TTArtisan 17mm F1.4 i Sony a6500: minitest i zdjęcia przykładowe

TTArtisan 17mm F1.4 to manualny obiektyw szerokokątny dla bezlusterkowców kryjący maksymalnie matryce formatu APS-C. Testowaliśmy ten obiektyw gruntownie na naszym blogu w maju 2021 roku, ale wtedy recenzja dotyczyła wersji w mocowaniu Fujifilm X a teraz zakładamy go na bezlusterkowca Sony a6500 – oczywiście również z matrycą formatu APS-C. Omówię pokrótce specyfikacje, walory mechaniczne i optyczne obiektywu i pokażę zdjęcia przykładowe z Sony a6500. Dość powiedzieć, że jest to optyka niepozbawiona wad, ale też walorów w stylu vintage a zważywszy na atrakcyjną cenę, daje pole do eksperymentowania z szerokim kątem na APS-C.

TTArtisan 17mm F1.4
TTArtisan 17mm F1.4

TTArtisan 17mm F1.4: dane techniczne:

ProducentTTArtisan
Ogniskowa17mm
Typ obiektywuSzerokokątny dla matryc formatu APS-C
Pole widzenia78 stopni
Budowa optyczna9 soczewek / 8 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroNie
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,2 m
Zakres przysłonF1.4-F16
Liczba listków przysłony10
Waga247 g
Długość x średnica60 mm x 55 mm
Średnica mocowania filtrów40.5 mm
Dostępne mocowaniaCanon EOS-M, Fujifilm X, Leica/Panasonic/Sigma L. micro 4/3, Nikon Z, Sony E
TTArtisan 17mm F1.4
TTArtisan 17mm F1.4

Mechanika i ergonomia

Konstrukcja mechaniczna jest bardzo dobra łącznie ze świetnie spasowanym metalowym tubusem. Pierścień ostrości działa z odpowiednim oporem a pierścień przysłon pracuje z wyraźnymi zaskokami, co predestynuje go bardziej do fotografii niż filmowania. Same pierścienie są karbowane, więc łatwo je wyczuć i nimi poruszać, aczkolwiek są nieco wąskie. W komplecie dostajemy przedni metalowy dekiel – niestety nakręcany, natomiast nie uświadczymy osłony przeciwsłoneczne. Na tubusie nadrukowano schemat optyczny obiektywu TTArtisan 17mm F1.4.

TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.
TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.

Walory optyczne

O powtarzalności produkcji firmy TTArtisan dobrze świadczy to, że obiektyw w mocowaniu Sony E ma te same zalety – jak również wady – co wersja z bagnetem Fujfilm X. Dzięki temu mogę w zasadzie powtórzyć wnioski płynące z poprzedniego testu TTArtisan 17mm F1.4.

TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.
TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.

Widoczna jest dystorsja beczkowata, chociaż jak na tak szerokokątny obiektyw jest ona na przeciętnym poziomie, bo wynosi około 2%. Jak przystało na superjasną optykę przy pełnym otworze przysłony widoczne jest silne winietowanie, które dopiero przy przysłonie F5.6 staje się akceptowalne. Przy F1.4 różnica ostrości między środkiem a brzegiem kadru jest dość znaczna: ostrość w środku jest dobra, ale brzeg jest rozmyty. Obiektyw prezentuje przy pełnym otworze przysłony pełną paletę wad optycznych, szczególnie aberrację sferyczną, komatyczną i krzywiznę pola. W trakcie przymykania ostrość w środku szybko poprawia się do bardzo dobrej przy f/2 i znakomitej już przy f/2.8, natomiast brzegi stają się tylko nieco ostrzejsze. Ostrość w środku pozostaje świetna do f/11, a poza tą wartością dyfrakcja zaczyna ją pogarszać. Niestety ostrość brzegowa nigdy nie dogania centrum.

TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.
TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.

Aberracja chromatyczna jest całkiem nieźle skorygowana nawet przy pełnym otworze przysłony. Obiektyw wykazuje także bardzo dobrą odporność na tylne światło i brak osłony przeciwsłonecznej nie jest specjalnie odczuwalny. Nie widać spadku kontrastu ani flary. Przy okazji warto zauważyć jakie zalety płyną z dużej jasności obiektywu szerokokątnego przy fotografowaniu przy pełnym otworze przysłony z niewielkich odległości, czyli możliwość rozmycia tła.

TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.
TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.

Moim zdaniem

Zważywszy na brak firmowych szerokokątnych szkieł Sony dla matryc formatu APS-C o jasności F1.4, jedyne opcje to omawiany tutaj TTArtisan 17mm F1.4 oraz Sigma C 16mm F1.4 DC DN. Sigma jest niewątpliwie lepiej skorygowana i ma autofokus ale też jest znacznie droższa. Zatem przy skąpym budżecie pozostaje nam jedynie TTArtisan. Oczywiście przy F1.4 mamy spory bagaż wad optycznych, ale do zdjęć z centralnie położonym obiektem, bez szczegółów na brzegach kadru, które muszą być oddane ostro, obiektyw nadaje się a cena narzędzia do takich eksperymentów została skalkulowana właściwie, przy czym część wad optycznych przyczynia się – i zmusza – do kreatywności. Jakość mechaniki jest bardzo dobra a niewielkie gabaryty skłaniają do noszenia obiektywu wszędzie ze sobą.

TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.
TTArtisan 17mm F1.4, Sony a6500.

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do rozmiaru 2000 x 1333 pikseli wykonanych obiektywem TTArtisan 17mm F1.4 i aparatem Sony a6500.

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości TTArtisan 17mm F1.4

Galeria zdjęć przykładowych pokazanych w pełnej rozdzielczości (6000 x 4000 pikseli) wykonanych obiektywem TTArtisan 17mm F1.4 i aparatem Sony a6500.

Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę.

Sprzęt użyty do przeprowadzenia testu:

TTArtisan 17mm F1.4

Sony A6500

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2105

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *