Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II i Nikon Z7 II: zdjęcia przykładowe i spotkanie z twórczością Marka Grechuty

AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II to nadal bardzo dobry zoom, ale czy ma on sens na bezluterkowcu Nikon Z7 II? Osoby o przepastnych portfelach kupią zapewne do Z7 II natywny zoom Nikkor Z 70-200mm F2.8 VR S, który jest lepszy pod wieloma względami – choćby optyki, czy współpracy z systemem autofokus, ale jego cena jest dość zaporowa. Używany AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II w ładnym stanie jest o połowę tańszy, i to nawet uwzględniając konieczność dokupienia adaptera Nikon FTZ. W listopadzie ubiegłego roku pokazywaliśmy zdjęcia wykonane tym obiektywem na lustrzance cyfrowej Nikon D850 a ja dzisiaj pokażę fotki z bezlusterkowca Nikon Z7 II.

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 1
AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 3

AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II: specyfikacje

ProducentNikon
MocowanieAF-S G
Minimalna przysłona2,8
Kąt widzenia:34°20′ – 12°20′ (22°50′ – 8° z aparatem Nikon formatu DX)
Konstrukcja optyczna: elementy/grupy21/16
Minimalna odległość ostrzenia (m)1,4
Rozmiar filtra: średnica (mm)77
Wymiary: średnica x długość (mm)Około 87 x 209
Waga (g)Około 1540
AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 2

Moim zdaniem

Warto przypomnieć kontekst w jakim obiektyw pojawił się na rynku. Jego poprzednik, AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR, był wysoko oceniany na lustrzankach Nikona z matrycami formatu DX (APS-C), ale po pojawieniu się pełnoklatkowego modelu Nikon D3 okazało się, że przy dużych otworach przysłony obiektyw mocno winietuje i ma miękkie brzegi na matrycy formatu FX. Omawiany tutaj obiektyw rozwiązał w znacznej mierze te problemy i winietowanie jest znacznie zredukowane a ostrość brzegowa poprawiona w porównaniu z poprzednikiem. Dystorsja i aberracje chromatyczne są typowe dla obiektywów tej klasy. Uwagę zwraca bokeh, które jest wyjątkowo ładne jak na zoom.

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 4

Ale nie wszystko jest idealnie. Poprawiając brzegi obrazu nieco pogorszono ostrość obszaru pośredniego między środkiem a brzegami przy pełnym otworze przysłona i prawie wszystkich ogniskowych (za wyjątkiem 200mm). Ale największy problem stanowi oddychanie obiektywu. Wiadomo, że każda konstrukcja z wewnętrznym ogniskowaniem w jakimś stopniu cierpi na efekt oddychania obiektywu, który objawia się skracaniem ogniskowej przy coraz bliższym ustawianiu ostrości. jednak omawiany tutaj AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II ma ten problem w wyjątkowo dużym stopniu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości pole widzenia obiektywu przy ogniskowej 200mm w rzeczywistości odpowiada kadrowi z optyki o ogniskowej 135mm.

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 5

Jest to bardzo odczuwalne przy wykonywaniu portretów z bliska bo w pewnej chwili okazuje się, że gdy zbliżamy się do fotografowanej osoby aby zrobić ciasny portret, pole widzenia wcale się nie zmienia albo wręcz rozszerza. Zatem przy wykonywaniu portretów z bliska, gdzie na dodatek gorsza ostrość brzegowa nie ma znaczenia, lepszym wyborem może być pierwsza wersja tego zoomu. Przy fotografowaniu z większych odległości wersja II ma przewagę nad oryginalną wersją.

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 6

A teraz, na koniec, jeszcze kilka słów o tym jak pracuje się obiektywem AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II poprzez adapter Nikon FTZ na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z7 II. Nie jest to poziom natywnego obiektywu, ale zestaw jest użyteczny. Robiłem zdjęcia obiektów nieruchomych, a także psów w ruchu oraz w czasie koncertu “Korowód” z piosenkami Marka Grechuty. Autofokus działa przyzwoicie łącznie z wykrywaniem oka i twarzy, stabilizacja też w miarę się przydaje, ale nieco odczuwa się fakt, że w obiektywie znajduje się starszy typ silnika, który czasem szarpie bo nie jest dobrze przystosowany rodzaju pracy samoczynnego ustawiania ostrości bezlusterkowców.

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 7

Zatem z pewnymi zastrzeżeniami mogę polecić testowaną tutaj kombinację. Oczywiście natywny obiektyw będzie pracował lepiej i szybciej, a na dodatek będzie krótszy niż zestaw obiektywu lustrzankowego z adapterem, ale za różnicę w cenie można kupić jakiś całkiem niezły dodatkowy obiektyw.

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 8

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych zestawem obiektyw AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II plus adapter Nikon FTZ i pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z7 II. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w sklepie InterFoto.eu:

AF-S Nikkor 70-200mm F2.8G ED VR II

Nikon FTZ

Nikon Z7 II

AF S Nikkor 70 200mm F2.8G ED VR II 10
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2218

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *