Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x: minitest i zdjęcia przykładowe

Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x to mimo 10 lat na karku nadal super produkt dla lustrzanek linii Canon EF o przydatnym zakresie ogniskowych od 200mm do 400mm, stałym świetle F4, i 4-stopniowej optycznej stabilizacji obrazu. Wbudowany telekonwerter 1.4x zmienia go w jednej chwili w obiektyw 280-5600mm F5.6. Z triady zawodowych zoomów 16-35mm F2.824-70mm F2.8 i 70-200mm F2.8 robi tetradę i jest wszechstronnym narzędziem pracy dla zawodowych fotografów sportu i dzikiej przyrody.

Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L

Ostatnio pokazałem nieco zdjęć przykładowych zrobionych obiektywem Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x na pełnoklatkowej lustrzance Canon EOS 5D Mark III a dzisiaj kolejna porcja fotek z tej kombinacji oraz minitest. Przypominam też że Tomek pokazywał super fotki z tego obiektywu na niepełnoklatkowej lustrzance Canon EOS 7D.

Supertelezoom 200 400mm F4L 1

Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x: specyfikacje

Kąt widzenia (poziomo, pionowo, po przekątnej): 10°–5°10′, 7°–3°30′, 12°–6°10’z konwerterem 7°20’–3°40′, 4°55’–2°25′, 8°50’–4°25′

Budowa obiektywu (soczewki/grupy): 25/20 (33/24 z konwerterem)

Liczba listków przysłony9

Minimalny otwór przysłony32 (45 z konwerterem)

Minimalna odległość ogniskowania (m)2

Maksymalne powiększenie (x)0,15 (0,21 z konwerterem)

Informacje o odległościDostępne

Stabilizator obrazuKompensacja 4 stopnie

Napęd autofokusaPierścieniowy silnik USM

Odporność na pył i wilgoćTak

Średnica filtra (mm)52, wsuwany w szufladę

Maks. średnica x długość (mm)128×366

Waga (g): 3620

Supertelezoom 200 400mm F4L 2

Moim zdaniem

Nikon był pierwszy na rynku z zoomem o zakresie ogniskowych 200-400mm i jasności F4. Mimo pewnych mankamentów, AF-S Nikkor 200-400mm F4G ED VR cieszył się uznaniem fotografów sportowych i przyrodnicznych i Canoniarze zazdrościli go Nikoniarzom, zatem było tylko kwestią czasu kiedy Canon pokaże swój odpowiednik. A odpowiedź Canona była solidna i pojawienie się obiektywu Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x zostało przyjęte z entuzjazmem w świecie zawodowych użytkowników Canona, tym bardziej, ze szybko okazało się jak dobry jest to obiektyw.

Supertelezoom 200 400mm F4L 3

Pisząc w telegraficznym skrócie, Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x jest bardzo ostry, świetnie zaprojektowany od strony ergonomii, ma znakomitą budowę mechaniczną, dobre obracane mocowanie statywowe, wbudowany telekonwerter i mnóstwo kontrolek umożliwiających dostosowanie działania ustawiania ostrości i stabilizacji optycznej do własnych potrzeb. Jedyne minusy jakie widzę to spora waga i cena, ale używane egzemplarze jak zawsze są bardziej przystępne dla portfela.

Supertelezoom 200 400mm F4L 4

Mimo sporej wagi obiektywu, byłem w stanie z niewielkimi przerwami robić nim zdjęcia z ręki przez dłuższy czas dzięki właściwej ergonomii. Jak na optykę o długich ogniskowych samoczynne ustawianie ostrości jest bardzo sprawne i to nawet po włączeniu wbudowanego telekonwertera oraz zarówno w trybie pojedynczym jak i ciągłym, z imponującym śledzeniem poruszających się obiektywów. Stabilizacja też wykonuje swoje zadanie jak należy.

Supertelezoom Canon EF 200 400mm F4L Predator

Oczywistym kompromisem z jakim musimy się zmierzyć w przypadku obiektywu Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x jest jasność F4 w porównaniu z tym, co oferują najjaśniejsze stałki Canona – 200mm F2, 300mm F2.8 czy 400mm F2.8. Ale jakość optyczna bardzo niewiele – a czasem wcale nie – odstaje od tego, co potrafią te stałki. A dostajemy możliwość zmiany kadru, której nie dają stałki i w fotografii sportu czy dzikiej przyrody czasem decyduje to o różnicy między kadrem idealnym a nietrafionym. W porównaniu z odpowiednikiem ze stajni Nikona, Canon ma większą użyteczność dzięki wbudowanemu telekonwerterowi.

Supertelezoom Canon EF 200 400mm F4L Bird

Tym samym dostajemy w jednym obiektywie zakres od 200mm F4 do 560mm F5.6, a włączenie telekonwertera w schemat optyczny obiektywu nie wymaga odłączania go od korpusu, które naraża matrycę na wtargnięcie kurzu, nie mówiąc już o tym, że konwerter wbudowany jest idealnie dopasowany optycznie do obiektywu. Oczywiście trzeba pamiętać o pewnych zaleceniach dotyczących bezpieczeństwa włączania wbudowanego telekonwertera; najbezpieczniej jest uruchamiać telekonwerter przy wyłączonym aparacie, a przynajmniej wtedy, gdy aparat nie wykonuje żadnych operacji.

Supertelezoom Canon EF 200 400mm F4L Ring

Oczywiście w pewnych okolicznościach przydaje się większa jasność takiej stałki jak 400mm F2.8 czy jeszcze dłuższa ogniskowa, jaką daje stałka 800mm F5.6, ale w większości sytuacji bardziej przydatna jest wszechstronność jaką daje Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x w przypadku obiektów szybko zbliżających lub oddalających się od fotografa. Oczywiście mówimy tutaj głównie o zawodowcach czy bardzo bogatych amatorach, bo większość fotografujących zadowoli się ciemniejszymi zoomami o zmiennym świetle mającymi zakresy ogniskowych 100-400mm czy 150-600mm, które są mniejsze, lżejsze i tańsze.

Supertelezoom Canon EF 200 400mm F4L Memory

Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do 2000 pikseli na dłuższym boku

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione obiektywem Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x na lustrzance Canon EOS 5D Mark III w formacie RAW, a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw z minimalną obróbką i zmniejszone do 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć testowych dostaniesz w InterFoto.eu

Supertelezoom Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x

Canon EOS 5D Mark III.

Supertelezoom Canon EF 200 400mm F4L Ice
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2127

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *