Obiektywy TTArtisan 2023: moje marzenia na Nowy Rok

Obiektywy TTArtisan są na rynku od niedawna, bo stoi za nimi firma Shenzhen Mingjiang Optical Technology Co., Ltd, założona w czerwcu 2019 roku, ale już zdążyły namieszać w świecie obiektywów fotograficznych. W Polsce jej wyłącznym przedstawicielem jest InterFoto.eu. Rok 2022 obfitował w mnóstwo premier obiektywów rzeczonej firmy i w grudniu przypomniałem najciekawsze z tych, które miały miejsce w pierwszejdrugiej połowie roku.

Obiektywy TTArtisan

Gdy zadam sobie pytanie jakie cele może sobie stawiać firma konkurująca z gigantami na rynku sprzętu fotograficznego, przychodzi mi do głowy kilka odpowiedzi. Na przykład może oferować proste produkty w atrakcyjnej cenie, produkty podobne do oryginalnych w niższej cenie, produkty niszowe, czy produkty, których brak w ofercie gigantów. Pomyślałem sobie: a co by było gdyby firma TTArtisan poprosiła mnie o listę marzeń, czyli spis nowych obiektywów, które chciałbym zobaczyć w ich ofercie na rok 2023. Puściłem wodze fantazji i oto kilka moich propozycji.

Obiektywy TTArtisan M 28mm F5.6 Side

Obiektywy TTArtisan, które mi się marzą

Obiektywy TTArtisan Fisheye

Kołowe rybie oko dla pełnej klatki i APS-C

Obiektywy TTArtisan to różne ogniskowe i rodzaje optyki i oczywiście nie mogło wśród nich zabraknąć obiektywów typu “Rybie oko”. Firma oferuje dwa modele: pełnoklatkowy 11mm F2.8 i dość blisko odpowiadający mu pod względem pola widzenia i głębi ostrości obiektyw 7.5mm F2 kryjący matryce formatu APS-C. Obydwa mają krążek krycia wypełniający cały kadr (na matrycach, dla których zostały zaprojektowane).

Circular Fisheye

Ja bardzo lubię obiektywy rybie oko typu kołowego, które mają jeszcze szersze pole widzenia, ale kryją jedynie okrąg w środku kadru z winietą wokół. Takiej optyki nie ma w ofercie TTArtisan zatem moje życzenie do firmy na rok 2023 jest takie: zróbcie proszę taki obiektyw dla dwóch formatów. Pełnoklatkowy o parametrach 7.5mm F4 lub 8mm F3.5 i dla matryc APS-C o parametrach 4,5mm F2.8.

Sigma robiła takie obiektywy do lustrzanek, ale jak wiemy właściwie wszyscy odpuszczają sobie optykę do lustrzanek. Fakt, że firma TTArtisan, który zaczynała od obiektywów do dalmierzowców Leica M a potem dołączyła mocowania dla bezlusterowców, była w stanie przekonstruować bezlusterkową optykę 11mm F2,8 na taką dla lustrzanek, daje podstawy do przypuszczeń, że firma potrafi tworzyć konstrukcje dla lustrzanek. Zatem fajnie byłoby zobaczyć takie dwa obiektywy w mocowaniach Canon EF, Nikon F i Pentax K. A jeśli stworzenie obiektywów typu kołowe rybie oko dla lustrzanek jest nieekonomiczne, przynajmniej niech powstaną obiektywy TTArtisan tego rodzaju w mocowaniach Leica M i dla wszelkich systemów bezluster. Autofokus i styki nie są wymagane.

Obiektywy TTArtisan Tilt

Szerokokątny obiektyw pełnoklatkowy do korekcji perspektywy

Jeśli poprzednie życzenie było ambitne, to jest jeszcze bardziej wymagające. Obiektywy TTArtisan obejmują już jedną konstrukcję z pokłonem – TTArtisan Tilt 50mm F1.4, ale brakuje tu przesuwu a ogniskowa jest standardowa. A gdyby tak powstał obiektyw 17mm F4 Tilt&Shift, który mógłby porywalizować z antycznym Canonem TS-E 17mm F4L?

Wymóg, aby był to obiektyw dla lustrzanek mogę wycofać, bo jest trudny i kosztowny w realizacji, ale wystarczy przystępny cenowo pełnoklatkowy obiektyw dla bezlusterkowców. Nikt nie produkuje specjalistycznego obiektywu pełnoklatkowego z pełnym przesuwem i pokłonem dedykowanego dla bezlusterkowców zatem firma TTArtisan mogłaby wypełnić niszę rynkową.

Tilt and Shift

Obecnie używam do zdjęć architektury wyżej wspomnianego Canona TS-E 17mm F4L na aparacie Nikon Z6, ale po dodaniu adaptera jest to dość monstrualna kombinacja. Natywny 17mm F4 Tilt&Shift dla systemu Nikon mógłby być znacznie mniejszy i lżejszy. Aha, i może to być obiektyw całkowicie manualny i mechaniczny, nawet bez styków. Na matrycy formatu APS-C dawałby pole widzenia odpowiadające pełnoklatkowemu obiektywowi o ogniskowej 26mm zatem nadal nadałby się do zdjęć architektury. Obiektywy TTArtisan zyskałyby ważny atut.

Obiektywy TTArtisan

Standardowy obiektyw pełnoklatkowy z autofokusem

W porównaniu z dwoma poprzednimi tym razem mam dość skromne marzenie. Mój kolega ma Nikona Z6 II a jego ulubiony obiektyw to Nikkor Z 40mm F2. Nie dziwię mu się. Obiektyw jest umiarkowanie mały i lekki dzięki utrzymaniu umiarkowanej jasności F2, ma świetną ogniskową dającą naturalną perspektywę, szybki autofokus i bardzo dobrą jakość optyczną.

Obiektywy TTArtisan nie obejmują takiego obiektywu, ale jest tam jego odpowiednik (pod względem pola widzenia a nie jasności bo dla ekwiwalentności musiałby to być obiektyw 27mm F1,4) dla matryc APS-C, czyli TTArtisan AF 27mm f2.8. Znając zdolności inżynierów firmy, spodziewam się, że z łatwością przyjdzie im “przeskalowanie” optyki tak, aby uzyskać parametry 40mm F2 dla pełnej klatki.

Standard lens

Obiektywy TTArtisan zyskałyby dzięki temu kolejny argument dla posiadaczy pełnoklatkowych bezlusterkowców. Połączenie skróconej ogniskowej standardowej, umiarkowanego otworu względnego i samoczynnego ustawiania ostrości sprawia, że optyka 40mm F2 mogłaby stać się narzędziem do całodziennego fotografowania na lekkich bezlusterkowcach.

TTArtisan Macro

Długi makroobiektyw pełnoklatkowy

I na koniec wracamy do życzeń niełatwych do spełnienia. Uwielbiam długie obiektywy do makrofotografii, tym bardziej że jest to gatunek wymierający. Kiedyś każda szanująca się firma produkowała makroobiektyw o ogniskowej 200mm. Tak długa ogniskowa zapewnia sporą odległość roboczą od fotografowanego obiektu. Jedną z najlepszych konstrukcji tego typu jest AF Nikkor 200mm f4 IF-ED Micro.

Wiem, że wymagam sporo bo jak dotąd firma TTArtisan produkuje tylko jeden obiektyw makro: TTArtisan 40mm F2.8 1:1. Ogniskowa jest dość krótka a ponadto obiektyw kryje tylko matryce APS-C. Ale byłbym przeszczęśliwy, gdyby inżynierowie TTArtisan włożyli kilka soczewek ze szkła ED do mocarnego tubusu i stworzyli obiektyw 200mm F4 kryjący pełną klatkę i zapewniający na niej skalę odwzorowania 1:1. W makrofotografii nie potrzebuję autofokusa a i brak styków przeboleję. Tylko dajcie mi super jakość optyczną przy zdjęciach z bliska.

AF Nikkor 200mm F4 IF-ED

Summa summarum

Obiektywy TTArtisan to atrakcyjna oferta dla każdego, ale gdyby tak firma spełniła moje marzenia jej oferta stałaby się wręcz nieodparta. Kołowe rybie oko, szeroki kąt z korekcją perspektywy, standard z autofokusem i długi makroobiektyw pozwoliłyby mi zrobić praktycznie każde zdjęcie. Tylko czy ktoś tam w Państwie Środka mnie słucha?

Certyfikat TTArtisan

Certyfikat Wyłącznego Dystrybutora Sprzętu marki TTArtisan na Polskę na rok 2023
Certyfikat Wyłącznego Dystrybutora Sprzętu marki TTArtisan na Polskę na rok 2023
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Wpisów: 1843

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *