Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Sony FE 24-105mm F4 G OSS na Sony A7R II: zdjęcia przykładowe z dobrze skrojonego standardowego zoomu

Sony FE 24-105mm F4 G OSS to prawdopodobnie najatrakcyjniejszy wybór jeśli chodzi o standardowy zoom pełnoklatkowy do systemu Sony E. Ma nieco węższy zakres ogniskowych od typowego dla systemu Nikona obiektywu Nikkor Z 24-120mm F4 S, ale utrzymuje bardziej wyrównaną jakość w dostępnym zakresie. Zanim ten obiektyw pojawił się na rynku użytkownicy systemu Sony E mieli do wyboru bardzo dobry zawodowy obiektyw Sony FE 24-70mm F2.8 GM – niestety ciężki, duży i drogi, atrakcyjny w teorii ale rozczarowujący w praktyce Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Zeiss T* i wyjątkowo kiepski kitowy zoom Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS. Brakowało dobrego a przy tym przystępnego cenowo standardowego zoomu.

Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Sony FE 24-105mm F4 G OSS: specyfikacje

  • Ogniskowa: 24-105mm
  • Jasność: F4
  • Minimalny otwór przysłony: F22
  • Liczba listków przysłony: 9
  • Konstrukcja optyczna: 14 soczewek w 7 grupach
  • Kąt widzenia: 84° – 23°
  • Minimalna odległość ostrzenia: 0,38m
  • Średnica filtra: 77mm
  • Wymiary: 83,4 x 113,3 mm
  • Waga: 663 g
Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Zatem obiektyw Sony FE 24-105mm f4 G OSS wypełnił ważną lukę w systemie. Należy do linii Sony G czyli optyki półprofesjonalnej. Jakość wykonania jest nieco poniżej serii GM, ale nadal na poziomie wystarczającym dla zawodowców dzięki połączeniu wysokiej jakości tworzyw sztucznych i metalowego bagnetu i dobremu uszczelnieniu przed kurzem i wilgocią. Pierścienie ustawiania ostrości i zmiany ogniskowej pracują płynnie a obiektyw wydłuża się wraz ze zmianą ogniskowej.

Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Samoczynne ustawianie ostrości jest napędzane silnikiem Direct Drive SSM (DDSSM), który jest dość szybki i cichy a dokładność systemu autofokus jest znakomita. Jak to zwykle jest w przypadku optyki AF do bezlusterkowców, ręczne ustawianie ostrości jest napędzane tym samym silnikiem, za czym nie przepadam, bo wolę mechaniczne przenoszenie ręcznego ostrzenia, ale taki jest świat i nie mnie go zmieniać. Na tubusie znalazł się przycisk blokady ostrości. Obiektyw wyposażono w stabilizator obrazu, którego wydajność szacowałbym na około 3 EV.

Sony FE 24-105mm F4 G OOS

Dla mnie Sony FE 24-105mm f4 G OSS to oczywisty wybór jeśli chodzi o standardowy zoom dla systemu Sony E. Może nie jest tak ostry w środku kadru jak Sony FE 24-70mm F2.8 GM, ale brzegi są zaskakująco dobre jak na obiektyw o takim zakresie ogniskowych, chociaż osiągnięcie idealnej jakości obrazka wymaga przymknięcia o jedną działkę przysłony. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest umiarkowana a jakość bokeh jak na zoom o takim zakresie ogniskowych jest całkiem niezła. Winietowanie i dystorsja są znaczne, ale aparaty Sony mają wbudowane profile do ich korekcji. Bez nich te dwie wady przeszkadzałyby w odbiorze generowanego przez obiektyw obrazka.

Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Jak już pisałem jakość wykonania jest bardzo dobra, dzięki ścisłym tolerancjom spasowania elementów oraz użyciu materiałów wysokiej jakości a uszczelnienia pozwalają na korzystanie obiektywu w różnych warunkach pogodowych. Autofokus nie pracuje tak szybko jak to jest w przypadku nowoczesnych obiektywów do lustrzanek, ale do większości zastosowań jest wystarczający, To, co nieustannie przeszkadza mi to spore gabaryty obiektywów Sony i ten nie jest wyjątkiem. Po prostu obiektyw nie odbiega gabarytowo od porównywalnej  optyki do lustrzanek a zważywszy na to, że bezlusterkowce Sony są od lustrzanek mniejsze, optyka góruje nad aparatami.

Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Tak jest choćby w przypadku modelu aparatu na którym testowałem obiektyw Sony FE 24-105mm f4 G OSS, czyli Sony a7R II. Nieustannie przypominam, że Sony wprowadzając bezluterkowce obiecywał nam, że wszystko będzie mniejsze i lżejsze. Wiem, że firma wolałaby o tych obietnicach zapomnieć, bo nie udało się ich dotrzymać.

Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem Sony FE 24-105mm f4 G OSS, i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony A7R II oraz niepełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony A5000 przerobionym do rejestracji widma bliskiego podczerwieni. Zdjęcie zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w InterFoto.eu:

Obiektyw Sony FE 24-105mm f4 G OSS

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7R II

Niepełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A5000

Sony FE 24-105mm F4 G OSS
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2237

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane