AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR i Nikon Z7 II: zdjęcia przykładowe

AF-S Nikkor 400mm F2,8E FL ED VR to nadal jeden z najlepszych teleobiektywów stworzonych przez Nikona i to pomimo faktu, że pojawił się na rynku w 2014 roku czyli prawie 10 lat temu. Jego premiera stanowiła ważny krok dla użytkowników systemu Nikon F, bo dzięki umieszczeniu w konstrukcji soczewek fluorytowych, uzyskano znaczną redukcję wagi i optymalizację jakości optycznej. Jego poprzednik, AF-S 400 mm F2,8G VR był znakomity ale ważył 4,6 kg zatem spędzał większość czasu na statywach i monopodach.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR waży 3,8 kg, co sprawia że da się pracować obiektywem z ręki. Pisałem już o tym obiektywie na blogu prawie pięć lat temu. Dzisiaj nieco zdjęć wykonanych obiektywem zamocowanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Ogniskowa 400mm

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR: specyfikacje

Kąt widzenia 6 stopni

Jasność F2.8

Minimalna odległość ostrzenia 260cm

Stabilizacja tak

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Budowa optyczna 16 soczewek w 12 grupach (w tym dwie soczewki    fluorytowe i dwie ze szkła ED oraz 2 soczewki asferyczne), powłoki nanokrystaliczne

Skala odwzorowania 1:6.9

Osłona przeciwsłoneczna HK-33

Średnica mocowania filtrów 40,5mm

Waga 3800g

Wymiary (średnica x długość) 159,5 x 358mm

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Nowa konstrukcja

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR ma inaczej od poprzednika rozłożoną masę ponieważ lżejsze soczewki fluorytowe rozdziela pusta przestrzeń, dzięki czemu środek ciężkości przesunął się do tyłu. Stara wersja bardzo ciążyła do przodu, a nową jest znacznie łatwiej wyważyć na głowicy gimbalowej. Zamiast stali nierdzewnej w tubusie użyto lotniczego stopu magnezowego. Lepszemu rozłożeniu ciężaru towarzyszy również całkowicie przeprojektowany uchwyt ze stopką mocowania statywowego.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Wszechstronne rozwiązanie

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR to najwszechstronniejszy teleobiektyw w gamie Nikona: z najnowszymi koropusami autofokus działa z każdym telekonwerterem, a jakość jest idealna z TC-14E III, bardzo dobra z TC-17E II i dobra z TC-20E III, dając cztery użyteczne kombinacje ogniskowej i jasności w jednym obiektywie: 400/2.8, 560/4, 680mm/4.5 i 800/5.6. Optyka jest rewelacyjna, a zastosowanie soczewek fluorytowych pozwoliło na „odchudzenie” obiektywu w stosunku do poprzednika oraz na lepszy rozkład wagi, co znacznie poprawia ergonomię pracy.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Zdjęcia z ręki

Tym samym mamy do czynienia z obiektywem o ogniskowej 400 mm i jasności F2.8, którym wreszcie można robić zdjęcia z ręki, podczas gdy starsze modele optyki o takich parametrach nazywane były nie bez powodu „bestiami” a ich użytkowanie było możliwe właściwie wyłącznie ze statywów lub monopodów.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

To ważna zmiana dla wielu fotografów sportowych i przyrodniczych, bo fotografowanie z ręki zapewnia zawsze większą swobodę. Ale żeby wszystko było jasne: redukcję wagi w AF-S Nikkorze 400 mm f/2,8E FL ED VR doceni jedynie grupa docelowa takiej optyki, ludzie dla których praca z teleobiektywami to chleb powszedni. Dla amatora korzystającego z lekkiego sprzętu nowe wcielenie jasnej “czterechsetki” będzie i tak koszmarnie ciężkie i zapewne nie zgodzi się on ze stwierdzenie, że można tym obiektywem fotografować z ręki.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Optyczna perfekcja

Godne zauważenia jest to, że “odchudzenie” obiektywu nie odbyło się kosztem jakość optycznej, bo AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR jest nieco lepszy od poprzednika właściwie pod każdym względem, co jest nie lada osiągnięciem, zważywszy na to jak niewiele temu poprzednikowi brakowało do doskonałości. Dodatkowo znajdziemy tu wszystkie najnowsze technologie Nikona, od powłok przeciwodblaskowych po system redukcji wibracji nowej generacji.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Ostrość i kontrast są fantastyczne już od pełnego otworu przysłony, aberracja chromatyczna i dystorsja zostały doskonale skorygowane a winietowania znika po niewielkim przymknięciu. Ale doskonałość obiektywu nie polega tylko na znakomitej ostrości i kontraście – dodatkowo nieostrości są bardzo ładnie oddawane, co wynika zarówno z jasności obiektywu, konstrukcji przysłony, jak i samych właściwości optyki. Tu różnica między stałoogniskowym profesjonalnym teleobiektywem a amatorskim zoomem jest kolosalna.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Moim zdaniem

Zdjęcia z obiektywu AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR są tak ostre, że można się pokaleczyć. Jest tam wszystko, co być powinno – ostrość, kontrast – a nie ma tego czego być nie powinno – mydlany obraz, aberracja sferyczna i chromatyczna czy dystorsja. Optyka bardzo dobrze pracuje z telekonwerterami a osłona przeciwsłoneczna jest dobrze skonstruowana chociaż zauważyłem, że przy braku tylnego światła właściwie nie jest potrzebna, co znakomicie świadczy o jakości powłok przeciwodblaskowych. Bez konwerterów i osłony z łatwością chodziłem z zestawem AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR + Nikon Z7 II + adapter Nikon FTZ i robiłem zdjęcia z ręki.

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Dwa zdjęcia w pełnej rozdzielczości

Dwa zdjęcia przykładowe wykonane obiektywem AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR zamocowanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ. Zdjęcia zostały zrobione w formacie NEF i wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw. Zdjęcia mają rozmiar 8256 x 5504 pix zatem po kliknięciu na wybrany fragment mogą się chwilę “doostrzać”.

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR zamocowanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z7 II poprzez adapter Nikon FTZ. Zdjęcia zostały zrobione w formacie NEF i wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia zostały zrobione sprzętem dostępnym w sklepie InterFoto.eu:

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR

Nikon Z7 II

Nikon FTZ

AF-S Nikkor 400mm F2.8E FL ED VR
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2127

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *