich niewielkich korpusach jak Sony A7R II. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ zakres ogniskowych i jasność obiektywu dyktują określoną średnicę przedniej soczewki oraz – do pewnego stopnia – długość tubusu, ale nie da się ukryć, że to dobitny dowód na to, jak daleko odeszliśmy od pierwotnych obietnic, wedle których bezlusetrkowce miały być mniejszą i lżejsza alternatywą dla lustrzanek. Oczywiście bezlusterkowce mają inne zalety – dokładniejszy pomiar światła, wyższą precyzję samoczynnego ustawiania ostrości czy obraz w wizjerze, który zazwyczaj dokładniej pokazuje jak będzie wyglądało ostateczne zdjęcie, ale jeśli chodzi o gabaryty optyki możemy czuć się nieco oszukani.

Sony FE 70 200mm F2.8 GM OSS 1

Jakość mechaniczna i ergonomia

Jakość mechaniczna obiektywu jest fantastyczna. Wszystko jest idealnie spasowane a większość elementów tubusu jest zrobiona z metalu. Obydwa pierścienie obracają się płynnie a jednocześnie z odpowiednim oporem, a dzięki wewnętrznemu ogniskowaniu i zoomowaniu obiektyw nigdy nie zmienia długości. Dostajemy bardzo dobre uszczelnienia, obracane i zdejmowane mocowanie statywowe, a także głęboką tulipanową osłonę przeciwsłoneczną wyposażoną w otwierane okienko umożliwiające dostęp do filtrów, co jest szczególnie istotne w przypadku filtrów polaryzacyjnych. Na tubusie znalazły się przyciski blokady ostrości.

Sony FE 70 200mm F2.8 GM OSS 2

Autofokus i stabilizacja optyczna obrazu

Mimo, że dokładność autofokusa jest niezła, jego szybkość na bezlusterkowcu Sony A7R II nie dorównuje temu, co oferują najlepsze lustrzanki a w pewnych sytuacjach przy fotografowaniu z bliska kombinacja tego obiektywu i Sony A7R II całkowicie przestawała ustawiać ostrość. Owszem, A7R II to starszy aparat, ale takie ograniczenia współpracy budzą moje zastrzeżenia. Ręczne ustawianie ostrości jest wspomagane silnikiem, ale na szczęście nie ma tu odczuwalnego opóźnienia i działanie przypomina tradycyjne, mechaniczne ręczne ostrzenie. Stabilizacja obrazu oferuje dwa tryby (standardowy i do panoramowania) a jego wydajność wynosi około 3 EV.

Sony FE 70 200mm F2.8 GM OSS 3

Właściwości optyczne

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS oferuje bardzo dobrą jakość optyczną. Szeroko rozumiany środek kadru jest rewelacyjny a jedynie same rogi obrazu są nieco gorsze przy pełnym otworze przysłony i przy ogniskowych 70mm oraz 200mm, ale w praktyce nie ma to większego znaczenia. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest niewielka, a dystorsja i winietowanie są automatycznie korygowane w aparacie. Wyłączenie korekt pokazuje, że dystorsja jest gorsza niż w porównywalnych obiektywach do lustrzanek. Jakość bokeh jest niezła w tej klasie optyki, chociaż oczywiście zoomy nie są pod tym względem w stanie dorównać najlepszym stałkom.

Sony FE 70 200mm F2.8 GM OSS 4

Moim zdaniem

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS to bardzo dobry obiektyw zarówno pod względem mechanicznym jak i optycznym. Część mniej istotnych wad optycznych, takich jak dystorsja i winietowanie, jest korygowana automatycznie w aparacie, a te które pozostają, czyli gorsza ostrość brzegowa przy pełnym otworze przysłony i skrajnych ogniskowych, rzadko stanowią problem. Na aparacie Sony A7R II autofokus jest niezbyt szybki a w niektórych sytuacjach odmawia współpracy, natomiast tych problemów nie doświadczą posiadacze nowszych korpusów systemu Sony A. Zatem mogę polecić ten obiektyw z zastrzeżeniem, że lepiej będzie działał na generacjach bezlusterkowców Sony nowszych od A7/A7R/A7S II.

Sony FE 70 200mm F2.8 GM OSS 5

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony A7R II. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie skonwertowane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w InterFoto.eu:

Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS

Sony A7R II

Sony FE 70 200mm F2.8 GM OSS 6

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2105

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *